Research and development project

PLACES: Playful LeArning and storytelling that Create Engagement for the SDG’s

Participants from Kolding School of Design
Lene Friis
Emilie Bech
Anne Katrine G. Gelting
Helle Marie Skovbjerg
Research and development project type
Research and development
Project period
2022 - 2025
Project management

Lene Friis, Designskolen Kolding 

LAB
Play and Design
LAB theme
Playful Learning
Collaboration partners
South Denmark European Office (SDEO)- Denmark
Fortælletid ApS – Denmark
School for Health in Europe Network Foundation
Universita’ de Gli Studi di Milano, Bicocca, Italy
Institouton Ygeias Tou Paidiou, Greece
Haute Ecole de Namur, Liège, Luxembourg, Belgium
Background
PLACES vil sikre, at børn og unge får viden, mod og handlekompetencer til at blive bedre rustet til at tage ansvar for og engagere sig mere aktivt i implementeringen af Sustainable Development Goals.

Om PLACES

Det specifikke formål med PLACES er at udvikle, teste og tilbyde et didaktisk læringsdesign med lærervejledninger og konkret læringsmateriale, som er baseret på designtænkning, legende læring, historiefortælling og inkluderende undervisning som metodikker.

PLACES-projektet forsøger at skabe mere interesse og engagement i befolkning i forhold til et mere bæredygtigt og samarbejdende EU. Der er et klart og strategisk ønske fra EU om at engagere de europæiske borgere mere i Europæisk integration og implementeringen af SDG, men for at skabe engagement er det vigtigt at alle de forskellige europæiske strategier og planer, der understøtter implementeringen af SDG, bliver allemandseje. Det er ikke er tilfældet i dag.

For mange borgere, som ikke arbejder i politisk orienterede organisationer eller forskningsinstitutioner, er viden om SDG og europæisk integration og udviklingsstrategi og de værdier det indebærer, ikke særlig velkendt.

En stor udfordring er altså at nå borgerne og engagere dem på et mere individuelt niveau.PLACES-projektet forsøger at gøre dette ved at række ud til især børn og unge, da en bæredygtig udvikling i et integreret EU handler om at sikre deres fremtid. Hvis de kan blive mere vidende og aktivt engagerede i SDG’er og Samarbejde i EU og fungere som en slags ambassadører, kan PLACES projektet forhåbentligt skabe en dominoeffekt, hvor viden og handling vandrer fra børn til forældre, og videre ud i samfundet.
På den måde vil det hjælpe til med at skabe de bæredygtige ændringer, vi ønsker for vores samfund.

Formål

Et nyt læringsdesign og -materiale til at ruste folkeskolernes børn og unge

Det specifikke formål med PLACES er at udvikle, teste og tilbyde et didaktisk læringsdesign med lærervejledninger og konkret læringsmateriale, som er baseret på designtænkning, legende læring, historiefortælling og inkluderende undervisning som metodikker.

Metoder og resultater

Udvikling af didaktisk læringsdesign med lærervejledninger, og konkret læringsmateriale, som er baseret på designtænkning.

Det specifikke mål med PLACES-projektet at udvikle, teste og foreslå et didaktisk læringsdesign med lærervejledninger, og konkret læringsmateriale, som er baseret på designtænkning, legende læring, historiefortælling og inkluderende undervisning som metoder.
At arbejde med dette design og materiale i skolerne vil sikre at børn og unge får viden, mod og handlekompetencer til at blive bedre rustet til at tage ansvar for og engagere sig mere aktivt i implementeringen af SDG'erne og europæisk integration.

Vil du vide mere?

Kontakt

Lab for Social Design

Anne Katrine G. Gelting

Teaching Associate Professor, Lab for Social Design
Lab for Sustainability and Design, Lab for Play and Design, Lab for Social Design, Rectorat

Lene Nyhus Friis

Project Director and Head of Lab for Play and Design, Lab for Social Design and Lab for Sustainability and Design