legerup forsknings og udviklings projekt
Forsknings- og udviklingsprojekt

Legerup

Deltagere fra Designskolen Kolding
Professor Helle Marie Skovbjerg
Lektor Anne-Lene Sand
Adjunkt Jess Uhre Rahbek
Ph.d.-studerende Emilie Beck Jespersen
Projektperiode
jul. 2024 - dec. 2027
Projektledelse

Professor Helle Marie Skovbjerg og Docent Ane Bjerre Odgaard

LAB
LAB for Leg og Design
LAB tema
Playful Learning
Samarbejdspartnere
UC Syd
Aarhus Universitet
Esbjerg kommune
Monash University (Australien)
Høgskulen på Vestlandet (Norge)
Baggrund
Projektet har til formål at skabe viden og praksisnære metoder, der understøtter leg som et redskab til at fremme børns sociale og emotionelle overgang fra dagtilbud til skole.

Om projektet

Legerup er et forskningsprojekt med fokus på design af leg, der understøtter børns overgang fra dagtilbud til skole. Gennem samarbejde med pædagoger og børn på udvalgte skoler undersøger vi legens rolle og betydning for børns start i skolen.

Ny forskning viser, at danske skoler trækker på dagtilbud for at skabe en sammenhængende overgang til skolen. Studier peger på, at børns venskaber, legefællesskaber og social kontinuitet spiller en central rolle i denne overgang. Projektet sigter mod at designe leg som en pædagogisk tilgang, der styrker børn i at indgå i fællesskaber og føle sig hjemme i deres nye skolemiljø. I tæt samarbejde med pædagogisk personale vil vi udføre legeeksperimenter på to skoler og fire dagtilbud for at skabe et miljø, hvor børn kan udfolde sig og etablere sociale bånd. 
Formålet med projektet er at skabe viden og praksisnære metoder, der understøtter leg som et redskab til at fremme børns sociale og emotionelle overgang fra dagtilbud til skole.

Metoder og forventede resultater

Projektet forventes at bidrage med nye metoder og redskaber til pædagogiske overgangsaktiviteter og udvikle en teoretisk ramme for legens potentiale som overgangsstrategi. 

Gennem systematiske legeeksperimenter og teoretisk refleksion vil projektet generere en række nye designmetoder og pædagogiske redskaber, som pædagoger og lærere kan anvende i overgangsprocesser. Projektet vil også levere et katalog med praktiske værktøjer baseret på erfaringer fra legeeksperimenterne, som kan overføres til lignende professionelle sammenhænge.