Lab for Leg og Design

Introduktion

Ambition og metode

LAB for Leg og Design viser og udforsker legens potentiale på tværs af forskellige faglige domæner. Vores ambition er at etablere og understøtte et legefællesskab, der ikke blot inspirerer til akademisk ekspertise og kreativ udfoldelse, men også fremmer konstruktiv dialog og innovative løsninger.

Vi har en stærk tro på legen og på det, den gør for os som mennesker - både i sin egen ret og som en motor for kreativitet og problemløsning. Derfor bruger vi den legende tilgang som en integreret, aktiv og nærværende del af designprocessen.

Sammen med virksomheder, organisationer og institutioner ønsker vi at fremme et legende samfund, der inspirerer til kreativ udfoldelse på alle niveauer.

hero-child-centered-design-for-play
Forskningstema

Playful Learning

Design for play er anerkendt for at forbedre kreativiteten og tilfredsheden blandt børn og elever. Alligevel overser man ofte den rolle, metoden kan spille, i pædagogiske sammenhænge ud over daginstitutioner og pædagoguddannelser. Vores forskning undersøger, hvordan design-centreret leg kan bane vej ind i pædagogikkens uudforskede områder og fremme engagement og samarbejde. Ved at introducere play design på tværs af pædagogiske områder arbejder vi for, at der skabes en struktureret praksis, som kan understøtte fagprofessionelle i at prioritere leg.

Se mere
Forskningstema

Playful Care

Leg er et stærkt redskab, når det kommer til at forbedre sundhedspleje. Når vi integrerer leg i sundhedspraksis, kombinerer vi lokal viden med internationale perspektiver. Ved at bruge designtænkning og designmetoder strukturerer og standardiserer vi legende tilgange for at skabe sundhedsmiljøer, der ikke kun opfylder de fysiske behov, men også støtter de unge patienters følelsesmæssige og psykologiske velvære. Målet er at sætte en global standard for fremragende pædiatrisk pleje.

Forskningstema

Play Design Approaches

Play Design Approaches er metoder, teknikker og værktøjer, som styrker vores evne til at udforske og udvikle play design. Gennem facilitering og refleksion og ved at udfordre det eksisterende understøtter vi eksperimenterende play design-processer og styrker sammenhængen mellem forskning og praksis. Vores tætte samarbejde med brugere, praktikere og interessenter er med til at styrke fagligheden og kvaliteten af legende processer, designs og oplevelser.

Forskningstema

Playful Attractions

Ved at inkorporere legende tilgange øger man chancerne for meningsfulde og intense oplevelser, der spejler identitet, liv og samfund. Museer, biblioteker, oplevelsescentre og festivaler kan bringe dette til live på forskellige måder. Når legende metoder kombineres med historiefortælling og historiefortællingsteknikker, kan det føre til fascinerende oplevelser, der giver mulighed for meningsdannelse på et dybere niveau.

I det femårige Playful Attraction-program samarbejder vi med museer, biblioteker og oplevelsescentre, der har et stort potentiale, et unikt stedsspecifikt DNA og en klar intention om at skabe rammerne for legende og meningsfulde oplevelser. Vi kombinerer udviklingsprocesser med forskningsundersøgelser udført af et team af højt kvalificerede designere, erfarne forskere og talentfulde Design for play-studerende.

Mød

LAB for Leg og Design

Alexandra Harder Lindek
Lab for Bæredygtighed og Design

Alexandra Harder Lindek

Ph.d.-studerende, underviser Design for Planet og modedesign
Antonia Fedder
Lab for Bæredygtighed og Design

Antonia Fedder

Videnskabelig assistent, Lab for Bæredygtighed og design
Cathryn Anneka Hall (barsel)
Lab for Bæredygtighed og Design

Cathryn Anneka Hall (barsel)

Postdoc, Design for Planet
Christel Arnevik
Lab for Bæredygtighed og Design

Christel Arnevik

Studielektor, studieretningsansvarlig for modedesign, underviser Design for Planet og modedesign
Helle Graabæk
Lab for Bæredygtighed og Design

Helle Graabæk

Studielektor, studieretningsansvarlig for tekstildesign, underviser Design for Planet og tekstildesign
Iryna Kucher
Lab for Bæredygtighed og Design

Iryna Kucher

Postdoc, Lab for Bæredygtighed og Design
Karen Marie Hasling (barsel)
Lab for Bæredygtighed og Design

Karen Marie Hasling (barsel)

Lektor, ph.d., studieretningsansvarlig Design for Planet, underviser Design for Planet samt mode- og tekstildesign
Lene Nyhus Friis
Lab for Bæredygtighed og Design, Lab for Leg og Design, Lab for Socialt Design, Rektorat

Lene Nyhus Friis

Projektchef, leder af Lab for Leg og Design, Lab for Socialt Design og Lab for Bæredygtighed og Design
Liv Johanne Eskholm
Lab for Bæredygtighed og Design

Liv Johanne Eskholm

Studielektor, Studieretningsansvarlig for accessory design, underviser Design for Planet og accessory design
Louise Ravnløkke
Lab for Bæredygtighed og Design

Louise Ravnløkke

Adjunkt, ph.d., Design for Planet
Mette Julie Bundgaard-Nielsen
Lab for Bæredygtighed og Design

Mette Julie Bundgaard-Nielsen

Studieadjunkt, underviser Design for Planet og modedesign
Morten Krogh Petersen
Lab for Bæredygtighed og Design

Morten Krogh Petersen

Lektor, Design for Planet, studieretningsansvarlig for diplomuddannelsen
Sarafina Taudal Andersen
Lab for Bæredygtighed og Design

Sarafina Taudal Andersen

Studieadjunkt, Lab for bæredygtighed og design
Lab for Bæredygtighed og Design

Sofie Bundgaard Holst

Videnskabelig assistent, Lab for Bæredygtighed og Design
Thomas Zindorff Lagoni
Lab for Bæredygtighed og Design

Thomas Zindorff Lagoni

Studielektor, Design for Planet, kommunikationsdesign og den tværgående undervisning
Ulla Ræbild
Lab for Bæredygtighed og Design

Ulla Ræbild

Lektor, ph.d., underviser Design for Planet og modedesign
Vibeke Riisberg
Lab for Bæredygtighed og Design

Vibeke Riisberg

Lektor Emerita, ph.d., underviser Design for Planet og tekstildesign
Næste

Kom indenfor i laboratoriet for Bæredygtighed og Design

Se mere
Forskningsprojekt / 2019-2020 / LAB for Bæredygtighed og Design