Lab for Leg og Design

Introduktion

Ambition og metode

LAB for Leg og Design viser og udforsker legens potentiale på tværs af forskellige faglige domæner. Vores ambition er at etablere og understøtte et legefællesskab, der ikke blot inspirerer til akademisk ekspertise og kreativ udfoldelse, men også fremmer konstruktiv dialog og innovative løsninger.

Vi har en stærk tro på legen og på det, den gør for os som mennesker - både i sin egen ret og som en motor for kreativitet og problemløsning. Derfor bruger vi den legende tilgang som en integreret, aktiv og nærværende del af designprocessen.

Sammen med virksomheder, organisationer og institutioner ønsker vi at fremme et legende samfund, der inspirerer til kreativ udfoldelse på alle niveauer.

hero-child-centered-design-for-play
Forskningstema

Playful Learning

Design for play er anerkendt for at forbedre kreativiteten og tilfredsheden blandt børn og elever. Alligevel overser man ofte den rolle, metoden kan spille, i pædagogiske sammenhænge ud over daginstitutioner og pædagoguddannelser. Vores forskning undersøger, hvordan design-centreret leg kan bane vej ind i pædagogikkens uudforskede områder og fremme engagement og samarbejde. Ved at introducere play design på tværs af pædagogiske områder arbejder vi for, at der skabes en struktureret praksis, som kan understøtte fagprofessionelle i at prioritere leg.

Se mere
Forskningstema

Playful Attractions

Ved at inkorporere legende tilgange øger man chancerne for meningsfulde og intense oplevelser, der spejler identitet, liv og samfund. Museer, biblioteker, oplevelsescentre og festivaler kan bringe dette til live på forskellige måder. Når legende metoder kombineres med historiefortælling og historiefortællingsteknikker, kan det føre til fascinerende oplevelser, der giver mulighed for meningsdannelse på et dybere niveau.

I det femårige Playful Attraction-program samarbejder vi med museer, biblioteker og oplevelsescentre, der har et stort potentiale, et unikt stedsspecifikt DNA og en klar intention om at skabe rammerne for legende og meningsfulde oplevelser. Vi kombinerer udviklingsprocesser med forskningsundersøgelser udført af et team af højt kvalificerede designere, erfarne forskere og talentfulde Design for play-studerende.

Forskningstema

Playful Care

Leg er et stærkt redskab, når det kommer til at forbedre sundhedspleje. Når vi integrerer leg i sundhedspraksis, kombinerer vi lokal viden med internationale perspektiver. Ved at bruge designtænkning og designmetoder strukturerer og standardiserer vi legende tilgange for at skabe sundhedsmiljøer, der ikke kun opfylder de fysiske behov, men også støtter de unge patienters følelsesmæssige og psykologiske velvære. Målet er at sætte en global standard for fremragende pædiatrisk pleje.

Forskningstema

Play Design Approaches

Play Design Approaches er metoder, teknikker og værktøjer, som styrker vores evne til at udforske og udvikle play design. Gennem facilitering og refleksion og ved at udfordre det eksisterende understøtter vi eksperimenterende play design-processer og styrker sammenhængen mellem forskning og praksis. Vores tætte samarbejde med brugere, praktikere og interessenter er med til at styrke fagligheden og kvaliteten af legende processer, designs og oplevelser.

Mød

LAB for Leg og Design

Anne-Lene Sand
Lab for Leg og Design

Anne-Lene Sand

Lektor, Lab for Leg og Design
Lab for Leg og Design

Ask Fogsgaard

Videnskabelig assistent, Lab for Leg og Design
Barnabas Wetton
Lab for Leg og Design

Barnabas Wetton

Studielektor, Lab for Leg og Design
Brian Jørgensen
Lab for Leg og Design

Brian Jørgensen

Studieadjunkt, Lab for Leg og Design
Cecilie Ann Alveniz Blicher (maternity leave)
Lab for Leg og Design

Cecilie Ann Alveniz Blicher

Ph.d.-studerende, Lab for Leg og Design
Emilie Bech Jespersen
Lab for Leg og Design

Emilie Bech Jespersen

Videnskabelig Assistent, Lab for Leg og Design
Helle Graabæk
Lab for Leg og Design

Helle Graabæk

Studielektor, Studieretningsansvarlig for Tekstildesign (BA), Lab for Leg og Design
Helle Marie Skovbjerg
Lab for Leg og Design

Helle Marie Skovbjerg

Professor, Lab for Leg og Design
Lab for Leg og Design

Jennifer Ann Skriver

Post doc, Lab for Leg og Design
Jesper Falck Legaard
Lab for Leg og Design

Jesper Falck Legaard

Lektor, Lab for Leg og Design
Jess Uhre Rahbek
Lab for Leg og Design

Jess Uhre Rahbek

Adjunkt, Lab for Leg og Design
Karen Feder
Lab for Leg og Design

Karen Feder

Lektor, Studieretningsansvarlig for Design for Play (KA), Lab for Leg og Design
Lab for Leg og Design

Karl Alexander Sejrup

Studieadjunkt, Lab for Leg og Design
Lene Nyhus Friis
Lab for Bæredygtighed og Design, Lab for Leg og Design, Lab for Socialt Design, Rektorat

Lene Nyhus Friis

Projektchef og leder af Lab for Leg og Design, Lab for Socialt Design og Lab for Bæredygtighed og Design
Lab for Leg og Design

Louise Aagaard

Adjunkt, Lab for Leg og Design
Maria Lyndgaard Petersen
Lab for Leg og Design

Maria Lyndgaard Petersen

Videnskabelig Assistent, Lab for Leg og Design
Lab for Leg og Design

Martha Lagoni

Ph.d.-studerende, Lab for Leg og Design
Mathias Poulsen
Lab for Leg og Design

Mathias Poulsen

Postdoc, Lab for Leg og Design
Mikkel Vinding
Lab for Leg og Design

Mikkel Vinding

Ph.d.- studerende, Lab for Leg og Design
Lab for Leg og Design

Nina Sofia Rüder

Studieadjunkt, Lab for Leg og Design
Sigrid Vinther Hansen
Lab for Leg og Design

Sigrid Vinther Hansen

Studieadjunkt, Lab for Leg og Design | Efteruddannelse (barsel)
Sofie Kinch
Lab for Leg og Design

Sofie Kinch

Adjunkt, Lab for Leg og Design
Stine Behrendtzen
Lab for Leg og Design

Stine Behrendtzen

Ph.d.-studerende, Lab for Leg og Design
Sune Klok Gudiksen
Lab for Leg og Design

Sune Klok Gudiksen

Lektor, Lab for Leg og Design
Lab for Leg og Design

Thilde Hvidtfeldt Freiesleben Laursen

Videnskabelig Assistent, Lab for Leg og Design
Vera Arianne Hijkoop
Lab for Leg og Design

Vera Arianne Hijkoop

Ph.d.-studerende, Lab for Leg og Design
Næste

Kom indenfor i laboratoriet for Bæredygtighed og Design

Forskningsprojekt / 2019-2020 / LAB for Bæredygtighed og Design