Forsknings- og udviklingsprojekt

Læselyst & Læserum

Deltagere fra Designskolen Kolding
Karen Feder, Pia Schytz, Maria Lyndgaard Petersen
Projektperiode
2021 - 2023
Projektledelse

Koldingbibliotekterne: Pia Henriette Friis 
Pædagogisk Center: Camilla Johansen 
Munkevængets Skole: Stine Kirk Jensen 
Lyshøjskolen: Anette Hartøft 
Designskolen Kolding: Lene Nyhus Friis

LAB
LAB for Leg og Design
LAB tema
Playful attractions
Samarbejdspartnere
Kolding Bibliotekerne
Pædagogisk Center
Munkevænget Skole
Fynslundskolen
Sjølund-Hejls Skole
Dalby Skole
Bramdrup Skole
SDU
Baggrund
”Læselyst er 20 minutter om dagen”. Det siger mange af de børn vi har talt med. Måltal og evaluering i folkeskolen samt digitale medier påvirker børns oplevelse og motivation til læselyst (Skyggebjerg). Projektet søger at gøre op med denne forestilling og skabe et link til de gode historier, børnenes fællesskaber og undersøtte dette gennem stimulerende rummelige greb, der gør det meget svært ikke at udforske og lege med læselysten, så den varer lidt længere end 20 minutter.

Om Læselyst & læserum

Projektets formål er at undersøge, hvordan børnebibliotek og skolebiblioteker (PLC) kan nytænkes, så børn i højere grad motiveres og inspireres i mødet med biblioteket, og så det bliver intuitivt for børnene selv at finde bøger til lystlæsning. Børns perspektiv på det gode PLC og børnebibliotek undersøges, hvorefter nytænkende prototyper udvikles, afprøves og evalueres med henblik på at skabe anvendelig viden.

Nutidens børn har forventninger til æstetik og underholdning, som klassisk biblioteksopbygning ikke lever op til. Undersøgelser viser, at elever ville læse mere, hvis folkebibliotek og PLC var bedre, samtidig med at en del børn har svært ved at finde bøger på biblioteket, som passer til deres interesser og niveau, hvilket har den konsekvens, at de får dårlige oplevelser med læsning. Det vil projektet være med til at løse gennem en forskningsbaseret nytænkning af bibliotekernes præsentation af læserum, som skal gøre det mere spændende og intuitivt for børn at opsøge litteratur og læsefællesskaber.

Udgangspunktet er en undersøgelse af børns perspektiv på, hvordan PLC og børnebibliotek kan udvikles, så læselysten øges. Undersøgelsen skal anvendes som vidensgrundlag for en række prototype forsøg på PLC og folkebiblioteker, hvor bibliotekerne i tæt samarbejde med elever, Designskolen Kolding, designstuderende, kunstnere og designere afprøver motiverende prototyper til læseoplevelser. Alle forsøg evalueres i samarbejde med forskere, hvor målet er at skabe forskningsbaseret viden om, hvordan bibliotekerne fremover kan skabe bedre rammer for børns læselyst.

Formål

Vi skaber viden om, hvordan henholdsvis bibliotek og PLC’s præsentation af læserum kan nytænkes, så børn i højere grad inspireres og får nemmere ved at opsøge litteratur og læsefællesskaber.

Resultatmål: Udarbejdelse af konkrete, implementerbare anbefalinger til læselystunderstøttende praksisser, metoder og designs.

Aktivitetsmål: Forundersøgelse af børns perspektiv på hvad læselyst er, blev forankret i 9 indsigtsområder der har været grundlag for udvikling af 10 prototyper, heraf 1 udviklet af design for play og 3 øvrige udviklet af otte 1. års kandidatstuderende fra design for play.

Metoder og resultater

Der benyttes en forskningsbaseret børnefokuseret designtilgang for at sikre resultaternes relevans for målgruppen.

Der bruges bl.a. tinkering og co-creation boxes til at skabe nye ideer og muligheder i samarbejde med projektets partnere, kunstnere og børn for at udforske, udvikle og udfordre oplevelsen af læselystskabende elementer, der derefter kan afprøves igennem prototyper.