Industrielt design (BA)
- Studiestart
- September
- Frist for optagelse
- Kvote 2: 15. marts kl. 12.00 via KOT Kvote 1: 5. juli kl. 12.00 via KOT
- Varighed
- 3 år (180 ECTS)
- Optagelsesprøve
- Ja (kvote 2)
- Sted
- Designskolen Kolding
- Undervisningssprog
- Dansk
Hvorfor skal jeg vælge industrielt design?
Så hvis du synes, det er spændende at koble æstetisk formgivning med funktionelle aspekter, produktionstekniske muligheder og menneskelige hensyn. Og at udvikle koncepter og produkter baseret på visionære forestillinger om den fremtid dit design skal være med til at skabe. Så er industrielt design sandsynligvis det rigtige for dig. Det er en mulighed for at gøre en forskel, både for mennesker og miljø.
Hvad lærer jeg?
Grundlæggende færdigheder inden for koncept- og produktudvikling bliver også en del af din værktøjskasse, og du vil få indsigt i discipliner som servicedesign, adfærdsdesign og at igangsætte designprocesser.
Du lærer at forstå og beherske konstruktionsprincipper og får kendskab til forskellige materialer, deres egenskaber og hvordan de bearbejdes. Du lærer også at skabe prototyper og modeller, herunder 3D-modellering og visualisering, og du opnår kendskab til industrielle arbejds- og produktionsmetoder.
Industrielt design handler om at kunne generere idéer, formgive, forstå funktion, og om hvordan man samarbejder med virksomheder (herunder også at man har kendskab til forretningsmodeller, kommunikation og branding) og til at samarbejde med andre faggrupper.
Som industriel designer bærer man et ansvar for at skabe meningsfulde løsninger, så du vil opleve, at vi på studiet arbejder med bæredygtighed i et bredt perspektiv og også inddrager brugere i designprocessen.
Under studiet har du mulighed for at tage et semester på en designskole i udlandet. Det kan eksempelvis være, hvis du gerne vil specialisere dig end
Kurser du vil møde på Industrielt Design
Design som virkefelt
Introduktion til designstudiet og fagfeltets facetter, hvorved du opbygger en begyndende faglig selvforståelse.
Model og materiale
Formålet med dette kursus er at give den studerende en grundlæggende introduktion til fagrelevante formgivningsteknikker, særligt med fokus på samspillet mellem form, materiale og bearbejdning i praksis.
Form
Introduktion til og træning i færdigheder inden for rumlig skitsering, komposition samt formanalyse og formudvikling. Forløbet afsluttes med et mindre formudviklingsforløb, hvor du afprøver dine færdigheder i en designfaglig kontekst.
Visualisering
Kurset introducerer til visualiserings- og skitseringsteknikker og har som formål, at du oparbejder en fortrolighed med at skitsere og kommunikere visuelt.
Idé, eksperiment og analyse
Kurset introducerer grundlæggende metoder i den kreative del af en designproces. Under denne ramme vil den studerende udviklinge et design der forholder sig direkte til kroppen, med overvejelser omkring funktion, form, volumen, materiale, placering og kontekst.
Design som virkefelt
Introduktion til designstudiet og fagfeltets facetter, hvorved du opbygger en begyndende faglig selvforståelse.
Farve
Introduktion til farvens kompleksitet og betydning for et design, herunder indflydelse af lys, materiale og form, historisk farvelære, æstetik, optræning af færdigheder inden for analog og digital farve samt udvikling af et individuelt farvekoncept.
Visualisering
Kurset introducerer til visualiserings- og skitseringsteknikker og har som formål, at du oparbejder en fortrolighed med at skitsere og kommunikere visuelt.
Legetøj
Kurset introducerer dig til oplevelsesbaseret design med fokus på design for legeoplevelser. Formålet er herved at give dig en forståelse af, hvordan de objekter, du designer, påvirker den menneskelige oplevelse.
Værktøj
Formålet med dette kursus er at introducere dig til overvejelser omkring funktion og praktisk anvendelse af et produkt. Du skal udvikle et design af et værktøj/redskab, hvor både den fysiske brug af produktet og afkodning af produktets udtryk er væsentlige elementer.
Førsteårsprøvens projektperiode
Selvformuleret projekt der bygger på indsigter og læring fra det første studieårs undervisning. Projektet indgår som et element i førsteårsprøven.
3D
Træning i specifikke 3D-færdigheder med særligt fokus på digital modellering (eksempelvis brug af Rhinoceros som 3D-program).
Teknologi og Innovation
Anvendelse og forståelse af teknologi og innovation som begreber samt inddragelse af FN’s verdensmål i projekttilgang.
Designproces og metode
Fokus er på designprocessen og designmetoder, herunder brugerinddragende elementer. Gennemførelse, udførelse og refleksion over processen samt udvalgte anvendte metoder analyseres og vurderes i en skriftlig rapport med afsæt i projektet.
Universelt design
Formålet med kurset er at give dig indsigt i Universal Design og tilhørende teorier og metoder.
Privat
I kontekst af det hjemlige dykkes ned i forskellige metoder og principper for at arbejde med konstruktion og bæredygtighed.
Professionel
Der designes til en professionel brugergruppe og dennes arbejdsmæssige dagligdag ved brug af antropologiske metoder og en høj grad af brugerinddragelse.
Internationalt samarbejde
Kurset skal give dig en forståelse for en helt anden kulturel kontekst end den nordiske, samt praktisk erfaring med at arbejde sammen på tværs af landegrænser. Der samarbejdes med studerende og/eller virksomheder fra en anden kulturel baggrund end den typisk nordiske og fokuseres på en global problemstilling.
Valgfag: Servicedesign/Detaljer
Formålet med dette kursus er at give dig indsigt i de overvejelser, der skal gøres, i at skabe sammenhæng mellem designkoncept og detaljering, samt betydningen af detaljer og samlinger som vægtige elementer i et design.
Brand og kollektion
Med afsæt et specifikt brand vil du sammen med et tværfagligt designteam arbejde med bæredygtige strategier, virksomhedsanalyse med fokus på brugere, brandidentitet og produktionsmetoder, og på denne baggrund designe en visionær kollektion, der præsenteres for virksomheden.
Faglig position
Kurset introducerer til modeller til kortlægning af strømninger indenfor designfeltet, herunder med fokus på værdiskabelse for aftagere og samarbejdspartnere. I forløbet vil du kortlægge egne designkompetencer, din faglige profil og identificere hvilken specialisering du ønsker at styrke, for at bringe dig nærmere dine mål for fremtiden.
Faglig specialisering / One Step Closer
Dette kursus tager afsæt i dit ønske omkring videre specialisering, formuleret i kurset Faglig position. På baggrund af dette ønske, udvikles et eget designprojekt, der hjælper dig med at komme tættere på at opnå ambitionerne for dit fremtidige professionelle virke som designer.
Bachelorprojekt
På baggrund af din samlede viden samt kompetencer og færdigheder rammesætter du et projekt baseret på dit individuelle interessefelt med fokus på dit ønske om specialisering og din fremtidige professionelle karriere.
Hvordan lærer jeg?
Forløbene vil typisk være en vekslen mellem teoretiske oplæg, workshops, metode-specifik undervisning, projektarbejde (gruppe eller individuelt) og feltarbejde.
Vi lægger vægt på, at du optræner en evne til at tage initiativ i projekterne, træffe beslutninger og drive processen frem mod et mål. Design er ikke et skrivebordsarbejde, så en hel del af det du lærer vil også komme via feltstudier, hvor du vil komme i kontakt med flere forskellige brugergrupper, virksomheder og forskellige fagretninger.
Projekterne veksler mellem individuelle projekter og gruppearbejde og mellem eksperimenterende projekter rettet mod designkonkurrencer og mere rammesatte projekter i samarbejde med virksomheder. Derudover er der også en del projekter, hvor du vil komme til at arbejde sammen med andre designstuderende på tværs af studieretninger, eksempelvis kommunikationsdesign eller tekstildesign.
Vi har nogle rigtig gode værksteder, hvor du både kan arbejde med forskellige materialer – fx træ, metal, plast og læder, samt digitale værksteder hvor du kan udvikle og visualisere dit projekt gennem eksempelvis animationer, renderinger og 3D-prints.
Du får din egen studieplads, hvor du kan arbejde på projekterne, når der ikke er undervisning, sådan at du altid har din egen base i samme rum som dine medstuderende. Du får også mulighed for at deltage i studieture til mere fjerne dele af verden. Det giver dig en chance for at få en større kulturel forståelse og afprøve dine færdigheder i en ny kontekst.
Der er typisk også aktiviteter udover de skemalagte, som både kan være sociale aktiviteter (eksempelvis skolens fredagsbar) eller faglige aktiviteter, såsom eftermiddags-workshops eller interne ’konkurrencer’. I ’konkurrencerne’ kan du tage kampen op mod studerende fra industrielt design på alle årgange om eksempelvis at lave det bedste, sjoveste eller vildeste design (af en neglefil, drone, plæneklipper, redningsbåd…) på to uger.
Designskolen Kolding arbejder på tværs af værksteder. Se hvilke værksteder du som studerende har mulighed for at inddrage i dine projekter
Hvad kan jeg blive?
Vi lever i en fysisk verden, hvor de produkter, vi omgiver os med, og måden vi anvender dem på, har stor betydning, både for hvordan vi forholder os til hinanden, og for de miljømæssige aftryk vi sætter.
Din rolle som industriel designer vil kunne variere lige fra den mere klassiske, hvor du udvikler nye produkter (det kan være alt fra stole, grundvandspumper og barbermaskiner til drone-postkasser, der selv henter posten hjem), til andre typer af roller, hvor du eksempelvis kan arbejde som projektleder i det offentlige med fokus på sundhedsinnovation og udvikle koncepter for patienters rejse fra det første møde med hospitalet, til de igen bliver udskrevet.
Vigtigt at vide når du søger ind
Det har vi valgt, da der er nogle grundlæggende overlap mellem fagene – og fordi du på den måde ved mere om fagene efter første semester og på et kvalificeret grundlag, i samspil med dine undervisere, kan vælge, hvilken retning du vil specialisere dig videre inden for gennem din bacheloruddannelse.
Både accessory design og industrielt design har fokus på rumlig skitsering og formgivning i fysiske materialer og via digitale redskaber, som 3D visualiserings programmer og digital fabrikation. Samtidig bliver du trænet i at udvikle koncepter, produkter og forretningsideer, som er bæredygtige og kommercielt berettigede.
Æstetik og sanselighed præger begge fag, men accessory design fokuserer overvejende på konceptuelle og kommercielle produkter, med funktionel og ekspressiv relation til kroppen, eksempelvis sko, tasker og smykker. Industrielt design fokuserer i højere grad på funktionelle produkter, der forholder sig til mennesker i et bredere kontekstuelt perspektiv, spændende fra hjemlige brugsgenstande som lamper og elkedler til professionelt anvendte produkter som blodtryksmålere og udstyr til robot-industrien.