Historie

Vi tager aldrig vores eksistens for givet, men forholder os nysgerrigt til vores faglighed og omverden.

En skole i bevægelse

Use as a placeholder image.
  • 1967

    I august 1967 etableres Kunsthåndværkerskolen i Kolding med en tekstillinje (stoftryk og væv) og en reklamelinje. Skolen oprettes i Vesterbrogade, som en afdeling under Kolding Tekniske Skole. Året efter flytter skolen til lokaler i Brdr. Volkerts Fabrikker og samtidig oprettes keramiklinjen. Skolen har nu cirka 100 elever.

  • 1970'erne

    I 1970’erne bliver skolen udbygget med endnu en linje, beklædning. I 1989 forlænges uddannelsen fra fire til fem år, omstruktureres og forbedres. Efter første etape af en ny uddannelsesstruktur omfatter skolen en etårig tværfaglig grundskole, fire toårige linjer (beklædning, grafisk design og illustration, keramik og tekstil), og tre toårige institutter som overbygning (Institut for industrielt design, Institut for unika og Institut for visuel kommunikation).

  • 1993

    Grafisk design og illustration, Institut for visuel kommunikation, keramik samt dele af Institut for unika flyttes til Saxovej. Brdr. Volkerts Fabrikker huser nu administration, grundskole, beklædning, tekstil, Institut for industrielt design, dele af Institut for unika, værksted, auditorium og kantine. Ligeledes bliver der i 1995 oprettet en ny uddannelse i interaktivt multimedie.

  • 1996

    I januar 1996 løsrives Kunsthåndværkerskolen fra Kolding Tekniske Skole og er nu en selvstændig, selvejende institution under Undervisningsministeriet. Skolen køber Solarbygningen i Ågade og udskriver en arkitektkonkurrence om ombygning og nyindretning.

    Herefter ændres uddannelsens indhold og struktur endnu en gang, hvilket betyder, at Institut for industrielt design og Institut for unika erstattes af Institut for produkt. Desuden oprettes Institut for form og teori, mens Institut for visuel kommunikation bibeholdes. Målet er større tværfaglighed, mere vægt på teoretiske aspekter og formdannelse.

  • 1998

    Skolen flytter ind i det nye hus i Ågade 10. Dermed samles alle skolens afdelinger under ét tag. Samtidig ændrer skolen navn til det nuværende Designskolen Kolding.

  • 2002–2007

    Regeringen og Folketingets partier indgår i 2002 en aftale for Kulturministeriets kunstneriske uddannelser, der sikrer Designskolen Kolding en fast økonomi i fire år med en række forpligtende indsatsområder. Det første egentlige forskningsprojekt iværksættes. Året efter indvier skolen en tilbygning med bl.a. værksteder, studiearealer og fotoatelier. Samtidig bliver der indført en bekendtgørelse om uddannelse på bachelor- og kandidatniveau. Den første fireårige resultatkontrakt indgås med Kulturministeriet, som beslutter at lukke fagområdet keramik fra 2007.

  • 2008–2010

    I 2008 oprettes to store fagspecifikke institutter: Institut for kommunikationsdesign, som omfatter fagretningerne grafisk design, illustration og interaktionsdesign (tidligere interaktive medier) og Institut for produktdesign med fagretningerne industrielt design, mode og tekstil. Forskningen lægges ind under det nyoprettede Fakultet for uddannelse og forskning, der bl.a. varetager studieadministrative opgaver og tværgående undervisning.

    Skolen gennemgår en akkrediteringsproces sideløbende med en evaluering af forskningsaktiviteterne. Dette resulterer i, at skolen i 2010 får status som universitet med tre år til en bachelor, to år til en kandidat og efterfølgende mulighed for at læse ph.d.

  • 2011

    Med erhvervsfremmeprojektet D2i – Design to innovate bliver skolen del af en storstilet indsats for at skabe vækst, innovation og arbejdspladser i små og mellemstore virksomheder. I perioden 2011-2020 faciliterer skolen forløb for mere end 800 virksomheder og endnu flere medarbejdere – workshops og kurser med design som omdrejningspunkt for kompetenceudvikling og forretningsudvikling. Det EU-støttede projekt danner grundlaget for skolens satsning på efter- og videreuddannelse, som for alvor tager fart med lanceringen af en diplomuddannelse i 2018.

  • 2014

    I forbindelse med fremlæggelse af finansloven for 2014 får skolen mulighed for at oprette en uddannelse inden for accessories (bachelor og kandidat) med fokus på sko, tasker og smykker.

  • 2017

    Skolen etablerer i samarbejde med LEGO Fonden og LEGO Koncernen verdens første kandidatuddannelse i design af leg. Med det nye uddannelsesprogram ønsker LEGO og Designskolen Kolding i fællesskab at bidrage til et mere legende og dermed kreativt samfund.

  • 2018

    Skolen søsætter en revideret kandidatuddannelse, som integrerer den klassiske designfaglighed med en tværgående specialisering.

    Det betyder, at kandidatstuderende specialiserer sig i enten Design for People (socialt design), Design for Planet (bæredygtighed) og Design for Play (leg og design) samt udbygger deres faglighed i forhold til enten beklædningsdesign, tekstildesign, industrielt design, kommunikationsdesign eller accessory design.

    Den nye struktur gør det i endnu højere grad muligt at uddanne designere med en faglig dybde og brede kompetencer til at samarbejde på tværs af faggrupper. Designere med en skarp profil, som kan være med til at udfordre virksomheder og offentlige institutioner i deres måde at se verden på og i samarbejde med dem skabe nye, spændende løsninger.

    2018 er også året, hvor Designskolen Kolding lancerer en ny diplomuddannelse i strategisk design og ledelse. Uddannelsen er skræddersyet til konsulenter, ledere og mellemledere samt til undervisere i både den private og offentlige sektor og giver kompetencer til at arbejde i krydsfeltet mellem design, innovation og ledelse.

  • 2020

    I juni 2020 opnår skolen en positiv institutionsakkreditering. Det betyder, at skolen som universitet officielt lever op til kravene om at tilbyde gode og relevante uddannelser i et miljø, som fremmer åbenhed og dialog. En positiv institutionsakkreditering giver skolen ansvar for og frihed til selv at fastsætte et system, der sikrer kvalitet og relevans af skolens uddannelser og flere muligheder i forhold til blandt andet at oprette nye uddannelser og justere de eksisterende.

  • 2021

    Skolen udvider sin efter- og videreuddannelsesvirksomhed med et udbud af kurser med fokus på designtænkning og -metoder samt facilitering af skræddersyede forløb for både offentlige og private virksomheder. Både kurser og forløb kombinerer teori med praktisk anvendelse, hvor deltagerne lærer at navigere i brugerrejser, udvikle idéer samt omsætte dem til handling gennem prototyper og visualiseringer. Fokus er især på løsning af komplekse problemstillinger og at give deltagerne værktøjer til at udfordre egne og andres antagelser samt facilitere forandringsprocesser.

  • 2023–2024

    Designskolen Koldings bygning i Ågade 10 gennemgår en omfattende transformation for at skabe de bedste betingelser for kreativ udfoldelse. Den teknologiske udvikling stiller krav til fremtidssikrede værkstedsfaciliteter, samtidig med at skolens status som universitet har sat et stort skub i forskningen, som også kræver fysiske rum for samskabelse.

    Den A.P. Møllerske Støttefond har bidraget til ombygningen med 24 mio. kr., Aage og Johanne Louis-Hansens Fond med 15 mio. kr. og Augustinus Fonden med 11 mio. kr. Designskolen Koldings egenfinansiering er på 17,8 mio. kr. Ombygningen står på i 1 1/2 år forestået af CUBO Arkitekter, hovedentreprenør Hansen & Knudsen A/S samt bygherrerådgiver Tegnestuen Mejeriet. I forbindelse med ombygningen genhuses skolen på Dyrehavevej 116, som tidligere husede UC Syd.