Forsknings- og udviklingsprojekt

DesignCamp2015 - Social Innovation

Deltagere fra Designskolen Kolding
Laila Grøn Truelsen, Maja Lindstrøm Hansen, Barnabas Wetton, Anette Flinck, Karsten Bech, Léon Kranenburg (gæsteunderviser)
Forsknings- og udviklings projekttype
Design Camp
Forskning og udvikling
Projektperiode
aug. - okt. 2015
Projektledelse

Designskolen Kolding

LAB
LAB for Socialt Design
LAB tema
Citizenship and Agency
Samarbejdspartnere
Design to Innovate, D2i
Den Europæiske Socialfond+ / European Social Fund+
Syddansk Vækstforum, Region Syddanmark
Trefor
Baggrund
Designcamp / Social innovation / International / Samarbejde

“The financial and economic crisis makes creativity and innovation in general and social innovation in particular even more important to foster sustainable growth, secure jobs and boost competitiveness.”

José Manuel Durão Barroso, tidl. formand for EU-Kommissionen

Social innovation & entreprenørskab

Hvert år afholder Designskolen Kolding en international DesignCamp, der over en periode på 2 uger samler danske og internationale studerende, virksomheder, designere, forskere og andre med interesse for design. Campen behandler et aktuelt og samfundsrelevant tema, der belyses igennem en konference, virkelighedsnære cases, samt en intens designproces, der munder ud i konkrete designkoncepter med udgangspunkt i årets tema.

DesignCamp2015 om socialt ansvarlig forretningsudvikling DesignCamp2015 satte social innovation på dagsordenen og tunede ind på, hvordan man gennem innovation kan forbedre samfundsmæssige forhold og skabe social værdi. Ud fra et designfagligt og et virksomhedsmæssigt perspektiv så campen på, hvad social innovation er, hvorfor vi skal arbejde med det, og hvordan vi kan gøre det.

Nye løsninger
Med afsæt i en designorienteret og entreprenant tilgang fokuserede DesignCamp2015 altså på at udvikle nye idéer og koncepter inden for en socialøkonomisk kontekst. Løsninger, som tager afsæt i en interesse for social ansvarlighed, bygger på virksomhedernes eksisterende ressourcer og kompetencer samt skaber innovation og social værdi. Løsningerne blev udviklet af 47 internationale studerende i samarbejde med 11 regionale virksomheder: EasyFood, Kolding Havn, Mungo Park, Our Daily Heroes, Isabella Fortelte Danmark, Kolding Hotel Apartments, Lammhults Biblioteksdesign, MesseC, Nord Gourmet, Olino og Syddansk Kvæg.

Publikation
Vi har samlet de vigtigste insights og resultater fra DesignCamp2015 i en digital publikation, som du kan se enten som e-bog eller pdf (find link nederst på siden).

DesignCamp2015 blev afholdt i samarbejde mellem Designskolen Kolding, D2i - Design to innovate, Syddansk Vækstforum, TREFOR og EU's Socialfond.

Vil du vide mere?

Ledelsessekretariat