Om skolen

På Designskolen Kolding samles nogle af verdens mest kreative for at dyrke håndværket, det kunstneriske og forskningen. Vi har værksteder, der er åbne døgnet rundt, og et internationalt miljø, hvor vi arbejder tæt sammen.
Use as a placeholder image.
Hvem er vi?

Muligheder og løsninger

På Designskolen Kolding har vi fødderne plantet i virkeligheden og udvikler løsninger i samarbejde med både start-ups og store virksomheder.

Vi undersøger, hvordan vi lever, og hvor vi kan skabe forbedring. Vi prøver at løse problemer og se nye muligheder, hvor vi før har manglet fantasi.

For verden kalder på forandring. På bæredygtighed, på fællesskab og et godt liv for alle. Derfor handler det ikke bare om at fylde vores liv med nye ting, men også om at forbedre det, der er. Gøre det smukkere, gøre det funktionelt og gøre det legende og tiltrækkende. Det handler om at lytte til menneskers behov og inddrage dem i udviklingen af nye løsninger.

Designskolen Kolding har omkring 400 studerende og nyder international anerkendelse som et designuniversitet, hvor studerende kan arbejde med redskaber, teknikker, koncepter og metoder i et internationalt miljø og med nem adgang til gode værkstedsfaciliteter.

En skole i bevægelse

Designskolen tilbyder udover bachelor-, kandidat og ph.d.-uddannelse en diplomuddannelse i strategisk design og ledelse, samt korte kurser, facilitering og konsulentydelser. Vi tager aldrig vores eksistens for givet, men forholder os nysgerrigt til vores faglighed og omverden.
  • 1967

    I august 1967 etableres Kunsthåndværkerskolen i Kolding med en tekstillinje (stoftryk og væv) og en reklamelinje. Skolen oprettes i Vesterbrogade, som en afdeling under Kolding Tekniske Skole. Året efter flytter skolen til lokaler i Brdr. Volkerts Fabrikker og samtidig oprettes keramiklinjen. Skolen har nu cirka 100 elever.

  • 1970'erne

    I 1970’erne bliver skolen udbygget med endnu en linje, beklædning. I 1989 forlænges uddannelsen fra fire til fem år, omstruktureres og forbedres. Efter første etape af en ny uddannelsesstruktur omfatter skolen en etårig tværfaglig grundskole, fire toårige linjer (beklædning, grafisk design og illustration, keramik og tekstil), og tre toårige institutter som overbygning (Institut for industrielt design, Institut for unika og Institut for visuel kommunikation).

  • 1993

    Grafisk design og illustration, Institut for visuel kommunikation, keramik samt dele af Institut for unika flyttes til Saxovej. Brdr. Volkerts Fabrikker huser nu administration, grundskole, beklædning, tekstil, Institut for industrielt design, dele af Institut for unika, værksted, auditorium og kantine. Ligeledes bliver der i 1995 oprettet en ny uddannelse i interaktivt multimedie.

  • 1996

    I januar 1996 løsrives Kunsthåndværkerskolen fra Kolding Tekniske Skole og er nu en selvstændig, selvejende institution under Undervisningsministeriet. Skolen køber Solarbygningen i Ågade og udskriver en arkitektkonkurrence om ombygning og nyindretning.

    Herefter ændres uddannelsens indhold og struktur endnu en gang, hvilket betyder, at Institut for industrielt design og Institut for unika erstattes af Institut for produkt. Desuden oprettes Institut for form og teori, mens Institut for visuel kommunikation bibeholdes. Målet er større tværfaglighed, mere vægt på teoretiske aspekter og formdannelse.

  • 1998

    Skolen flytter ind i det nye hus i Ågade 10. Dermed samles alle skolens afdelinger under ét tag. Samtidig ændrer skolen navn til det nuværende Designskolen Kolding.

  • 2002-2007

    Regeringen og Folketingets partier indgår i 2002 en aftale for Kulturministeriets kunstneriske uddannelser, der sikrer Designskolen Kolding en fast økonomi i fire år med en række forpligtende indsatsområder. Det første egentlige forskningsprojekt iværksættes. Året efter indvier skolen en tilbygning med bl.a. værksteder, studiearealer og fotoatelier. Samtidig bliver der indført en bekendtgørelse om uddannelse på bachelor- og kandidatniveau. Den første fireårige resultatkontrakt indgås med Kulturministeriet, som beslutter at lukke fagområdet keramik fra 2007.

  • 2008-2010

    I 2008 oprettes to store fagspecifikke institutter: Institut for kommunikationsdesign, som omfatter fagretningerne grafisk design, illustration og interaktionsdesign (tidligere interaktive medier) og Institut for produktdesign med fagretningerne industrielt design, mode og tekstil. Forskningen lægges ind under det nyoprettede Fakultet for uddannelse og forskning, der bl.a. varetager studieadministrative opgaver og tværgående undervisning.

    Skolen gennemgår en akkrediteringsproces sideløbende med en evaluering af forskningsaktiviteterne. Dette resulterer i, at skolen i 2010 får status som universitet med tre år til en bachelor, to år til en kandidat og efterfølgende mulighed for at læse ph.d.

  • 2011

    Med erhvervsfremmeprojektet D2i – Design to innovate bliver skolen del af en storstilet indsats for at skabe vækst, innovation og arbejdspladser i små og mellemstore virksomheder. I perioden 2011-2020 faciliterer skolen forløb for mere end 800 virksomheder og endnu flere medarbejdere – workshops og kurser med design som omdrejningspunkt for kompetenceudvikling og forretningsudvikling. Det EU-støttede projekt danner grundlaget for skolens satsning på efter- og videreuddannelse, som for alvor tager fart med lanceringen af en diplomuddannelse i 2018.

  • 2014

    I forbindelse med fremlæggelse af finansloven for 2014 får skolen mulighed for at oprette en uddannelse inden for accessories (bachelor og kandidat) med fokus på sko, tasker og smykker.

  • 2017

    Skolen etablerer i samarbejde med LEGO Fonden og LEGO Koncernen verdens første kandidatuddannelse i design af leg. Med det nye uddannelsesprogram ønsker LEGO og Designskolen Kolding i fællesskab at bidrage til et mere legende og dermed kreativt samfund. 

  • 2018

    Skolen søsætter en revideret kandidatuddannelse, som integrerer den klassiske designfaglighed med en tværgående specialisering.

    Det betyder, at kandidatstuderende specialiserer sig i enten Design for People (socialt design), Design for Planet (bæredygtighed) og Design for Play (leg og design) samt udbygger deres faglighed i forhold til enten beklædningsdesign, tekstildesign, industrielt design, kommunikationsdesign eller accessory design.

    Den nye struktur gør det i endnu højere grad muligt at uddanne designere med en faglig dybde og brede kompetencer til at samarbejde på tværs af faggrupper. Designere med en skarp profil, som kan være med til at udfordre virksomheder og offentlige institutioner i deres måde at se verden på og i samarbejde med dem skabe nye, spændende løsninger.

    2018 er også året, hvor Designskolen Kolding lancerer en ny diplomuddannelse i strategisk design og ledelse. Uddannelsen er skræddersyet til konsulenter, ledere og mellemledere samt til undervisere i både den private og offentlige sektor og giver kompetencer til at arbejde i krydsfeltet mellem design, innovation og ledelse.

  • 2020

    I juni 2020 opnår skolen en positiv institutionsakkreditering. Det betyder, at skolen som universitet officielt lever op til kravene om at tilbyde gode og relevante uddannelser i et miljø, som fremmer åbenhed og dialog. En positiv institutionsakkreditering giver skolen ansvar for og frihed til selv at fastsætte et system, der sikrer kvalitet og relevans af skolens uddannelser og flere muligheder i forhold til blandt andet at oprette nye uddannelser og justere de eksisterende.

  • 2021

    Skolen udvider sin efter- og videreuddannelsesvirksomhed med et udbud af kurser med fokus på designtænkning og -metoder samt facilitering af skræddersyede forløb for både offentlige og private virksomheder. Både kurser og forløb kombinerer teori med praktisk anvendelse, hvor deltagerne lærer at navigere i brugerrejser, udvikle idéer samt omsætte dem til handling gennem prototyper og visualiseringer. Fokus er især på løsning af komplekse problemstillinger og at give deltagerne værktøjer til at udfordre egne og andres antagelser samt facilitere forandringsprocesser.

  • 2023-2024

    Designskolen Koldings bygning i Ågade 10 gennemgår en omfattende transformation for at skabe de bedste betingelser for kreativ udfoldelse. Den teknologiske udvikling stiller krav til fremtidssikrede værkstedsfaciliteter, samtidig med at skolens status som universitet har sat et stort skub i forskningen, som også kræver fysiske rum for samskabelse.

    Den A.P. Møllerske Støttefond bidrager til transformationen med 24 mio. kr., Augustinus Fonden med 11,250 mio. kr. og Louis-Hansen Fonden med 15 mio. kr. Designskolen Koldings egenfinansiering er på 17, 8 mio. kr. Ombygningen står på i 1 1/2 år forestået af CUBO Arkitekter, hovedentreprenør Hansen & Knudsen A/S samt bygherrerådgiver Tegnestuen Mejeriet. I forbindelse med ombygningen genhuses skolen på Dyrehavevej 116, som tidligere husede UC Syd.

Organisation

Organisation og ledelse

Designskolen Kolding er en selvejende institution med egen bestyrelse og et repræsentantskab bestående af en række designere og erhvervsfolk.

Uddannelsen hører under Forsknings- og Uddannelsesministeriet. Designskolen Kolding ledes af rektor, der ansættes af og refererer til skolens Bestyrelse, der har det overordnede ansvar for skolens virksomhed. Bestyrelsen er valgt blandt medlemmerne i et Repræsentantskab med faglig kompetence fra designbranchen og erhvervslivet.

Designskolen Koldings ledelse varetages af rektor i samarbejde med skolens rektorat, der udover rektor består af prorektoren, administrationschefen, uddannelseschefen, kommunikationschefen og projektchefen.

I den daglige ledelse af institutionen bistås rektor af ledelsesgruppen/rektoratet.

Use as a placeholder image.

“Designskolen Kolding vil være Danmarks og et af verdens førende designuniversiteter. Vi vil sætte et markant aftryk på vores omverden. Vi er ikke bange for at få jord under neglene, og vi står stærkt på både hånd, hoved og hjerte.”

Rektorart

Mød rektoratet

Anne-Mette Hummel Holm
Rektorat

Anne-Mette Hummel Holm

Chef for administration og forretningsudvikling, prorektor
Medieværksted, Rektorat

Charlotte Melin

Kommunikationschef
Lene Nyhus Friis
Lab for Bæredygtighed og Design, Lab for Leg og Design, Lab for Socialt Design, Rektorat

Lene Nyhus Friis

Projektchef, leder af Lab for Leg og Design, Lab for Socialt Design og Lab for Bæredygtighed og Design
Bestyrelse

Mød Bestyrelsen

Bestyrelse

Hans Christian Asmussen

Bestyrelsesmedlem, ejer af NATION
Bestyrelse

Karsten Uno Petersen

Bestyrelsessuppleant, regionsrådsmedlem, Region Syddanmark
Bestyrelse

Merete Due Paarup

Næstformand, byrådsmedlem, Kolding Kommune
Bestyrelse

Michael Qvortrup

Bestyrelsesmedlem, Design Manager Industrial Designer, Artlinco
Bestyrelse

Nanna Ulrich Gudum

Bestyrelsesforperson, designchef ved LEGO Group
Bestyrelse

Rune Kirt

Bestyrelsesmedlem, CEO, KIRT x THOMSEN

Bestyrelsen fordelt på eksterne og interne repræsentanter

Designskolen Koldings bestyrelse er valgt blandt medlemmerne i skolens repræsentantskab

Eksterne repræsentanter

  • Nanna Ulrich Gudum, designchef, LEGO Koncernen (formand)
  • Merete Due Paarup, byrådsmedlem, Kolding Kommune (næstformand)
  • Hans Christian Asmussen, designer, ejer af NATiON.dk
  • Rune Kirt, CEO, Arkitekt og co-founder, KIRT x THOMSEN
  • Michael Qvortrup, Design Manager, Industrial Designer, Artlinco
  • Karsten Uno Petersen, regionsrådsmedlem, Region Syddanmark (suppleant)

Interne repræsentanter

  • Lene Tanggaard, rektor
  • Anne-Mette Hummel Holm, chef for administration- og forretningsudvikling, prorektor
  • Lone Dalsgaard André, chef for optag, faciliteter og karrierestart, prorektor
  • Eva Kappel, chef for uddannelse
  • Lene Nyhus Friis, projektchef, leder af Lab for Leg og Design, Lab for Socialt Design og Lab for Bæredygtighed og Design
  • Charlotte Melin, kommunikationschef
  • August Severin Kjærholm Rizzi, DSR
  • Karina Sørensen, medarbejderrepræsentant
  • Helle Graabæk, medarbejderrepræsentant
Repræsentantskab

Mød Repræsentantskabet

Designskolen Koldings repræsentantskab vælger skolens bestyrelse og fungerer som kontakt- og debatforum til støtte for skolens udvikling. Repræsentantskabet består af medlemmer udpeget af forskellige faglige sammenslutninger.

Udpeget af Design Denmark

  • Carsten Nguyen Henriksen, Creative & Managing Director, Designit
  • Rune Kirt, Arkitekt og partner, KIRT x THOMSEN (medlem af bestyrelsen)
  • Christina Halskov, Partner i Halskov Design Studio

Udpeget af Danske Kunsthåndværkere

  • Hans Christian Asmussen, Owner, NATiON.dk (bestyrelsesmedlem)
  • Lene Thomasen, Tekstildesigner, ejer af Tekstilwerk

Udpeget af Region Syddanmark

  • Karsten Uno Petersen, regionsrådsmedlem Region Syddanmark (bestyrelsessuppleant)

Udpeget af Kolding Kommune

  • Merete Due Paarup, byrådsmedlem, Kolding Kommune (næstformand i bestyrelsen)

Udpeget af SMV Danmark

  • Bo Ulsøe, direktør, Blunico A/S

Udpeget af Dansk Industri

  • Lise Thomsen, Fagleder, DI Kreative Erhverv
  • Morten Bach Jensen, Group Vice President, Grundfos Holding A/S
  • Michael Qvortrup, Design Manager, Industrial Designer, Artlinco (bestyrelsesmedlem)
  • Kresten Krab-Bjerre, Creative Director, Staged and Flexible Living, Bang & Olufsen a/s

Udpeget af Akademisk Arkitektforening

  • Anne Qvist, Arkitekt MAA og industriel designer, Anne Qvist Design Office

Udpeget af Dansk Mode & Tekstil

  • Morten Dybro, salgs- og udviklingschef, Dansk Mode & Tekstil

Udpeget af IT-branchen

  • Sara Marie Alvad, Adm. direktør, 1508 Aarhus

Udpeget af Organisationen Danske Museer

  • Berit Anne Larsen, formidlingschef, Statens Museum for Kunst

Udpeget af Dansk Iværksætter Forening

  • Frederikke Antonie Schmidt, stifter og kreativ direktør, Roccamore

Udpeget af Producentforeningen

  • Ida Hartman, Lead Writer & Narrative Designer, Triple Topping

Udpeget af Dansk Erhverv

  • Farid Fellah, Adm. direktør, Rosan Bosch Studio

Eksternt udpeget af bestyrelsen

  • Morten Albæk, CEO, Volunta (formand for bestyrelse og repræsentantskab)
Anerkendelser

Priser og anerkendelser

Designskolen Kolding modtog i 2019 Designrådets Ærespris for en lang og tro tjeneste for designs virke, anvendelse og udbredelse.

”Designskolen Kolding har fået store designvirksomheder i nærområdet aktiveret og har løftet niveauet tværfagligt. Skolen har desuden været med til at sikre, at der er et stærkt internationalt designmiljø af høj kvalitet uden for København. De har gjort dansk designs DNA – baseret på værdier og æstetik – relevant på det 21. århundredes betingelser,” lyder det blandt andet i begrundelsen.

I 2016, 2018, 2019 og 2020 modtog afgængere fra Designskolen Kolding årets talentpris ved Danish Design Award.

I 2017 blev Designskolen Kolding nomineret til den prestigefulde Milona Design Award for udstillingen REDO Super Supermarket på verdens førende designmesse Il Salone i