Læselyst & Læserum
- Deltagere fra Designskolen Kolding
-
Karen Feder
Pia Schytz
Maria Lyndgaard Petersen
- Projektperiode
- 2021 - 2023
- Projektledelse
Koldingbibliotekterne: Pia Henriette Friis
Pædagogisk Center: Camilla Johansen
Munkevængets Skole: Stine Kirk Jensen
Lyshøjskolen: Anette Hartøft
Designskolen Kolding: Lene Nyhus Friis- LAB
- LAB for Leg og Design
- LAB tema
- Playful attractions
- Samarbejdspartnere
- Kolding Bibliotekerne
Pædagogisk Center
Munkevænget Skole
Fynslundskolen
Sjølund-Hejls Skole
Dalby Skole
Bramdrup Skole
SDU
Om Læselyst & læserum
Nutidens børn har forventninger til æstetik og underholdning, som klassisk biblioteksopbygning ikke lever op til. Undersøgelser viser, at elever ville læse mere, hvis folkebibliotek og PLC var bedre, samtidig med at en del børn har svært ved at finde bøger på biblioteket, som passer til deres interesser og niveau, hvilket har den konsekvens, at de får dårlige oplevelser med læsning. Det vil projektet være med til at løse gennem en forskningsbaseret nytænkning af bibliotekernes præsentation af læserum, som skal gøre det mere spændende og intuitivt for børn at opsøge litteratur og læsefællesskaber.
Udgangspunktet er en undersøgelse af børns perspektiv på, hvordan PLC og børnebibliotek kan udvikles, så læselysten øges. Undersøgelsen skal anvendes som vidensgrundlag for en række prototype forsøg på PLC og folkebiblioteker, hvor bibliotekerne i tæt samarbejde med elever, Designskolen Kolding, designstuderende, kunstnere og designere afprøver motiverende prototyper til læseoplevelser. Alle forsøg evalueres i samarbejde med forskere, hvor målet er at skabe forskningsbaseret viden om, hvordan bibliotekerne fremover kan skabe bedre rammer for børns læselyst.
Formål
Resultatmål: Udarbejdelse af konkrete, implementerbare anbefalinger til læselystunderstøttende praksisser, metoder og designs.
Aktivitetsmål: Forundersøgelse af børns perspektiv på hvad læselyst er, blev forankret i 9 indsigtsområder der har været grundlag for udvikling af 10 prototyper, heraf 1 udviklet af design for play og 3 øvrige udviklet af otte 1. års kandidatstuderende fra design for play.
Metoder og resultater
Der bruges bl.a. tinkering og co-creation boxes til at skabe nye ideer og muligheder i samarbejde med projektets partnere, kunstnere og børn for at udforske, udvikle og udfordre oplevelsen af læselystskabende elementer, der derefter kan afprøves igennem prototyper.