Meningsfulde møder mellem borger og velfærdsmedarbejder
- Deltagere fra Designskolen Kolding
-
Laila Grøn Truelsen, Maja Lindstrøm Freese, Stinna Hougaard Vinther Sørensen, Joan Pedersen, Sara Breitenbauch, Minni Wendy (praktikant), Amalie Duborg (praktikant)
- Projektledelse
Maja Lindstrøm Freese (afløser Sara Breitenbauch)
- LAB
- LAB for Socialt Design
- LAB tema
- Citizenship and Agency
- Samarbejdspartnere
- Middelfart kommune, primært Job- og vækstcentreret
Om projektet
Vi har alle en forforståelse, en forestilling, måske endda fordomme, omkring mødet mellem borger og medarbejdere i kommunen. Alle kommer med hver deres udgangspunkt og perspektiv. I dette projekt er designere fra Designskolen Kolding sammen med medarbejdere i Middelfart Kommune dykket ned i nogle af de for-forståelser og barrierer, der er for det gode møde, og arbejdet med hvordan perspektivbytte og øget dialog om dette kan understøttes. Perspektivbytte og dialog har således været centrale begreber i projektet, og resultatet er konkrete værktøjer til brug i mødet med borgere, et refleksionsværktøj til videndeling og fælles udvikling af praksis blandt medarbejdere, samt dialog- og kommunikationsmateriale til brug i den fortsatte udvikling.
Projektet og udviklingen af værktøjer og kommunikationsmateriale er del af en partnerskabsaftale mellem Middelfart Kommune og Designskolen Kolding. I tæt samarbejde med designere har ledelse og medarbejdere i Job- og Vækstcentret i Middelfart Kommune arbejdet med nye tilgange, metoder og værktøjer, der kan understøtte det gode møde mellem borgere og velfærdsmedarbejdere i kommunen.
Formål
Gennem en partnerskabsaftale mellem Middelfart Kommune og Designskolen Kolding ønskede partnerne sammen at udforske designs potentiale i løsning af de udfordringer, som velfærdsstaten står overfor. Det overordnede fokus har været at opnå forståelse for borgerens behov i mødet mellem borger og medarbejder. Hvordan designer vi mødet med det offentlige så både myndighedsrollen og borgerens behov imødekommes, så alle parter føler sig velkommen og ligeværdigheden i mødet øges? Og hvordan kan design understøtte fremtidens møde mellem borger og medarbejder på en sådan måde, at borgeren føler sig mødt og forstået, og samtidig bliver bedre til at mestre eget liv?
Metoder og resultater
Samtaleværktøj
En mappe med forskellige metodekort eller samtaleværktøj, der understøtter et godt og meningsfuldt møde mellem borger og medarbejder i Middelfart Kommune. Værktøjerne skaber en visuel ramme for samtalen og kan dermed give bedre overblik og fælles forståelse af det der tales om for både medarbejder og borger. Ved flere møder og forløb med deltagelse af forskellige teams eller afdelinger, kan værktøjerne understøtte den tværgående fælles kommunikation.
Værktøjerne er udviklet gennem en samskabende proces med en arbejdsgruppe i Job- & Vækstcentret i Middelfart Kommune og ud fra en løbende samtale i arbejdsgruppen om hvad der kunne være et fælles afsæt for det gode møde. Samtaleværktøjerne er ment som et supplement til eksisterende metoder og værktøjer, men nøje udvalgt til at give visuel støtte og understrege ligeværd og fælles ansvar i møderne mellem borger og medarbejder. For alle værktøjer gælder det derfor, at de udfyldes i fællesskab mellem mødets deltagere og det er vigtigt at værktøjet placeres midt på bordet, samt at alle har mulighed for at orientere sig og bidrage med at udfylde værktøjet. Det kan øge mødeudbytte og engagement, at både medarbejder og borgeren får det udfyldte værktøj, eller en kopi af dette, med efter mødet. Formålet med værktøjerne er at skabe bedre betingelser for samarbejde gennem et fælles konkret og visuelt afsæt. Værktøjerne understøtter et fælles ansvar for indhold og udbytte af mødet mellem medarbejder og borger.
Spillet om det gode møde – et reflektionsværktøj
Spillet skal ses som et refleksionsværktøj, der har til formål at understøtte faglig sparing og udvikling af praksis mellem medarbejdere og dermed højne kvaliteten i mødet med borgeren. Spillet skaber en visuel ramme for samtalen mellem deltagerne, og kan dermed give bedre overblik og fælles forståelse af det, der tales om. Spillet har til formål at skabe rum og metoder til værdimæssige drøftelser, som sikrer inddragelse af vision, mission og værdier i det daglige arbejde og samarbejde med borgerne. Der skal skabes sammenhæng mellem kontekst og kodeks, hvor mødet mellem ansatte og borgerne er i centrum. Vision, mission og værdier skal gøres levende, således det ikke blot figurerer på skrift.
Spillet er, som Samtaleværktøjerne, udviklet gennem en samskabende proces med en arbejdsgruppe i Job- & Vækstcentret i Middelfart Kommune. Udvalgte medarbejdere fra Jobcentret har i en fælles arbejdsgruppe kontinuerligt arbejdet med udviklingen af “Spillet om det gode møde – et refleksionsværktøj”. Der har været afholdt møder og workshops faciliteret af designere fra Designskolen Kolding og arbejdet med udviklingen af spillet er sket både i fællesskab og ved at fordele arbejdsopgaver i arbejdsgruppen og til designerne. Erfaringer, kompetencer og viden fra medarbejdere har været afsæt for udviklingen. Spillet er udviklet fra bunden og er resultat af en iterativ proces med forsøg, skitser, analyse og test i arbejdsgruppen. Arbejdsgruppen har været sammensat af medarbejdere fra forskellige dele af Jobcentret, hvorfor spillet vil kunne anvendes af et bredt udsnit af medarbejdere i Jobcentret.
Spillet er til intern brug blandt medarbejdere og ledere. Spillet spilles i de enkelte afdelinger og teams på fastlagte, regelmæssige møder, dedikeret til refleksion og udvikling af sammenhængen mellem strategi, vision, mission og praksis. Der kan aftales mindre grupper som løbende spiller sammen. Spillets varighed forventes at være mellem 30 – 60 min.
Kommunikationsmateriale til formidling af projektet
I stedet for den pre-Corona planlagte udstilling på Middelfart rådhus, er der blevet designet en række fysiske grafiske designs bl.a. postkort, plakater, små figurer og mailsignaturer, der formidler projektet og lægger op til dialog og fortsat fokus på gode og meningsfulde møder i Middelfart Kommune.
For at projektets resultater og den generede viden lever videre efter projektets afslutning og skaber mest mulig værdi, er det vigtigt at det er synligt og formidles på digitale og printede formater. Derudover har designerne lavet et forslag til hvordan medarbejderne i kommunen kan indrette et hjørne af deres arbejdsplads til, at samle både samtaleværktøjer og spil. Håbet er, at medarbejderne på denne måde selv vil kunne tage videre ejerskab over materialet og fremadrettet udvikle på samtaleværktøjerne og dele dem i dette hjørne. Designerne har stillet informationsplakater, talebobler- samt karakterer til rådighed for at få implementeret denne vision.