Om skolen
Muligheder og løsninger
Vi undersøger, hvordan vi lever, og hvor vi kan skabe forbedring. Vi prøver at løse problemer og se nye muligheder, hvor vi før har manglet fantasi.
For verden kalder på forandring. På bæredygtighed, på fællesskab og et godt liv for alle. Derfor handler det ikke bare om at fylde vores liv med nye ting, men også om at forbedre det, der er. Gøre det smukkere, gøre det funktionelt og gøre det legende og tiltrækkende. Det handler om at lytte til menneskers behov og inddrage dem i udviklingen af nye løsninger.
Designskolen Kolding har omkring 400 studerende og nyder international anerkendelse som et designuniversitet, hvor studerende kan arbejde med redskaber, teknikker, koncepter og metoder i et internationalt miljø og med nem adgang til gode værkstedsfaciliteter.
Strategiske fokusområder: Bæredygtighed, velfærd og leg
Forskning i design
Designskolen Kolding fik i 2010 status af forskningsbaseret uddannelse og har en forsknings- og uddannelsesstruktur, der følger Bolognadeklarationens principper. Udviklingen af uddannelsen og opbygningen af et forskningsmiljø inden for design er centrale opgaver for skolen i de kommende år, idet der fra samfundet og erhvervslivet stilles stadigt større krav til de designere, der uddannes. Designere skal være i stand til at forstå og indgå i stadig mere komplekse sammenhænge både produktions- og samfundsmæssigt.
Samarbejde med erhvervslivet
Samarbejde med dansk og udenlandsk erhvervsliv er en hjørnesten i Designskolen Koldings strategi. Skolen har som målsætning kontinuerligt at opbygge og vedligeholde gode relationer til erhvervslivet. I skolens repræsentantskab og bestyrelse sidder repræsentanter fra Dansk Industri og designbranchen, der således direkte deltager i drøftelserne af designuddannelsens mål og indhold. Skolen arbejder kontinuerligt på at udbygge sine tætte samarbejdsflader med erhvervslivet.
Skolens øgede indsats i forhold til større udviklingsprojekter, virksomhedssamarbejder og praktikophold har givet en langt større opmærksomhed internt og eksternt omkring uddannelsens innovative potentiale og et langt bredere beskæftigelsesperspektiv.
Internationalt samarbejde
Internationalt indtager Designskolen Kolding en førende position. Skolen indgår i velfungerende samarbejdsnetværk i Norden og EU og har desuden samarbejdsaftaler med flere designskoler uden for EU. For at sikre, at Designskolen Kolding forsat udvikler sig og kan måle sig med de bedste, er det et strategisk indsatsområde for skolen kontinuerligt at pleje og udvikle internationale kontakter, netværk og samarbejdsrelationer og benchmarke skolens uddannelser med nogle af de bedste designskoler i verden.
Dansk design og den danske designuddannelse nyder fortsat en høj anerkendelse internationalt, et syn man som repræsentant for designuddannelsen møder i uddannelsens EU-netværk såvel som i designmiljøet i Europa og Kina. I en stadig skarpere global konkurrence indgår design og innovation som et centralt konkurrenceparameter, aktuelt og i fremtidens Danmark, hvilket naturligt vil rette fokus på at øge kvaliteten i designuddannelsen.
Årsrapporter
Designskolen Kolding er en selvejende institution med egen bestyrelse og et repræsentantskab bestående af en række designere og erhvervsfolk
Mød medarbejderne hos Designskolen Kolding
Designrådets Ærespris 2019
”Designskolen Kolding har fået store designvirksomheder i nærområdet aktiveret og har løftet niveauet tværfagligt. Skolen har desuden været med til at sikre, at der er et stærkt internationalt designmiljø af høj kvalitet uden for København. De har gjort dansk designs DNA – baseret på værdier og æstetik – relevant på det 21. århundredes betingelser,” lyder det blandt andet i begrundelsen.
I 2016, 2018, 2019 og 2020 modtog afgængere fra Designskolen Kolding årets talentpris ved Danish Design Award.
I 2017 blev Designskolen Kolding nomineret til den prestigefulde Milona Design Award for udstillingen REDO Super Supermarket på verdens førende designmesse Il Salone i