PhD project

Evaluering af læreprocesser og afholdelse af prøver der inddrager Playful Learning

PhD student
Mikkel Vinding
Main supervisor
Sune Klok Gudiksen
Project supervisor
Helle Marie Skovbjerg
LAB
Play and Design
Background
Forskning

Problemstilling

Undersøgelser viser, at evalueringer kan gribe styrende ind i planlægning og gennemførsel af undervisning. Traditionelle evalueringsformer kan føre til, at mere kreative undervisningsformer udelades, og derfor synes en forudsætning for at udvikle undervisningen og professionsdidaktik via en legende tilgang at være, at evalueringsformerne understøtter denne udvikling.

Formål

Projektet undersøger, hvordan man kan evaluere læreprocesser og gennemføre prøver, der tager afsæt i en legende tilgang. Et mål med projektet er at udvikle et konkret evalueringsdesign samt teori om evaluering af legende tilgange.

En hypotese bag projektet er, at der må udvikles kontekstfølsomme evalueringsformer, som kan rumme uforudsigelighed, og hvor læreprocesser forstås på baggrund af den konkrete undervisningspraksis. Af denne grund anlægger projektet et antikriteriologisk evalueringsperspektiv, hvor læringen føres tilbage til den ru jord.

Metoder og resultater

Metodisk tager projektet udgangspunkt i Design-Based Research, og via designeksperimenter, Design:Labs, semistrukturerede generative gruppeinterviews og deltagerobservationer udvikles der i samarbejde med undervisere og studerende et nyt evalueringsdesign og ny viden. Derudover forventes det, at projektet munder ud i ny evalueringsteori samt nogle anbefalinger vedr. afholdelse af prøver, der inddrager Playful Learning. Endelig forventes det, at projektet også bidrager med ny viden indenfor designfeltet. Bl.a. via beskrivelser af brug af designprincipper.

Kontakt

Lab for Play and Design

Sune Klok Gudiksen

Lektor, ph.d., underviser Design for Play og kommunikationsdesign