Ph.d. projekt

The Play in Playful Learning

Ph.d. studerende
Martha Lagoni
Hovedvejleder
Eva Brandt
LAB
LAB for Leg og Design
LAB tema
Playful Learning
Samarbejdspartnere
Undervisere og studerende på pædagoguddannelsen Jelling (UCL) UCL, AFIPS (Anvendt Forskning i Pædagogik og Samfund)
Baggrund
The ”Play” in Playful Learning er et praksisbaseret ph.d.-projekt, som undersøger hvordan dramaturgisk tænkning kan bidrage til at udvikle playful learning designs på pædagoguddannelsen. I projektet undersøges 'The Play' både som legen, spillet og iscenesættelsen. Kernen er undervisning og forskning, hvor ”som om” og ”hvad nu hvis” er både omdrejningspunkt og ramme.

Om projektet

The ”Play” in Playful Learning er et praksisbaseret designforskningsprojekt, som undersøger hvordan dramaturgisk tænkning kan bidrage til at udvikle playful learning designs på pædagoguddannelsen.

Hverdagen i daginstitutioner og skoler stiller krav til den professionelle pædagogs evne til arbejde skabende, problemløsende og kreativt. Det fordrer et eksplorativt og praksisbaseret uddannelses – og læringsmiljø, hvor studerende arbejder med at improvisere, forestille sig forskellige perspektiver på udfordringer, afprøve handlemuligheder og reflektere over mulige scenarier.

Blandt undervisere har dette skabt en interesse for at inddrage rollespil, simulationer og fiktive scenarier i undervisningen. Det skaber behov for praksisbaseret forskning, der eksperimenterer med og undersøger didaktik i et krydsfelt mellem dramaturgisk vidensgrundlag og praksis, drama og teaterpædagogiske metoder og teknikker samt professionsuddannelsernes lærings – og praksisfelt.

Formål

Formålet med forskningen er at undersøge, hvordan en dramaturgisk tilgang til playful learning kan understøtte studerendes forudsætninger for at tænke, handle og arbejde kreativt i deres fremtidige pædagogiske praksis.

Kernen i designprocesserne er at co-designe, og udvikle sammen med undervisere og afprøve og undersøge designs sammen med undervisere og studerende.

Metoder og resultater

Projektet er et praksisbaseret designforskningsprojekt, hvor playful learning designs undersøges gennem eksperimenter i et designforskningsprogram.

Kernen i projektets designforskningsprogram er undervisning, hvor studerende lærer i, med og af ”hvad nu hvis” og ”som om”.

Metodologisk kombinerer projektet dramaturgisk tænkning, analyse og praksis med forskning gennem design og eksperimenter.