
TRoLD: Trivsel og legedeltagelse i legetilbud
- Participants from Kolding School of Design
-
Helle Marie Skovbjerg, professor
Jennifer Ann Skriver, post.doc
Karen Juhl, ph.d.-studerende
- Research and development project type
- Research and development
- Project period
- Jan 2024 - Dec 2027
- Project management
Annette Boye Koch, docent
- LAB
- Play and Design
- LAB theme
- Playful Learning
- Collaboration partners
- VIA University College
Horsens Kommune
Om projektet
Forskning i trivsel peger entydigt på, at der er en sammenhæng mellem trivsel og leg, venskaber og deltagelse, ligesom et velfungerende forældresamarbejde er altafgørende.
Metodisk er TRoLD-projektet forankret i Design-Based Research, særligt gennem brug af legeeksperimenter, hvorigennem forholdet mellem børns trivsel og deres deltagelse i leg undersøges i fire delprojekter. Disse har fokus på børn og pædagogers perspektiver, forældresamarbejde, afprøvning af legeeksperimenter for børn og voksne samt følgeforskning om legeeksperimenters betydning for børns deltagelse og relationer. TRoLDs centrale bidrag er både praktisk og teoretisk at udvikle et pædagogisk trivselsperspektiv, som kan anvendes til at styrke kvaliteten i det pædagogiske arbejde med børns trivsel og deltagelse i dagtilbud.

Intergenerationelle legedesigns
Dette delprojekt undersøger, hvordan man kan udvikle designs til legeeksperimenter, der giver børn bedre muligheder for at deltage i leg på tværs af generationer.
Det centrale spørgsmål er: Hvordan kan vi bruge skalering, fleksibilitet og forskellige materialer til at skabe legedesigns, der inviterer til intergenerationel leg?
Børn, fagfolk og forskere deltager i LAB-aktiviteter, hvor co-designmetoder bruges. Processen dokumenteres med video og fotos, og der foretages udvalgte observationer af legeeksperimenterne.
Forventede resultater:
- Viden om, hvordan man designer intergenerationelle legeeksperimenter
- Seks konkrete designs til intergenerationelle legeeksperimenter