Ditte Kjær er uddannet sygeplejerske og arbejder som underviser og projektleder på Social- og Sundhedsskolen i Aabenraa. procesfacilitering i praksis
05 Sep 2023 / Courses and continguing education

Design er blevet Dittes omdrejningspunkt

Inspireret af en begejstret kollega tilmeldte Ditte Kjær sig diplomuddannelsen i strategisk design og ledelse på Designskolen Kolding - og det har åbnet en helt ny verden
By Marianne Baggesen Hilger
Kurser og efteruddannelse

Design er blevet Dittes omdrejningspunkt

Inspireret af en begejstret kollega tilmeldte Ditte Kjær sig diplomuddannelsen i strategisk design og ledelse på Designskolen Kolding - og det har åbnet en helt ny verden

Ditte Kjær er uddannet sygeplejerske. I 6 år har hun arbejdet på Social- og Sundhedsskolen i Aabenraa som underviser, og de sidste 2 år desuden som projektleder i skolens udviklingsafdeling. Som mange andre står hun på daglig basis overfor komplekse problemstillinger, der kalder på nye metoder og perspektiver til at udvikle løsninger. I 2022 valgte hun derfor at tage hul på diplomuddannelsen i strategisk design og ledelse på Designskolen Kolding med kurset ”Design, ledelse og relationer” (tidligere kaldet "Personligt lederskab").

- Jeg vidste, jeg gerne ville videreuddanne og dygtiggøre mig inden for ledelse, men at jeg godt kunne tænke mig at gå lidt væk fra den der klassiske ledelsesuddannelse. Jeg brugte faktisk en del tid på at researche og overveje, hvad det egentlig er, jeg gerne vil med ledelse. Jeg kommer jo fra sygeplejen og en naturvidenskabelig verden og har været i gang med en masteruddannelse der, som man kan sige er præget af mere stringens. Og jeg synes, at i den organisation, jeg arbejder i nu, der er der behov for at se lidt mere på, hvad det egentlig er, der sker, i de der dynamikker i relationer, for at vi kan lykkes med noget, fortæller Ditte Kjær.

Hvordan var oplevelsen af kurset så i forhold til dine forventninger?

- I forhold til det, som jeg har været vant til, har design været mere eksperimenterende, mere visuelt, mere empatisk, mere kreativt. Det har været lidt en ny verden for mig. Jeg tog faktisk hjem og var ret høj over de dage og følte mig sådan lidt beriget af, at det var en ny måde at anskue noget på, en ny måde at arbejde på. Designfeltet giver mig et andet indblik og et nyt perspektiv i forhold til at gå til de problemstillinger, vi møder i hverdagen. Så jeg blev enormt fascineret af det kreative, lidt skæve og den anderledes måde at angribe hverdagens problematikker på. Vi var et lille hold, og for mig var det enormt interessant at være sammen med mennesker, der kom med en helt anden baggrund, end jeg gjorde – ja, både private og offentlige virksomheder – og at høre lidt om, hvad det er for nogle udfordringer, der er andre steder, og hvilke ting der minder om dem, jeg står med. Jeg blev inspireret af de andres input, og det var intenst på en rigtig fed måde.

Slut med quick fixes
I din rolle som projektleder på Social- og Sundhedsskolen arbejder du med den del af skolens strategi, som handler om læring og innovation. Og noget af det, du og dine kolleger bruger rigtig meget tid på, er samarbejdet med kommunerne. Kan du sige lidt om det?

- Ja, det er rigtigt. På en erhvervsskole, der er eleverne jo både i deres oplæring og på skolen lidt i en vekseluddannelse, så man prøver lige nu at have rigtig mange projekter, der går på tværs af kommuner og regioner og skole for at styrke læring og rekruttering i uddannelsen. Der er meget opmærksomhed på det, og der er et enormt stort behov for nytænkning, for innovation, for at gøre noget anderledes – og i den forbindelse synes jeg, det er interessant, at de samarbejdskommuner, vi har, det er nogle af dem, der også arbejder med design som tænkning. Designtænkning er noget af det, man satser på – og derfor gav det rigtig god mening for mig at få nogle kompetencer at byde ind med.

Altså at blive klædt på med designmetoder?

- Ja, jeg kan se, det er attraktive kompetencer at have. Jeg kan også høre på min ledelse, at de er interesserede i at få mine input. Jeg oplever – i hvert fald hos os – at kompleksiteten stiger, og der er rigtig mange problemstillinger, hvor der ikke er en tydelig vej at gå, og der synes jeg virkelig, at design kan noget helt særligt. Det med at skabe orden i kaos og lige stoppe op og drøfte, hvilke veje vi kan gå, hvad vi kan afprøve. Dvæle ved nogle af de der løsninger, vi skal i gang med, i stedet for at gå med det der quick fix. Der synes jeg, design som tænkning kan noget nyt og noget andet.

Kan du uddybe det?

- Design kan bringe nogle metoder ind, som vi godt ved er nødvendige, at vi har som undervisere og som projektledere, men som vores elever også skal blive dygtige til – det med at tænke innovativt, idégenerere, inddrage, turde at være kritisk i arbejdsgange. Det er også noget af det, man inden for vores velfærdssystem er nødt til for at kunne være i det, men også for at skabe forandring. Vi arbejder jo meget med velfærdteknologi, og hvordan vi kan lette arbejdsgange, når der ikke er nok hænder osv. Så på en eller anden måde, så er det med innovation jo blevet et must og et vilkår – eller en løsning! Så det er meget oplagt at tænke design ind her, synes jeg.

Nysgerrige sammen

Hvordan bruger du så helt konkret indsigterne og metoderne i dit daglige arbejde?

- Kurset var spot on i forhold til det, jeg havde brug for, og jeg fik nogle redskaber, som jeg kunne tage med hjem og anvende direkte. Fx havde vi en arbejdsgang, som vi fik rigtig mange henvendelser fra vores undervisere om, ikke fungerede godt, men vi kunne ikke helt finde ud af, hvordan vi skulle løse det. Der brugte jeg nogle metoder og noget teori fra kurset til at bygge en workshop op, som inddrog underviserne, og fik faktisk gjort det til en ret central måde at løse problemstillingen i vores organisation. Jeg brugte også metoderne til at dvæle ved min egen lederrolle i den proces, og hvordan jeg bedst fik skabt noget reel værdi og præget arbejdsmiljøet i en positiv retning. Og når en leder spørger mig, om jeg vil med ud i en kommune og facilitere en spændende proces, så har jeg nu fået de metoder, som jeg før har manglet. Jeg har også i det lille team, jeg sidder i, fortalt om designuddannelsen – og har desuden holdt oplæg for alle vores ledere om, hvad design kan og udfordret nogle af de strukturer, vi har.

Hvordan gjorde du det?

- Det var især affødt af den opmærksomhed, jeg har fået på, hvordan de infrastrukturer, vi har i vores hverdag, de også er en medskaber af vores underviserpraksis. Så jeg satte fokus på nogle gange at være lidt nysgerrig på de rammer, der er i vores hverdag, som også er med til at kode en bestemt adfærd. Der følte jeg, at designtilgangen var et form for wildcard til at komme ind og stille nogle spørgsmål, uden at det blev for farligt. Jeg kunne komme ind og sige: Jeg har været nysgerrig på det her. Jeg kender ikke løsningen på det, men kunne vi være nysgerrige sammen? Og det synes jeg virkede knap så farligt som at komme ind og sige, jamen det fungerer ikke, vi skal gøre det på en anden måde. Så at turde at være i det der lidt krøllede og skæve sammen, det har været interessant.

Vil folde det indforståede ud

Hvad er det vigtigste du tog med dig fra kurset?

- Jeg er blevet bedre til at stoppe op og være nysgerrig på de skjulte rationaler og logikker, der ligger som en del af de problemstillinger, vi arbejder med. Jeg er blevet ledt på nye veje, fordi jeg er blevet opmærksom på, at de materialiteter, som er en del af vores hverdag, de også er medskaber af vores virkelighed. Så jeg har aftalt med mig selv at skrue op for feltarbejdet – og jeg vil gerne bidrage til at folde noget af det der indforståede ud, der er en del af enhver organisation. Som team er vi begyndt at tænke mere brugerinddragelse ind i vores strategi- og visionsarbejde. Og nu skal vi snart til at skrive en ny strategi, og den har jeg tænkt mig, der skal være meget mere design i!

Vil du sige, at kurset har været med til at rykke dig både fagligt og som person?

- Ja, helt klart. Man snakker jo meget om det her med at have nogle værktøjer i sin værktøjskasse som projektleder – men jeg er også blevet opmærksom på, at det jo lige så meget er måden, man bruger værktøjerne på, der afgør, om de virker. Så det der med relationer og med tillid, når man skal flytte mennesker, det er så vigtigt. Jeg har ikke personaleansvar, men alligevel skal jeg jo gå forrest i nogle store projekter, og der kan det være altafgørende, at jeg kan skabe følgeskab og ejerskab. Jeg føler både, at jeg har fået en hel del flere værktøjer og metoder, jeg kan bruge, og så er det også det her med at være kritisk reflekterende i forhold til min egen rolle og tilgang – til opgaver, men også til de mennesker jeg arbejder sammen med.

Siden du tog modulet ”Design, ledelse og relationer” har du også gennemført modulet ”Design, strategi og organisation" (tidligere kaldet "Designbaseret procesfacilitering (planlægning)”. Vil du anbefale kurserne til andre?

Det har jeg allerede gjort! Jeg har en veninde, der begynder lige om lidt. Og for mit eget vedkommende glæder jeg mig til at genoptage uddannelsen i det nye år.

Vil du også dygtiggøre dig med designmetoder?
'Design, ledelse og relationer' er 1 af i alt 6 moduler på diplomuddannelsen i strategisk design og ledelse. Du kan selv vælge, om du vil tage hele diplomuddannelsen eller nøjes med enkelte moduler. Du kan derfor planlægge det forløb, som passer til dine ønsker og behov, og du opnår en fuld diplomuddannelse, hvis du afslutter uddannelsen inden for 6 år.

Ditte Kjær er uddannet sygeplejerske og arbejder som underviser og projektleder på Social- og Sundhedsskolen i Aabenraa. procesfacilitering i praksis
“Jeg oplever – i hvert fald hos os – at kompleksiteten stiger, og der er rigtig mange problemstillinger, hvor der ikke er en tydelig vej at gå, og der synes jeg virkelig, at design kan noget helt særligt.”
Ditte Kjær, underviser og projektleder på Social- og Sundhedsskolen i Aabenraa.