Forsknings- og udviklingsprojekt

Cecilie Ann Blicher, Ph.d.-student
Nina Sofia Rüder, Adjunkt
Projektledelse

Kolding School of Design, LAB for Play & Design, Assistant Professor Karen Feder

LAB
LAB for Leg og Design
LAB tema
Playful Learning
Playful Care
Playful attractions
Samarbejdspartnere
Child Culture Design, Gøteborg, Sweden
University of Technology, Eindhoven, The Nederlands
Universidad de Los Andes, Bogota, Colombia
Professor Krystina Castella, ArtCenter College of Design
The Ohio State University, Columbus, US
Baggrund
Vi er eksperter i child-centred play design og tager udgangspunkt i børnene, når der skal undersøges, udvikles og designes relevante, engagerende og meningsfyldte oplevelser til, for og med børn.

Hvorfor

Visionen for vores taskforce er at understøtte udviklingen af engagerende og meningsfulde oplevelser for børn gennem design og med udgangspunkt i børnenes perspektiv. Vores mission er at få voksne, herunder designere, undervisere og politikere, til at anerkende børns interesser, perspektiver og rettigheder. Vi fokuserer på forskning, udvikling og uddannelse inden for både den offentlige og den private sektor og arbejder lokalt og globalt med relevante partnere.

forsknings- og udviklings projekt billede
Foto: Karen Feder

“Vi arbejder for børns rettigheder til leg, inddragelse og medbestemmelse, som fastsat i Børnekonventionen og understøtter deres ret til særlig omsorg som angivet i Geneve Erklæringen.”

tilgang

Hvad

Vores tilgang tager afsæt i børnecentreret design (Feder, 2020) og baserer sig på forskning og viden inden for områderne design, leg og børn. Tilgangen anerkender børn som eksperter på at være børn og udfordrer de voksnes antagelser og agendaer om børn og barndom. Ved at tage udgangspunkt i barnet og sikre barnets stemme og udtryk understøtter tilgangen både børns rettigheder og sikrer bedre løsninger for børnene. Legen har en vigtig rolle i både tilgangen, processen og det endelige design.

Vi har interesse i konstant at udforske og undersøge dette felt nærmere samt finde ud af, hvor og hvordan børnecentreret design kan bruges, og hvilken indflydelse og værdi det kan have. Vi stiller spørgsmål til det eksisterende og udfordrer det sædvanlige gennem grundige undersøgelser og eksperimenter.

Vores taskforce for børnecentreret design leder og deltager i forsknings- og udviklingsprojekter, der tager udgangspunkt i børn og børns hverdag. Det kan være tiltag og initiativer hvor professionelle praksisfagligheder ønsker, at deres rammer, aktiviteter, produkter eller tilgange bliver mere børnecentrerede for at give bedre mening for børnene som brugergruppe. Arbejdet er med til at udforske, udvikle og kvalificere den børnecentrerede designtilgang gennem praksisbaseret designforskning.

metode

Hvordan

Vores arbejde spænder fra forsknings- og udviklingsprojekter til undervisning, vejledning og konsulentarbejde. Vi indgår i egne og andres forsknings- og praksisundersøgelser, der rummer den børnecentrerede designtilgang, og vi undersøger hvor og hvilken rolle tilgangen kan have og med hvilken effekt. Vi underviser bachelor-, kandidat og ph.d.-studerende i børnecentreret design, og vi udbyder kurser til designere og andre praktikere med fokus på at udvikle til, for og med børn.

Metoderne, vi bruger, er karakteriseret ved at være legende og derigennem understøtte børns mulighed for at kommunikere gennem leg. Metoder som ’I praktik som barn, ‘Samskabe et børneliv’ og ’Play Probes’ er kvalificerede gennem forskning og praksis og tilpasses den konkrete kontekst og de involverede voksne og børn. En del af arbejdet i denne taskforce er at udvikle børnecentrerede designmetoder til brug i udviklings- og kommunikationsprocesser.

Vi arbejder med børnene, hvor de er, med udgangspunkt i deres hverdag og kontekst, for at sikre en bedre forståelse af den sammenhæng der udvikles til. Vi bruger metoder, der er tilpasset børnene og deres evner, kompetencer og interesser og sikrer, at børnene altid deltager frivilligt i processen. Vi efterlever og udvikler desuden etiske retningslinjer for forskning og design med børn.

Relateret indhold

Nysgerrig på mere?

Her kan du finde en liste over links til relaterede artikler.