Forsknings- og udviklingsprojekt

Innovativ højteknologisk kræftbehandling Deutschland-Danmark (InnoCan)

Deltagere fra Designskolen Kolding
Laila Grøn Truelsen, Ingrid van Rijn, Maja Lindstrøm
Forsknings- og udviklings projekttype
Forskning og udvikling
Projektperiode
jul. 2015 - dec. 2018
Projektledelse

Niels Henrik Holländer, overlæge Sjællands Universitetshospital og leder af InnoCan

LAB
LAB for Socialt Design
LAB tema
Ongoing-ness
Samarbejdspartnere
Universitätsklinikum Schleswig-Holstein
Klinik für Strahlentherapie
Campus Lübeck Universitätsklinikum Schleswig-Holstein
Klinik für Strahlentherapie/Radioonkologie
Campus Kiel Krebsregister Schleswig-Holstein
Region Sjælland
Produktion
Forskning og Innovation (PFI) Odense Universitetshospital
University College Absalon
Cortrium
Kræftens Bekæmpelse
Baggrund
Stadigt flere får kræft – de bliver en stadigt større belastning i sundhedsvæsenet. Ny teknologi kan være det, der sikrer, at sundhedsvæsenet kan overkomme at behandle de mange kræftpatienter. Dette projekt finansieres af midler fra Den Europæiske Fond for Regionaludvikling.

Projektets mål/formål
InnoCan’s overordnede mål er at fastholde og forbedre kræftbehandlingens kvalitet og bringe nye teknikker og metoder til kræftbehandling i spil. I dag kan der gå 10 år fra et produkt er klart til det bruges i fuldt omfang i sundhedssektoren. For at forkorte denne periode skal der laves et dansk-tysk testcenter, som kan bruges af virksomheder, der udvikler innovative tekniske løsninger til monitorering af kræftpatienter til brug i sundhedssektoren. Inden for rammerne af projektet skal der desuden udvikles kortere og mere skånsomme behandlingsmetoder for fem forskellige kræftsygdomme. Designskolen Koldings bidrag er at afprøve nye teknologier med patienter, på både sygehuse og i patienternes eget hjem. Læring fra disse tests bliver udgangspunkt for at udvikle et test centre som kan håndtere afprøvninger af nye teknologier i fremtiden, på tværs af landegrænser.

Projektets metoder og resultater
Designskolen Koldings bidrag er at afprøve nye teknologier og primært teste, om kræftpatienterne kan bruge – og have glæde af – nye teknologier. Konkret afprøver designerne apparater, kræftpatienterne kan bruge i hjemmet til at tage blodprøver fra sig selv. De vil bl.a. sikre, at patienterne kan slippe for ture til hospitalet eller evt den praktiserende læge før en kemokur - og et andet perspektiv er, at har en patient det dårligt, kan vedkommende tage en blodprøve og sende den til hospitalet. Lægen kan så vurdere, om der er behov for at se patienten, eller om tilstanden er harmløs, så patienten blot kan blive i hjemmet.

De første resultater er afleveret til forskerne, men designernes meldinger har været velkomne: Umiddelbart har patienterne ingen problemer med selv at tage blodprøver.

Vil du vide mere?

Laila Grøn Truelsen
Lab for Socialt Design

Laila Grøn Truelsen