Kunsten at sætte sig kropsligt i den andens sted - Kinæstetisk empati i pædagogisk kontekst

Dialogkort og æske / Kunsten at sætte sig kropsligt i den andens sted

Illustration af Emilie Bech Jespersen
Ph.d. projekt

Kunsten at sætte sig kropsligt i den andens sted - Kinæstetisk empati i pædagogisk kontekst

Ph.d. studerende
Sisse Winther Oreskov
Projektperiode
2020 - 2024
Hovedvejleder
Helle Marie Skovgaard
LAB
LAB for Leg og Design
LAB tema
Playful Learning
Samarbejdspartnere
Professionshøjskolen Absalon
LEGO Fonden
Danske Professionshøjskoler
Baggrund
Hvilke kendetegn er der ved kinæstetisk empati i en pædagogisk kontekst, og hvordan kan et undervisningsdesign, der understøtter pædagogstuderendes opmærksomhed overfor kinæstetisk empatiske handlemåder designes?
hvad

Om

Projekt er udsprunget af en interesse for pædagogers kropslighed som en del af
fagligheden og et behov for at skabe et undervisningsdesign, der kan understøtte handlende og sansende vidensformer på pædagoguddannelsen samt nuancere det sprog, vi har til rådighed til at tale om denne del af fagligheden. Dette er gjort ved at tage udgangspunkt i begrebet kinæstetisk empati, der kan beskrives som kropsligt at sætte sig i den andens sted og derved få indsigt i den andens oplevelse på baggrund af ens egen kropstopografi.

Kunsten at sætte sig kropsligt i den andens sted - Kinæstetisk empati i pædagogisk kontekst
Illustration af Emilie Bech Jespersen
“De fleste var meget seriøse omkring det og optagede af det. Bagefter samlede vi op i plenum, og det fungerede faktisk rigtigt godt. De studerende var meget ivrige efter at dele deres kropslige følelser og erfaringer, og der kom mange gode eksempler frem. Til praktikprøven var der flere, som nævnte deres kropslige læring som en del af deres egen læreproces, så jeg vil helt sikkert anvende kortene igen”
– Annemette, lektor på pædagoguddannelsen
hvordan, hvorfor

Metode og outcome

Design-based research er benyttet som metodologiske tilgang, hvortil der er knyttet en række andre metoder, for eksempel interview, observationer, æstetiske udtryksformer og oplevelsesbeskrivelser. Metoder, der tager afsæt i eller giver rum til krop og sanselighed, har haft forrang i projektet. Forskningen er bygget op om en række designeksperimenter, der er karakteriseret ved æstetiske udtryksformer og legekvaliteter.

Arbejdet med designeksperimenter til både at skabe viden om kinæstetisk empati og et undervisningsdesign, der kan understøtte studerendes opmærksomhed overfor kinæstetisk empati, har ført til opstilling af 10 designprincipper, der er blevet diskuteret, justeret og efterprøvet som en del af forskningsprocessen. De 10 designprincipper kan danne afsæt for underviseres eller forskeres arbejde med at skabe undervisningsdesign med fokus på handlende og sansende vidensformer.

Projektet bidrager med domænespecifik teori om kinæstetisk empatiske handlemåder i pædagogisk kontekst, beskrevet som en collage med 11 tematikker, samt undervisningsdesignet ’Giv kroppen ordet’

Ph.d.–projekt. Kunsten at sætte sig kropsligt i den andens sted - Kinæstetisk empati i pædagogisk kontekst

Proces og eksperimenter / Kunsten at sætte sig kropsligt i den andens sted

Illustration af Emilie Bech Jespersen
“At høre om de 11 tematikker i collagen over kinæstetisk empati fik mig til at gispe og tænke over om jeg selv nogle gange kommer til at have en forrået tilgang til de mennesker jeg arbejder med”
– deltager på Bridging-konference
'Giv kroppen ordet'

De ti designprincipper bag undervisningsdesignet:

  1. Designet skal relatere sig til førstepersonserfaringer.
  2. Designet skal bygges op om æstetiske udtryksformer og legekvaliteter.
  3. Designet skal fremstå meningsfuldt for pædagogstuderende.
  4. Designet skal organiseres på en måde, der er forpligtende for fællesskabet.
  5. Designet skal relatere sig til den domænespecifikke teori om kinæstetisk empati, som collagen over kinæstetisk empatiske handlemåder repræsenterer.
  6. Der skal være progression og tidslig udstrækning i designet, og designet skal have flere nedslag i løbet af undervisningsdagen.
  7. Designet skal støtte op om at blive i oplevelsesdimensionen, før der gås til det deskriptive.
  8. Designet skal stille opgaver frem for spørgsmål.
  9. Designet skal støtte op om erkendelser, der tager afsæt i sanselige registreringer, sættes i relation til professionsidentitet og relateres til den pædagogiske praksis.
  10. Designet skal bidrage til en opsummering af den viden, der er blevet synlig i arbejdet med det, samt faglige fokuspunkter fremover.
Kunsten at sætte sig kropsligt i den andens sted - Kinæstetisk empati i pædagogisk kontekst

Dialogkort og æske / Kunsten at sætte sig kropsligt i den andens sted

Illustration af Emilie Bech Jespersen

Kontakt

Helle Marie Skovbjerg
Lab for Leg og Design

Helle Marie Skovbjerg

Professor, Lab for Leg og Design