The Play in Playful Learning
- Ph.d. studerende
-
Martha Lagoni
- Hovedvejleder
- Eva Brandt
- LAB
- LAB for Leg og Design
- LAB tema
- Playful Learning
- Samarbejdspartnere
- Undervisere og studerende på pædagoguddannelsen Jelling (UCL) UCL, AFIPS (Anvendt Forskning i Pædagogik og Samfund)
Om projektet
Hverdagen i daginstitutioner og skoler stiller krav til den professionelle pædagogs evne til arbejde skabende, problemløsende og kreativt. Det fordrer et eksplorativt og praksisbaseret uddannelses – og læringsmiljø, hvor studerende arbejder med at improvisere, forestille sig forskellige perspektiver på udfordringer, afprøve handlemuligheder og reflektere over mulige scenarier.
Blandt undervisere har dette skabt en interesse for at inddrage rollespil, simulationer og fiktive scenarier i undervisningen. Det skaber behov for praksisbaseret forskning, der eksperimenterer med og undersøger didaktik i et krydsfelt mellem dramaturgisk vidensgrundlag og praksis, drama og teaterpædagogiske metoder og teknikker samt professionsuddannelsernes lærings – og praksisfelt.
Formål
Kernen i designprocesserne er at co-designe, og udvikle sammen med undervisere og afprøve og undersøge designs sammen med undervisere og studerende.
Metoder og resultater
Kernen i projektets designforskningsprogram er undervisning, hvor studerende lærer i, med og af ”hvad nu hvis” og ”som om”.
Metodologisk kombinerer projektet dramaturgisk tænkning, analyse og praksis med forskning gennem design og eksperimenter.