Forsknings- og udviklingsprojekt

TRoLD: Trivsel og legedeltagelse i legetilbud

Deltagere fra Designskolen Kolding
Helle Marie Skovbjerg, professor
Jennifer Ann Skriver, post.doc
Karen Juhl, ph.d.-studerende
Forsknings- og udviklings projekttype
Forskning og udvikling
Projektperiode
jan. 2024 - dec. 2027
Projektledelse

Annette Boye Koch, docent

LAB
LAB for Leg og Design
LAB tema
Playful Learning
Samarbejdspartnere
VIA University College
Horsens Kommune
Baggrund
Med afsæt i en række legeeksperimenter og refleksionsworkshops udvikler dette projekt praksisnær viden på et højt videnskabeligt niveau om, hvad og hvordan der kan arbejdes nuanceret og koordineret med børns trivsel i dagtilbud på måder, der tager udgangspunkt i børns perspektiv og med en stærk forældreinddragelse.

Om projektet

Siden 2007 har trivsel stået forrest i formålsparagraffen for børns ophold i danske dagtilbud, men begrebet er mangefacetteret, og trivselsforskningen har været svær at omsætte i pædagogisk praksis.

Forskning i trivsel peger entydigt på, at der er en sammenhæng mellem trivsel og leg, venskaber og deltagelse, ligesom et velfungerende forældresamarbejde er altafgørende.

Metodisk er TRoLD-projektet forankret i Design-Based Research, særligt gennem brug af legeeksperimenter, hvorigennem forholdet mellem børns trivsel og deres deltagelse i leg undersøges i fire delprojekter. Disse har fokus på børn og pædagogers perspektiver, forældresamarbejde, afprøvning af legeeksperimenter for børn og voksne samt følgeforskning om legeeksperimenters betydning for børns deltagelse og relationer. TRoLDs centrale bidrag er både praktisk og teoretisk at udvikle et pædagogisk trivselsperspektiv, som kan anvendes til at styrke kvaliteten i det pædagogiske arbejde med børns trivsel og deltagelse i dagtilbud.

Intergenerationelle legedesigns

Designskolen Kolding fokuserer i regi af TRoLD især på intergenerationelle legedesigns.

Dette delprojekt undersøger, hvordan man kan udvikle designs til legeeksperimenter, der giver børn bedre muligheder for at deltage i leg på tværs af generationer.

Det centrale spørgsmål er: Hvordan kan vi bruge skalering, fleksibilitet og forskellige materialer til at skabe legedesigns, der inviterer til intergenerationel leg?

Børn, fagfolk og forskere deltager i LAB-aktiviteter, hvor co-designmetoder bruges. Processen dokumenteres med video og fotos, og der foretages udvalgte observationer af legeeksperimenterne.

Forventede resultater:

  • Viden om, hvordan man designer intergenerationelle legeeksperimenter
  • Seks konkrete designs til intergenerationelle legeeksperimenter

Kontakt

Helle Marie Skovbjerg
Lab for Leg og Design

Helle Marie Skovbjerg

Professor, Lab for Leg og Design
Lab for Leg og Design

Jennifer Ann Skriver

Post doc, Lab for Leg og Design