Forsknings- og udviklingsprojekt

Udeskolerum – Hørup Centralskole

Deltagere fra Designskolen Kolding
Pia Schytz, Senior Designer at LAB for Leg og Design, Karen Feder, Head of MA Play Programme,Assistant Professor at LAB for Leg og Design, Maria Lyndgaard Petersen, Research Assistant at LAB for Leg og Design, Emilie Jespersen, Research Assistant at LAB for Leg og Design
Forsknings- og udviklings projekttype
Forskning og udvikling
Projektperiode
2021 - 2022
Projektledelse

Projektleder: Pia Schytz, Forskningsansvarlig: Karen Feder

LAB
LAB for Leg og Design
LAB tema
Playful Learning
Samarbejdspartnere
Hørup Centralskole
Sønderborg Kommune
Designskolen Kolding
Baggrund
Hvordan kan vi nytænke og udvikle Hørup Centralskoles udendørsområder, så de støtter op om skolens vision om at være udeskole og derigennem styrke børnenes udvikling og læring ved aktivering af udelivets muligheder?

Om projektet

Hørup Centralskole har adgang til et stort udeareal. Der er store områder med græs samt en skov med tilhørende sø. Skolens områder er i flere år ikke blevet vedligeholdt og fremstår faldefærdige.

Da skolen i flere år har praktiseret udeskole, er ønsket at de store områder, som skolen råder over, bliver inspirerende og oplagte til udeskole og leg. Således at ikke blot skolen, men også lokalområdet kan gå gavn af området.

Formålet med projetet er således at udvikle et konceptforslag der nytænker og udvikler Hørup Centralskoles udendørsområder, så de støtter op om skolens vision om at være udeskole og derigennem styrke børnenes udvikling og læring ved aktivering af udelivets muligheder.

Elementer fra konceptudviklingsfasen kan i sammenhæng med forundersøgelsen danne ramme for en udvidet tilgang til udeskolerum for hele Sønderborg kommune.

Metoder
DAIM - design antropological innovation method i kombination med en børnecentreret designtilgang.

Koncept for udeskolerum

Udeskolerum i Hørup.