Medicinhåndtering
Socialt innovationsprojekt med
Aalborg Kommune og plejehjemmene Otiumgården & Mou
Forsknings- og udviklingsprojekt

Medicinhåndtering Socialt innovationsprojekt med Aalborg Kommune og plejehjemmene

Deltagere fra Designskolen Kolding
Laila Grøn Truelsen, Sara Breitenbauch, Joan Pedersen, Barnabas Wetton, Richard Herriott
Projektledelse

LAB
LAB for Socialt Design
LAB tema
Ongoing-ness
Samarbejdspartnere
Aalborg Kommune
Baggrund
Udvikling af løsninger til reduktion af medicineringsfejl i ældresektoren. Set fra såvel funktionelle som emotionelle aspekter. 53% af alle medicineringsfejl omhandler glemt medicin (2015), hvilket har store økonomiske og menneskelige konsekvenser.

Formål

Projektets formål er at udvikle medicinadministration med færre fejl. Dermed at designe løsninger der reducerer tilfælde af glemt medicin
  • Kortlægning af plejecenterets nuværende procedure for medicinadministration.
  • Kortlægning af barrierer og udfordringer ift. god og sikker medicinadministration
  • Udvikling af bud på løsninger til god og sikker medicinadministration
    Afprøvning på plejehjemmet Otiumgården
  • Implementering af endelig løsning på plejehjemmet Otiumgården og Mou Plejecenter.
  • Udvikling af designkompetencer blandt medarbejdere på plejehjemmet Otiumgården og Mou Plejecenter, og Forvaltningens medarbejdere.

Forløb

Ved at kortlægge og forstå de eksisterende forhold omkring medicinhåndtering, kan “glemt medicin” adresseres fra flere aspekter, og dermed kan situationen forandres til det bedre. Den eksiterende kontekst støttes, gennem en følelse af genkendelse I løsningerne, samtidig med at nye tilgange til håndteringen af medicin indføres.

Designløsningerne kan være indenfor kommunikation, product, service, strategier m.m. De inkluderer spændet fra konkret praksis til emotionelle & kulturelle aspekter.

Lab for Socialt Design

Laila Grøn Truelsen

Studielektor, studieretningsansvarlig kommunikationsdesign og underviser Design for People
Joan Pedersen