Ph.d. projekt

Kinæstetisk empati i et pædagogisk perspektiv

Ph.d. studerende
Sisse Winther Oreskov
Hovedvejleder
Helle Marie Skovgaard
LAB
LAB for Leg og Design
Baggrund
Gennem ph.d.-projektet designes legende designs, der kan udforske udviklingen og oplevelsen af kinæstetisk empati hos pædagogstuderende, samt hvilke faktorer der opleves fremmende og hæmmende for denne udvikling En del af pædagogens professionelle videner kropsligt forankret, og det er viden som ofte ikke er bevidstgjort. Kan design med legekvaliteter synliggøre denne viden?

Projektets problemstilling

Pædagogers professionsidentitet bygger på både kognitiv og kropslig forankret faglig viden og kompetencer. Dette projekt sætter fokus på det aspekt af den kropsligt forankrede kompetence der kaldes ”kinæstetisk empati”. Gennem projektet designes legende designs, der kan udforske udviklingen og oplevelsen af kinæstetisk empati hos pædagogstuderende, samt hvilke faktorer der opleves fremmende og hæmmende for denne udvikling.

Projektet tager afsæt i Design-based research, Playful Learning, pragmatisme og er baseret på en fænomenologisk tilgang til kroppens betydning for det pædagogiske arbejde