Inklusivitet og kultur

Designskolen Kolding er dedikeret til at fostre et godt og sikkert arbejds– og læringsmiljø for ansatte og studerende.
Gender Equality Plan 2024

Ligestilling

Designskolen Kolding ønsker at reflektere det omgivende samfund i både sammensætningen af medarbej-der- og studerende-gruppen. Vi ønsker at være en velkommende organisation, hvor en inkluderende kultur giver plads til forskellighed og mangfoldighed.

Designskolens Gender Equality Plan omfatter alle forskelsmarkører ud fra en udtrykkelig opmærksomhed på ligestilling og inklusion. Planen vedkommer alle aspekter af Designskolens bestræbelser på at skabe og vedligeholde et befordrende studie- og arbejdsmiljø samt på at løse skolens øvrige opgaver. Designskolen arbejder hele tiden på at tilbyde rammer og arbejdsbetingelser, der fremmer ligestilling og inklusion i såvel studie- og arbejdsmiljøer som i vores forskning og undervisning.

Gender Equality Plan – danish
subpage-picture-study-life
for studerende

Kontakt

Studerende kan kontakte skolens studie- og trivselsvejleder, gå til sin studieretningsansvarlige eller kontakte chef for optag, faciliteter og karrierestart.

Esther Fuchs
Studieadministration

Esther Fuchs

Studievejleder og studieadministrativ medarbejder
Liv Johanne Eskholm

Liv Johanne Eskholm

Studielektor, Studieretningsansvarlig for accessory design, underviser Design for Planet og accessory design
Per Voss Nielsen

Per Voss Nielsen

Studieadjunkt, studieretningsansvarlig på industrielt design, underviser Industrielt design og Design for Play
Laila Grøn Truelsen

Laila Grøn Truelsen

Studielektor, studieretningsansvarlig kommunikationsdesign og underviser Design for People
Christel Arnevik

Christel Arnevik

Studielektor, studieretningsansvarlig for modedesign, underviser Design for Planet og modedesign
Helle Graabæk
Lab for Leg og Design

Helle Graabæk

Studielektor, studieretningsansvarlig for tekstildesign, underviser Design for Planet og tekstildesign
Canan Akoglu

Canan Akoglu

Lektor, ph.d., studieretningsansvarlig for Design for People
Ulla Ræbild

Ulla Ræbild

Lektor, ph.d., underviser Design for Planet og modedesign
Karen Feder
Lab for Leg og Design

Karen Feder

Adjunkt, studieretningsansvarlig Design for Play
Code of conduct

Adfærdspolitik

Designskolen Kolding er en inkluderende og rummelig institution, der er åben for alle uanset køn, race, hudfarve, religion eller tro, politisk anskuelse, seksuel orientering, alder, handicap eller national, social eller etnisk oprindelse.

Studieordningen (jf. bilag 2) fremhæver, at studerende forventes at opføre sig 'hensynsfuldt og ordentligt' overfor andre studerende og ansatte. Det betyder blandt andet, at Designskolen Kolding ønsker åben, nysgerrig og respektfuld dialog med plads til forskellige holdninger og meninger blandt studerende og ansatte, da det fremmer kritisk tænkning og kreativitet og skaber et berigende læringsmiljø, der forbereder studerende til det mangfoldige samfund, de vil møde efter endt uddannelse.

Med en nysgerrig, hensynsfuld og respektfuld dialog menes, at man:

• deltager i diskussioner med åbenhed, nysgerrighed og en vilje til at overveje forskellige synspunkter
  • at man udviser omsorg og empati i diskussionen – også når synspunkterne divergerer
  • undgår nedsættende sprogbrug og andre former for kommunikation, der har til formål at nedgøre modparten
  • lytter aktivt til andre, og sørger for, at alle har mulighed for at udtrykke deres tanker.

Det er underviserens ansvar at planlægge og gennemføre undervisningen, herunder også værne om læringsmiljøet i undervisningsaktiviteterne bredt (på studiepladser, i værkstedet, undervisningslokalet, på ekskursionsturen mv.).

Det er derfor til enhver tid underviserens ret og pligt at facilitere, at dialoger i undervisningsrummet mellem underviser og studerende - men også mellem studerende - foregår respektfuldt. Derudover har underviseren også mulighed for at afslutte en dialog, såfremt den anses for irrelevant for undervisningen, eller hvis underviseren vurderer at den overskrider grænsen for, hvad der kan anses for at være åben og respektfuld dialog. Studerende har pligt til at følge de anvisninger underviserne giver dem. (jf. studieordningens bilag 2)

På Designskolen Kolding accepterer vi ikke krænkende adfærd som mobning eller seksuel chikane. Alle har derfor ret og pligt til at videregive information, hvis der opstår situationer, hvor studerende eller medarbejdere udviser krænkende adfærd. Samtidig har vi hver især et ansvar for at medvirke til at forebygge eller løse situationer, der er eller kan føre til mobning og seksuel chikane.

Skolen gennemfører som minimum hvert andet år en undersøgelse af det psykiske og fysiske studiemiljø i form af en studieundersøgelse/læringsbarometerundersøgelse. I studieundersøgelsen kan alle studerende anonymt tilkendegive, hvis de føler sig udsat for krænkende adfærd.

Code of Conduct – danish
Næste

Evalueringer blandt studerende og medarbejdere af miljøet på Designskolen Kolding

Se mere