Forsknings- og udviklingsprojekt

Projektperiode
Projektledelse

Projektleder: Christian Møller Nygaard, Vejle Bibliotek

Projektleder: Emilie Bech Jespersen, Lab for Leg og Design, Designskolen Kolding

LAB
LAB for Leg og Design
LAB tema
Play Design Approaches
Samarbejdspartnere
Vejle bibliotekerne
Vejle Musik- og Kulturskole
Rytmisk Musikkonservatorium
Baggrund
Rammer der Rummer er et tværfagligt udviklingsprojekt, hvor Designskolen Kolding har faciliteret en udviklende designprocess for formidlere og undervisere fra Vejle Bibliotek og Vejle Musik- og kulturskole.

“Det har fra Designskolen Koldings side været centralt at skabe, facilitere og støtte en designprocess forankret i forskning og design. Vi har fået en dybere forståelse for, hvordan vores designmetoder kan applikeres i praktisk arbejde til at skabe grobud for kontinuerlig udvikling inden for Vejles kulturregi.”

Om projektet

"Rammer Der Rummer" bygger på en antagelse om, at det fysiske miljø omkring kunstpædagogiske aktiviteter og formidling spiller en ofte overset rolle i muligheden for at understøtte mål og intentioner, både i de aktiviteter, vi allerede laver med kendte målgrupper og ikke mindst i forhold til nye aktiviteter og målgrupper.

“Jeg tjekker ud med et smil på læben”

Mål og formål

Projektet gentænker, hvordan man kan skabe og udvikle kulturtilbud i Vejles kommunale regi, herunder øge deltagelsen i afholdelse og design af kulturaktiviteter og skabe rammer for bedre og bredere adgang til kulturtilbud.

Projektet fokuserer på at skabe kulturtilbud for unge, 17-19 år gennem Værket og børnefamilier i Vejle Kommune gennem Vejles biblioteker.

Det ønskede resultat er, at nå nye målgrupper ved at involvere unge og børnefamilier i udviklingen af Vejle Musik- og kulturskoles og Vejle Biblioteks aktiviteter og forstærke dette outreach ved en strategisk brug af rum og rammer og disses placering i kommunen.

“Legen og nysgerrigheden skal drive mit arbejde og nye kaotiske inspirerende og uforudsigelige momenter ligger som en perlerække foran mig.”

Deltager

“Vi skal udvikle os sammen og med eleverne.”

Metoder og resultater

Rammer der Rummer har en stærk forankring i design.

Designskolen Koldings involvering og indsats har været baseret på designmetoder fokuseret på brugerinddragelse og indsigtsuddragelse.

Rammer der Rummer har fungeret som et afgrænset pilotprojekt, der introducerer de folk, der arbejder i en hands-on hverdag, til designmetoder, som kan hjælpe med at skabe et ’helikopter-perspektiv’. Dette perspektiv kan hjælpe til en mere overordnet forståelse for udvikling og facilitering af kulturaktiviteter, samt tværfaglige samarbejder.

Ved at centrere designprocessen i designmetoder og en kortlagt designproces giver vi vores deltagere mulighed for at genskabe hele eller dele af processen igen og igen. Designskolen Koldings overlevering har især være fokuseret på visuelle materialer og templates/skabeloner for givne designmetoder og indføring i brug at disse.

“Smagen af nye tiltag og skøre uforudsigelige oplevelser sammen med inspirerende nye kolleger.”

Inspirationskatalog

Dette katalog er udarbejdet med hensigten om at skabe nysgerrighed og inspiration til andre kommuner, ledere og praktikere, som overvejer at forfølge lignende samarbejdskonstellationer.

“Jeg er fyldt op af kaotisk inspiration, som både fanger mig og indfrier mig.”

Vil du vide mere?

Emilie Bech Jespersen

Emilie Bech Jespersen

Videnskabelig Assistent, Design for Play