Vidensstrategi 2023-2026

LAB for Bæredygtighed og Design
LAB for Leg og Design
LAB for Socialt Design

Designskolen Koldings Vidensstrategi 2023-2026 er Designskolen Koldings strategi for udvikling af viden gennem de tre vidensben:

Videnskabelig forskning
Kreativt og systematisk arbejde foretaget for at øge den eksisterende viden – inklusiv viden om menneskeheden, kultur og samfund – og udvikling af nye anvendelsesområder for tilgængelig viden.”1

Kunstnerisk udviklingsvirksomhed
En integreret del af en kunstnerisk proces, der fører frem til et offentligt tilgængeligt resultat og ledsages af en refleksion over såvel processen som præsentation af resultatet.

Professionel designpraksis
Anvendelsesorienteret og afprøvet designpraksis fokuseret på omverdenen og typisk med afsæt i mesterlære.

Dermed giver den et overblik over og sætter retningen for, hvordan skolen udvikler og skaber sammenhæng mellem de tre former for viden, der ifølge den gældende bekendtgørelse skal kvalificere den studerende til selvstændigt at varetage erhvervsfunktioner på baggrund af kundskaber og metodiske færdigheder inden for et eller flere fagområder.

Strategien gælder fra 2023-2026 og følger skolens rammekontrakt. Vidensstrategien afløser skolens hidtidige vidensstrategi 2018-2021.