Ta' din uddannelse på Designskolen Kolding

Designskolen Kolding er en unik uddannelsesinstitution for kreative talenter. Her arbejder vi stræbsomt og ambitiøst i et miljø, der er åbent, imødekommende og med plads til alle. Vi tror nemlig på, at man skal have det godt for at gøre det godt.

Bæredygtighed, fællesskab og et godt liv

På Designskolen Kolding sætter vi fokus på design, som er meningsfyldt og kan være med til at præge verden.

Vi undersøger, hvordan vi lever, og hvor vi kan skabe forbedring. Vi prøver at løse problemer og se nye muligheder.

For verden kalder på forandring. På bæredygtighed, på fællesskab og et godt liv for alle. Derfor handler det ikke bare om at fylde vores liv med nye ting, men også om at forbedre det, der er. Gøre det smukkere, gøre det funktionelt og gøre det legende og tiltrækkende. Det handler om at lytte til menneskers behov og inddrage dem i udviklingen af nye løsninger.

“Skolen stiller gode værkstedforhold til rådighed, hvor du kan arbejde med materialer 1:1 - og døgnet rundt, hvis du vil. Omkring 400 aktive studerende, herunder også ph.d.-studerende, har deres daglige gang på skolen, og hvert år optages ca. 90 nye studerende.”

Studios

På designskolen har du adgang til en række Studios efter forudgående instruktion. I skolens Studios kan du arbejde med materialer og producere prototyper og konstant udvikle dit talent i relation til netop dit speciale.

Studios

Designskolen Kolding bevæger sig på tværs af studios se hvilke studios du kan inddrage i dine projekter

Bachelor i Design

Bacheloruddannelsen

Skolen adskiller sig fra traditionelle universiteter ved at have en optagelsesproces, hvor din egnethed som ansøger vurderes individuelt. Vi ønsker at udfolde og værne om dit talent – og udfordrer det ved at lære dig at reflektere over din egen proces samt lære dig at samarbejde om konkrete opgaver, ofte i samspil med det omgivende samfund.

Vi uddanner designere på bachelorniveau (3 år) inden for følgende fagområder:

• accessory design
  • beklædningsdesign
  • industrielt design
  • kommunikationsdesign
  • tekstildesign
Kandidat i Design

Kandidatuddannelsen

På kandidatuddannelsen (2 år) tager du afsæt i fagligheden fra din bacheloruddannelse, og sammen med dit valg af fagområde vælger du imellem tre tematiske fokusområder:
  • Design for Planet (bæredygtighed og design)
  • Design for Play (leg og design)
  • Design for People (socialt design)

Fokusområderne er en unik mulighed for at koble og udvikle dit fagområde og din læring til emner og brancher, som du brænder for og ser dig selv bidrage til i fremtiden.

Ph.d. i Design

Ph.d.-uddannelse

Ph.d.-uddannelsen er en internationalt anerkendt forskeruddannelse og en uafhængig overbygning til kandidatuddannelsen. Den er normeret til 180 ECTS svarende til tre års fuldtidsstudier.

For at kunne ansøge skal du have en kandidatuddannelse eller tilsvarende baseret på fem års studier (bacheloruddannelse samt en to-årig overbygning på kandidatniveau, i alt 300 ECTS).

Designskolen Kolding samarbejder med Arkitektskolen Aarhus om en fælles ph.d.-skole. Du bliver indskrevet på Designskolen Kolding, som har det faglige ansvar for din individuelle uddannelse og vejledning.

I forbindelse med ansættelsen bliver du tilknyttet det faglige miljø på skolen på samme vilkår som de fastansatte forskere og bliver en del af et af skolens tre laboratorier: Laboratoriet for Bæredygtighed og Design, Laboratoriet for Socialt Design, Laboratoriet for Leg og Design.

Det betyder, at du har adgang til skolens faciliteter og faglig sparring med skolens forskere foruden den tilknyttede vejleder. Det betyder også, at du skal bidrage til udviklingen af det faglige miljø både i forbindelse med forskning og uddannelse.

Ph.d.-uddannelsen er karakteriseret ved et velfungerende socialt miljø, hvor de studerende selv tager ansvar for fælles arrangementer, læsegrupper m.v.