Press & Communication
Er du journalist?
Eller har du spørgsmål i forbindelse med nyheder, fotos, ekspertudtalelser m.m. er du altid velkommen til at kontakte os. Nedenfor har du adgang til vores billedarkiv og vores forskerdatabase.
Du kan også downloade vores logo, og finde Design Manual herunder.
Mediekit with press resources
News and invitations
At the Media Workshop, we send out newsletters and invitations related to events and exhibitions. Our primary external newsletter is sent to a broad audience that has signed up to receive updates from the school. The external newsletter can also be targeted to smaller audiences such as 'continuing education' and 'alumni.'
Our internal newsletter is sent to all employees and provides an opportunity to learn more about what is happening in the various departments. You are always very welcome to contact us if you have a good story you would like to share with your colleagues.
Photos
Designskolen Kolding's press photos can be accessed here. If you are looking for something specific or have any questions, feel free to contact the Media Workshop.
Translation
If you need a translation, you can contact Marianne Baggesen Hilger. We handle translations (Danish/English) at the Media Workshop and also outsource them when necessary.
Consent form
The publication of photos on the internet featuring recognizable individuals is considered a processing of personal data. This applies regardless of whether the photo is accompanied by text identifying the person. A photo with recognizable/identifiable individuals thus constitutes information about these persons.
Therefore, the data protection regulations must be met for such processing (publication of the photo) to be legally conducted. This means that before you publish the photo, you must have a basis for doing so, and you must ensure that the person or persons in the photo are aware that you intend to publish the photo on the internet, giving them the opportunity to respond, such as by objecting to it. In this situation, you are the data controller, and the person(s) in the photo you wish to publish are the data subject(s).
A verbal consent from the person(s) in question is technically sufficient but can be difficult to prove. To be on the safe side, you can download a consent form and obtain a signature from the person(s) in question. Remember, consent can be withdrawn at any time.
Er du studerende, forsker eller medarbejder på Designskolen Kolding?
Designmanualen for Designskolen Kolding skal ses som et værktøj for den, der ønsker at benytte skolens logo og for den, der udarbejder kommunikation med Designskolen Kolding som afsender. En designmanual er vigtig, for at Designskolen Kolding fremstår sammenhængende og troværdig.
Kommunikationsmanual
Billedstil
Motiv
Der er få retningslinjer for valg af motiv. Hvis muligt fanges strukturer og materialeteksturer gerne ved fotografering af produkter.
Billedbehandling
Billedmateriale til Designskolen Koldings hjemmeside behandles på en bestemt måde for at forstærke skolens image og visuelle tone. Billeder skærpes, kontrast forøges og farvemættetheden nedsættes.
Brevpapir, præsentationer og skabeloner
Download Projektskabelon dansk
Download Projektskabelon engelsk
E-mail signatur
Der henstilles til, at alle medarbejdere anvender ensartet digitale signaturer. Dette gøres for at skabe en rød tråd i skolens eksterne kommunikation og en tydelig afsender. Medieværkstedet sender særlige bannere ud i forbindelse med events.
Download e-mail signatur eksempel
Medarbejderfoto
Du kan altid få taget et nyt medarbejderfoto.
Kontakt Katrine Worsøe
Sproglig identitet
Sproget er en del af vores image. Enhver tekst fra Designskolen Kolding fortæller noget om os og den måde, som vi opfatter vores modtagere på. Samtidig er den sproglige dokumentation, som vi producerer, i form af publikationer, rapporter, artikler m.m. et blivende resultat af vores arbejde og en afgørende del af det, som både vi selv og omverdenen måler os på. Det gælder både det arbejde, som udføres på værkstederne, i undervisningslokalerne, på forskningsgangen og i administrationen.
Uden en stærk skriftlig dokumentation forringes kvaliteten og udbyttet af det samlede arbejde. Ligesom skolens øvrige aktiviteter er sproget en konkurrenceparameter blandt andet i forhold til rekruttering af studerende og medarbejdere og i forhold til skolens internationale positionering.
Tone
Vores sprog og kommunikation bør altid signalere kvalitet og afspejle den ekspertise, som vi har på design- og uddannelsesområdet. Samtidig skal vi huske på at udtrykke skolens værdier, som er bæredygtighed, social inklusion samt leg og kreativitet. At vi er en designskole med fokus på æstetisk, funktionalitet, mennesker, sanselighed, udvikling og det lidt skæve bør afspejles i sproget, da det er med til at understøtte vores identitet både udadtil og indadtil.
Designskolen Kolding opererer på et globalt marked, og vi kommunikerer dagligt med mange forskellige mennesker både i Danmark og udlandet. Når vi skriver, er det vigtigt, at vi sætter os i modtagerens sted – på den måde vil vores tekster fremstå engagerede og vedkommende. Find din egen naturlige balance mellem det formelle og det uformelle sprog, men sørg for at være konsekvent. Fagudtryk er godt mellem fagfæller, fordi de er præcise og indeholder meget information, men for andre er det ofte sort snak. Bestræb dig generelt på at skrive uformelt, venligt og præcist.
Procedure for kvalitetssikring af dansk og engelsk kommunikation
Designskolen Kolding følger Dansk Sprognævns retningslinjer for dansk retskrivning. Formelt, ud-af-huset skriftligt engelsk og dansk materiale bør altid oversættes/korrekturlæses af en sprogkyndig medarbejder. Internt skriftligt engelsk og dansk materiale kan i visse tilfælde oversættes/korrekturlæses af sprogkyndig medarbejder. Husk altid at afsætte tid til det sproglige arbejde, når du arbejder med en tekst eller tilrettelægger et projekt.
Skolens navn
Dansk: Designskolen Kolding
Engelsk: Kolding School of Design
Kandidatuddannelsen Designskolen Koldings kandidatuddannelse udbydes på engelsk. Det vil sige, at undervisningen samt al øvrig kommunikation i udgangspunktet foregår og er tilgængeligt på engelsk. I praksis betyder det også, at alle e-mails m.v. af hensyn til internationale studerende skal foreligge på engelsk. Hvor dansk således på bacheloruddannelsen er det primære sprog, er det på kandidatuddannelsen det sekundære.
Britisk engelsk
Skolens engelsksprogede publikationer, formelle skrivelser og tekster til hjemmeside bør være på britisk engelsk. Forskere og andre, som skriver artikler og rapporter, kan frit vælge, hvilken variant af engelsk, de vil bruge, ligesom medarbejdere der kommunikerer internt til kolleger og studerende. Britisk engelsk vil sige britisk stavemåde, fx '-ise' i stedet for '-ize' i ord som 'emphasise'; '-ogue' i stedet for '-og' i ord som 'catalogue'; '-ou' i stedet for '-o' i ord som 'behaviour'; enkelt 'l' i ord som 'fulfil'.
Eksempler på typiske ord, hvor der er forskelle i stavemåde:
Britisk engelsk vs. amerikansk engelsk
Optimise // Optimize
Realise // Realize
Catalogue // Catalog
Tonne // Ton
Fulfil // Fulfill
Metre // Meter
Centre // Center
Colour // Color
Herunder finder du links til online ordbøger og opslagsværker med adgang til oversættelse af universitetsrelaterede termer.
Gå til KUlex ordbog
Gå til Dansk // Engelsk Uddannelsesterminologi
Tone of Voice
Tone of voice er et sammenspil mellem tekst, billede og farve. Hav altid Designskolen Koldings målgrupper for øje. Se stikord herunder.
Studerende og branchen
Ungdommeligt
Eksperimenterende
Høj kvalitet
Nytænkende
Kommunikerende
Forskning
Høj kvalitet
Professionel
Kommunikerende
Nytænkende
Håb
Virksomheder og projekter
Høj kvalitet
Professionelt
Kommunikerende
Nytænkende
Tillidsvækkende
Kanaler og platforme – Designskolen på sociale medier
Designskolen Kolding er repræsenteret på flere forskellige sociale platforme:
YouTube
Vimeo
Instagram
Twitter
Facebook
Facebook Staff
Facebook chat
LinkedIn
LinkedIn Graduate
Pinterest
Ønsker du at oprette en kanal med Designskolen Kolding som afsender, skal du altid kontakte Medieværkstedet, inden du går i gang.
Mediekit til sociale medier
Bannermål på sociale medier
Facebook: 820 x 312 px
Facebook mobilversion: 640 x 360 px
Facebook profilbillede: min 180 x 180 px
Facebook event-cover: 500 x 262 px
Facebook Stories: 1080 x 1920 px (safe zone: 1080 x 1420 px)
Instagram profilbillede: 110 x 110 px
Instagram opslag/feed: 1080 x 1080 px (hvis du benytter større, så sørg for, at beskæringen passer til dit feed.
Instagram Stories: 1080 x 1920 px (safe zone: 1080 x 1420 px)
LinkedIn probilbillede: 400 x 400 px
Coverbillede: 1128 x 191 px
Instagram
Hvad er Instagram?
Instagram er et socialt medie, der handler om at dele billeder og videoer. Modsat Faceboook er Instagram et medie fokuseret på det visuelle.
Instagram handler om at dele billeder og videor. Du kan vælge at have en personlig Instagram-profil eller en virksomheds-profil. Du kan også vælge, om din profil skal være offentlig eller lukket. Det afhænger alt sammen af, hvad du gerne vil med DIN Instagram.
Hvordan fungerer det?
Instagram fungerer bedst fra en telefon eller en tablet. Du kan også tilgå Instagram via din webbrowser, men telefon/tablet er at foretrække.
Download Instagram fra App Store (iPhone) eller Google Play Store (Android)
På iPhone vælg 'Create New Account'. På Android vælg 'Sign Up Wih Email or Phone Number'
Instast din email og dit telefonnummer og klil 'Next'. Alternativt, kan du også benytte din Facebook oplysninger.
Når du har udfyldt dit brugernavn og dit kodeord vil du blive insttrueret i at udfylde din profilinfo. Når du er færdig, tryk 'Done'.
Hvis du registrerer dig med Facebook skal du logge ind på din Facebook, hvis du er logget ud herfra.
Du er nu klar til at Instagramme.
Download Instagram guide
LinkedIn
LinkedIn betegnes ofte som de professionelles sociale medie. Der er mange, der har en LinkedIn-profil, men generelt poster folk mindre hyppigt end på fx Instagram, Facebook og Twitter. Det betyder, at der er god plads til dine posts på kanalen.
Indhold på LinkedIn har generelt en lang levetid sammenlignet med indhold på andre SoMe-platforme. Posts kan sagtens få likes, delinger og kommentarer flere måneder efter, de er offentliggjort. At være på LinkedIn kan give dig:
- Øget synlighed, der kan gavne dig og dit arbejde.
- Et større professionelt netværk.
- Opdateret viden om trends og nyheder inden for dit fagområde.
- Mulighed for at være med til at sætte dagsordenen inden for dit fagområde.
- Anerkendelse fra dit netværk og fagfæller.
- Eksponering af projekter og resultater.
Gode tips til at oprette en profil:
Profilbillede: Et profilbillede øger visningen af din profil 14 gange. Dit foto er det første indtryk, andre får af dig, så brug et vellignende nyere billede af god kvalitet. Profilbilledet skal være mellem 400 og 7680 pixels bredt og mellem 400 og 4320 pixels højt. Billedet må maksimalt fylde 8 MB. Tilføj gerne et foto, der ikke kræver meget beskæring. Du kan justere billedet, når det er uploadet.
Coverfoto: Læg også et coverfoto på din profil. Billedet skal minimum være 1584 x 396 pixels.
Hjælp til billeder: Hvis du bruger online-værktøjet canva.com, er du sikker på at vælge et billedformat, der virker både på computer og smartphone. Det gælder både baggrundsfoto og profilfoto.
’Industry’ og ’location’: Din ’location’ og ’industry’ afgør, hvordan andre finder dig i søgninger og har betydning for, hvad du får vist i dit feed. Du kan tilføje ’location’ og ’industry’ inde i opsætningen af din profil, som du tilgår via blyant-ikonet på din profil.
Personliggør din LinkedIn-URL En kort, unik URL fungerer godt, når du fx skal sende et link til din profil til andre eller gerne vil inkludere linket på en hjemmeside eller PURE-profil. Du kan redigere URL’en ved at klikke på ’Edit public profile & URL’, og derefter klikke på blyant-ikonet ved din profil-URL.
Skriv et ‘summary’: Lige under dit billede, navn mv. har du mulighed for at skrive et ’summary’ om dig selv. Skriv det, ligesom du ville skrive introduktionsteksten i et CV. Husk at bruge nøgleord, som er sigende for dit fagområde eller dit forskningsfelt.
Tilføj din erfaring, dine uddannelser og ’accomplishments’: Husk at tilføje dine jobmæssige erfaringer og dine uddannelser til din profil. Hvis din arbejdsplads eller dit uddannelsessted har en LinkedIn-side, vil den dukke op i en drop-down-menu, så snart du begynder at skrive navnet. Vælg den korrekte organisation, og så vil den fremgå med logo og aktivt link på din profil. ’Accomplishments’-sektionen er et godt sted at liste fx afsluttede forskningsprojekter, priser du har modtaget eller andre professionelle bedrifter.
Tilføj fem eller flere ‘skills’: Dine skills fortæller, hvad du er god til arbejdsmæssigt. Du kan opliste op til 50 skills på din profil og vælge, hvilke 3 skills, der skal vises på din profils forside.
Tilføj evt. en ekstra sprogprofil: Hvis du bruger mere end ét sprog i dit professionelle liv, kan du tilføje et ekstra sprog til din profil – en oversættelse af din originale profil. Det er en god idé at have en engelsk profil – enten som din hovedprofil eller som en oversættelse.
Din ‘headline’: Din ’headline’ kan indeholde op til 120 karakterer og bliver set hver gang du poster eller kommenterer på LinkedIn. Prøv at skrive i den, hvad du laver og ikke kun din stillingsbetegnelse. Husk at ’ekspert’ ikke er en beskyttet titel. Prøv også at inkludere nøgleord for dit specifikke arbejds- eller vidensområde som i eksemplerne herunder.
Forbind til minimum 50 personer: Jo flere forbindelser, du har på LinkedIn, desto flere personer vil se og reagere på dine posts. Det er helt op til dig, om du vil forbinde med et meget bredt udsnit af folk, du kender og ikke kender, eller om du vil holde dig til at forbinde med færre, som du har en nærmere relation til. Men det er en god idé at finde mindst 50 personer i dit professionelle netværk og connecte med dem.
LinkedIn er et netværksmedie, og de fleste vil være glade for en invitation til at oprette forbindelse. Hvis du sender en invitation til at forbinde med en person, du ikke reelt kender eller har mødt, er det en god ide at tilføje en personlig besked, som fortæller vedkommende, hvorfor du gerne vil oprette forbindelse til ham eller hende.
Opdatér din profil i fred: LinkedIn notificerer automatisk dit netværk, når du laver ændringer i din profil. Hvis du gerne vil undgå, at dit netværk får besked om dine ændringer, skal du indstille din profil under 'Account' → Settings & Privacy → Share profile updates with your network.
Hvad kan man med et post?
På LinkedIn kan man lave flere forskellige typer af opslag (posts):
Start et post: Her kan du begynde at skrive dit opslag, indsætte link til en artikel, hjemmeside etc. Et opslag kan være max 1.300 karakterer langt.
Skriv en artikel: LinkedIn-artikler kan fx bruges til menings- og/eller ekspertindlæg. Her kan du dele din viden og erfaring og udtrykke faglige meninger. En artikel kan være max 40.000 karakterer og er et blivende element på din LinkedIn-profil. Artiklerne indekseres af søgemaskiner, så de dukker op i søgeresultater på nettet.
Post med billede Når du bruger visuelle elementer, som fx et billede, i dine opslag, er der større chance for, at dit netværk vil reagere på dit indhold. Husk altid at lægge en tekst ud sammen med billedet, så du hjælper dit netværk til at forstå, hvorfor du deler lige netop det billede.
- Den maksimale filstørrelse er 5 MB.
- Billedet skal være mindst 552 (bredde) x 276 (højde) pixels.
- Billedformatet skal være mellem 3:1 og 2:3 (bredde/højde). Hvis forskellen mellem bredde og højde er større, vil billedet blive centreret og beskåret.
- Man kan ikke ændre størrelsen, når først billedet er uploadet.
- Små billeder i lav opløsning kan fremstå slørede.
- Du kan poste op til 9 billeder i samme opslag.
Post med video: Du kan også dele videoer på LinkedIn. Det gør du ved at uploade videoen direkte til LinkedIn og overholde følgende krav til videofilen:
- Max filstørrelse: 5GB
- Minimum filstørrelse: 75KB
- Max video varighed: 10 minutter
- Minimum video varighed: 3 sekunder
TIP: Hvis du har mulighed for det, er det en fordel at uploade selve videofilen direkte til LinkedIn i stedet for fx at poste et link til youtube, vimeo eller andre videostreaming-sites. Uploader du selv filen, vil din video automatisk afspille, når folk ser den i deres feeds.
Post et event: Hvis du vil gøre opmærksom på et arrangement, kan du vælge at poste et event. Det gør du ved at klikke ’Event’ og udfylde informationer om arrangementet i den menuboks, der åbner i samme vindue. Det gælder fx oplysninger om arrangør, tid, sted og beskrivelse af arrangementet.
Post med dokument: Du kan også dele PDF-, PowerPoint og Word-dokumenter i et post på LinkedIn. På den måde kan du fx dele slides fra en præsentation eller andet relevant indhold med dit netværk. Først klikker du ’Start a post’, og derefter vælger du dokument-ikonet.
Når du lægger dokumentet ud som en del af et LinkedIn-opslag, behøver dit netværk ikke at downloade dokumentet for at se det, man kan læse og bladre direkte på LinkedIn. Du kan redigere beskrivelsen af dit dokument eller fjerne opslaget, når det er uploadet, men du kan ikke ændre eller redigere dokumentet i selve opslaget. Filstørrelsen må ikke overskride 100MB og 300 sider. Accepterede filtyper: PPT, PPTX, DOC, DOCX og PDF.
Links til gratis musik og billeder
Her har vi samlet en håndfuld links som kan være nyttige for dig:
Gå til Unsplash: Gratis billeder til download
Gå til Pixabay: Gratis billeder til download
Gå til Canva: Gratisk design generator
Gå til Bitly: Hvis du har brug for at forkorte en URL (dette er fordelagtigt ved Twitter-opslag)
Gå til Bensound: Gratis musik til dine videoer
Gå til FreeMusicArchive: Gratis musik til dine videoer
Oprettelse af ny kanal
Ønsker du at oprette en kanal på sociale medier, skal du kontakte Medieværkstedet.
Twitter / X
Er du allerede en twitter-haj? Eller helt nybegynder? Så er der hjælp at hente i vores twitter-guide. Her finder du godt tips, tricks og vejledninger - både til dig, der er øvet og til dig, der er helt ny.
Twitter / X
Baggrundsinfo: (’bio’): 160 tegn
Tweet: 280 tegn, inkl. evt. hashtags, mentions og links.
Mention: @ efterfulgt af brugernavn, fx @SSTbrostrom Hashtag: # efterfulgt af emneord, ofte bestående af forkortelser, fx #dkforsk. Placér hashtags og links til sidst i tweetet.
Headerbillede: 1500 x 500 pixels (maksimal filstørrelse på 5 MB).
Profilfoto: mindst 600 pixels bredt og gerne 600 x 600 pixels (maksimal filstørrelse på 2 MB).
Foto(s) i tweet: 1024 x 512 pixels, men ethvert billedforhold mellem 2:1 og 1:1 fungerer. Maksimalt fire fotos pr. tweet.
Formater: JPG-, PNG- eller GIF
Gode tips til at oprette en profil.
Brugernavn: Vælg et kort brugernavn, der ligger så tæt op ad dit navn som muligt, så andre kan genkende dig. Gerne i tråd med det du kalder dig på andre profiler, så du får en sammenhængende identitet på nettet. Brugernavnet kan ændres, hvis du senere får brug for det.
Baggrundsinfo (bio): Udfyld din Twitter-bio, så det fremgår, hvem du er, hvad du interesserer dig for på Twitter, og hvilke hashtags, du følger og bruger mest. Du kan evt. inkludere kontaktoplysninger og linke til dit/et website. Du har i alt 160 tegn til din bio, som du tilgår ved at klikke 'Rediger' på din profil-side.
Vælg sprog: Overvej, hvem du gerne vil kommunikere til, og vælg det relevante sprog til din bio-tekst og dine tweets. Det er ok at skifte lidt mellem fx engelsk og dansk i dine tweets, men sørg for at omkring 80 % af dine tekster er på det sprog, din primære målgruppe læser på.
Billeder.
Profilbillede: Find et godt profilbillede – gerne 600 x 600 pixels – så det fylder noget, når folk klikker på det. Brug et firkantet foto, selvom Twitter viser det i en cirkel. Brug et billede med noget dybde i baggrunden og ikke bare dig op ad en hvid væg. Billedet må maksimalt fylde 2 MB og kan være i JPG-, PNG- eller GIF-format.
Headerbillede: Headerbilledet er prikken over i’et på din profil. Den anbefalede størrelse er 1500 x 500 pixels med en maksimal filstørrelse på 5MB.
Hjælp til billeder: Hvis du bruger canva.com, er du sikker på at vælge et billedformat, der virker både på computer og smartphone. Det gælder både baggrundsfoto og profilfoto.
Indstillinger i Twitter:
Direkte beskeder: Under 'Settings', 'Privacy and Safety' kan du indstille, om alle og enhver skal kunne sende direkte beskeder til dig. Standard-indstillingen er, at det kun er profiler, der gensidigt følger hinanden, som kan kommunikere med direkte beskeder.
Notifikationer fra Twitter: Under 'Settings', 'Notifications', 'Preferences' kan du indstille, om og hvordan du vil modtage notifikationer ved bestemte hændelser.
Forside-indstilling: Du har mulighed for at vælge, om du på forsiden, også kaldet dit 'home feed', vil se andres tweets i klassisk, omvendt kronologisk rækkefølge (helt uden algoritmisk frasortering), eller om du vil nøjes med at se det mest populære indhold fra dem, du følger. Vælg mellem de to indstillinger ved at klikke på stjernen i øverste højre hjørne af Twitters forside.
Kvalitet og netværk:
Tjek hvordan det ser ud: Når du er færdig, så tjek din profil både på desktop og mobil. Gør evt. din profil privat, mens du sætter den op 99,9 % af profilerne på Twitter er offentlige, da brugerne anser det for at være et åbent netværk. Men mens du sætter din profil op, kan det være rart at gøre den privat. Det gør du under 'Settings', 'Privacy and Safety', 'Audience and tagging' og der sætter du flueben i 'Protect your tweets'. Når din profil er klar til at blive offentliggjort, fjerner du bare fluebenet igen.
Gør din profil lækker, før du begynder at følge andre: Hvis du gerne vil følges af andre, så vent med at følge andre på Twitter, til du har færdigindrettet din egen profil, inkl. din første håndfuld sendte tweets. Indtrykket af din profil og din historik af sendte tweets er ofte det, der afgør, om folk følger dig tilbage.
Fastgør evt. et tweet: Overvej at pinne (fastgøre) et særligt godt/vigtigt/aktuelt tweet på din profil, som fortæller potentielle følgere noget om, hvad de kan forvente at se fra dig.
Netværkspleje: Hold jævnligt øje med folk, der betyder noget i dit Twitter-netværk. Andre mennesker bliver glade, når de opdager, at du jævnligt ser deres tweets og retweeter, kommenterer, svarer. Og det kan give anledning til, at de gengælder ’tjenesten’.
Hvad kan man med et tweet?
Skrive tekst: Et tweet består af en tekst på højst 280 tegn. Hvis du har brug for at skrive længere, kan du bruge det lille ikon med plusset, som kommer frem, når du går i gang med at skrive et tweet. Det giver dig mulighed for at lave en tråd af tweets, som bliver offentliggjort på samme tid, når du poster.
Indsætte billeder: Du kan uploade op til fire fotos i et enkelt tweet. Tweets med billeder genererer 313% mere engagement end dem uden. Twitter-billeder vises som minimum i 440 x 220 pixels (billedformat 2: 1). Den anbefalede størrelse er 1024 x 512 pixels, men ethvert billedforhold, der er mellem 2:1 og 1:1, fungerer.
Poste en video: Du kan optage, redigere og dele videoer på Twitter. Dvs. at du både kan dele eksisterende videoer fra biblioteket på din device, ligesom du kan optage videoer live på Twitter. Når du deler en allerede produceret video på Twitter, vises den i bredformat. Filmer du direkte til Twitter, kan din video vises i højformat. Din video kan være op til 2 minutter og 20 sekunder lang.
Indsætte hashtags: Et hashtag laver du ved hjælp af #. Det bruges til at emnekategorisere indholdet i dit tweet og til at distribuere dit tweet til relevante Twitter-profiler. Ved at bruge hashtags sikrer du, at dit tweet når længere ud end blot til dine egne følgere. Du kan bruge eksisterende hashtags som fx #dkforsk eller oprette nye hashtags til dit specifikke formål. Når du klikker på et hashtag eller søger efter et udtryk, vises alle (offentlige) tweets, der indeholder søgeudtrykket eller hashtagget.
Indsætte mentions: Et mention laver du ved hjælp af @ foran brugernavnet. Når du bruger mentions i dit tweet, giver du de Twitter-profiler, som du laver et mention på, direkte besked om, at de er nævnt i et tweet. De får nemlig en advisering om dit tweet. Det at bruge mentions er en vigtig social netværkshandling. Det giver dem, du laver mentions på, mulighed for at interagere med dit indhold ved at retweete, like og/eller kommentere og øger dermed engagementet med dit indhold. Det giver også andre, der ser dit tweet, mulighed for at besøge de profiler, du har lavet mentions på, med et enkelt klik.
Indsætte links: Et link på Twitter fylder altid 23 tegn (og et ekstra tegn til et mellemrum, medmindre dit link står sidst i dit tweet), fordi Twitter ændrer URL’en – uanset om dit link fylder flere eller færre tegn. De 23/24 tegn er en del af de max 280 tegn pr. tweet. Du kan indsætte op til ti links i dit tweet, men hvert link begrænser din mulighed for at inkludere tekst, hashtags og mentions.
Hashtags - hvor starter man?
Der findes uendeligt mange hashtags, og alle kan oprette nye og bruge dem, som de har lyst, så hvor skal man starte, når man skal i gang med at bruge hashtags? Når du tweeter om noget, der har med Designskolen Kolding at gøre, anbefaler vi, at du inkluderer et hashtag, der forbinder dit indhold til organisationen, fx #dskd for Designskolen Kolding
Er du allerede en twitter-haj? Eller helt nybegynder? Så er der hjælp at hente i vores twitter-guide. Her finder du godt tips, tricks og vejledninger - både til dig, der er øvet og til dig, der er helt ny.
Derudover er her en række populære hashtags, som måske kan være relevante for dig at bruge:
#dkpol - handler om dansk politik
#sundpol - handler om sundhedspolitik
#uddpol - handler om uddannelsespolitik
#dksocial - handler om socialpolitik
#dksundhed - handler om sundhedsfagligt og sundhedspolitisk
#velfærd - handler om velfærdsstaten
#dkøko - handler om økonomisk politik
#dkvid handler om videnskab
#dkforsk - handler om dansk forskning
#twitterhjerne - kan bruges til at stille spørgsmål til fællesskabet
#nypåtwitter / #nypaatwitter - kan bruges til at sige goddag til fællesskabet fra nye på Twitter.
Det gode tweet
Det perfekte tweet: Det findes formentlig ikke, men du kan gøre meget for at øge opmærksomheden på og engagementet med dit indhold – uanset om målet er, at flest muligt ser dit tweet, eller at nogle få udvalgte ser det.
Brug billeder, video, hashtags, mentions og links: Det øger sandsynligheden for, at andre Twitter-profiler interagerer med dit tweet.
Overvej din fremtoning på Twitter: Skal den være personlig og/eller professionel? Beslutningen hænger sammen med, hvem du gerne vil i kontakt med på Twitter.
Hold en god og sober tone.
Tænk på modtagerne: Det kan være svært at afkode fx ironi på sociale medier, så brug det med omtanke.
Vi har ytringsfrihed, men ikke ytringspligt: Tøv ikke med at give din mening til kende, men tænk dig om, inden du fx kritiserer en kollega eller en nabo på sociale medier. Husk også, at du som offentligt ansat har tavshedspligt.
Giv noget af dig selv: Vis, hvad du brænder for. Jo mere personlig din profil og dine tweets er, des flere vil finde dig og dit indhold interessant.
Hvad kan man med andres tweets?
Retweet: Under hvert tweet finder du retweet-symbolet, som kan bruges til at sende en andens tweet videre til dem, der følger dig. Når du klikker på symbolet, får du to valgmuligheder: 'Videresend straks' eller 'Retweet med en kommentar'.
Like: Klik på hjertet for at vise afsenderen, at du sætter pris på det konkrete tweet. OBS: Alle dine likes bliver samlet og kan ses på din profil.
Besvare: Klik på symbolet 'Besvar' og svar eller kommentér på et tweet. Afsenderen modtager dit svar i sit feed og får desuden en advisering. OBS: Dit svar-tweet vises ikke for alle dine følgere, kun dem der både følger dig og den profil, du svarer.
Dele eller bogmærke: Når du klikker på delings-symbolet, får mulighed for at kopiere eller sende et link til det pågældende tweet, ligesom du får mulighed for at gemme tweetet under dine Twitter-bogmærker (som du finder i hovedmenuen).
Hvem skal du følge på Twitter?
Undersøg, hvem i dit netværk, der er på Twitter: Det kan være interessante profiler fra dit faglige og fra dit private netværk. Og det kan både være organisationer, virksomheder og personer.
Måske er profiler uden for dit netværk også interessante? Du kan søge profiler frem via Twitters egen søgefunktion eller via en søgemaskine. Her kan du søge på et navn efterfulgt af ’Twitter’. Det kan fx være interessante profiler inden for dit fagområde.
Søg inspiration i dit netværks netværk: Undersøg, hvem profilerne i dit netværk følger og følges af. Hvis en god kollega fx følger en international profil inden for jeres fælles fagområde, kan det være relevant for dig at gøre det samme.
Vil du gerne have generelle nyheder i dit feed? Hvis du vil bruge Twitter som en kilde til nyheder generelt, kan det være relevant at følge danske og internationale medier.
Vil du følge den politiske dagsorden? Hvis du vil følge den politiske dagsorden og evt. selv være dagsordensættende som ekspert, så kan det være relevant at følge politikere, spindoktorer, NGO’er og andre meningsdannere.
Kilde: Kristian Strøbech og Techhytten