Design og Antropologi

6000 Kolding

ECTS-point
(5)
Uden ECTS: 6.000 kr. ekskl. moms / Med ECTS: 8.000 kr.
Tilmeld
Introduktion

Design og Antropologi

Skab nye metoder til at nå og forstå dine interessenter

Bemærk: Kurset indgår som valgmodul 5 (5 ECTS) på diplomuddannelsen i Strategisk Design og Ledelse, men kan også tages som et selvstændigt kursus uden ECTS.

Om kurset
Relationen mellem organisationer og deres eksterne interessenter er under forandring. Hvor organisationerne tidligere koncentrerede sig om at levere produkter eller tjenester til deres eksterne interessenter – det være sig borgere, kunder, brugere, forbrugere eller ‘cirkulenter’ – så er det nu samarbejde, der er i fokus. Begreber som ‘co-production’, ‘co-creation’ og ‘co-design’ er populære, men hvis de for alvor skal skabe værdi, så skal man som organisation forstå sine interessenter på et fundamentalt plan, herunder deres handlinger og motivationer, hverdags- og arbejdsliv, håb og drømme.

'Design og Antropologi' giver dig en dybere forståelse for og kompetencer til at anvende antropologiske metoder til at inddrage og forstå interessenter i udviklingsopgaver såvel som daglig drift.

Udbytte
Det får du ud af kurset:

• Viden om, hvordan antropologisk-inspirerede designmetoder kan understøtte samarbejdet med eksterne interessenter.
  • Færdigheder til at anvende antropologiske metoder og analytiske redskaber til at forstå og videreudvikle relationer til eksterne interessenter.
  • Kompetencer til at udvikle antropologiske metoder, der giver dig den viden og det mulighedsrum, du har brug for i lige netop din organisation.
Tilmeld

“Design og Antropologi giver dig en dybere forståelse for og kompetencer til at anvende antropologiske metoder til at inddrage og forstå interessenter i udviklingsopgaver såvel som daglig drift.”

Målgruppe

Kurset er for dig, som har kendskab til og erfaring med fx borger- eller brugerinddragelse i udvikling af nye produkter eller services, kundefokus som forretningsstrategi eller UX/UI-design, og som ønsker en dybere forståelse for og værktøjer til at realisere de antropologiske metoders potentialer.

Deltagere på Diplomuddannelsen

Med en diplomuddannelse får du en formel statsanerkendt uddannelse i designledelse, der giver dig nye perspektiver og metoder til at nytænke eksisterende forretningsgange.

Diplomuddannelsen er for alle, der arbejder med udviklingsprocesser, innovation og brugerinddragelse. Det kan være, at du er mellemleder eller leder, virksomhedsejer, i gang med at starte egen virksomhed, konsulent, udvikler, underviser eller noget helt andet. Det vigtigste er, at du – ligesom os – fornemmer, at plejer er død, og at vi skal have fundet nye, bedre og designinspirerede måder at skabe bedre organisationer på.

Eksamen
Du skal aflevere en skriftlig opgave på 7 sider, der bedømmes af en intern censor efter 7-trinsskalaen. Som studerende kan du modtage vejledning på din eksamensopgave.

Adgangskrav
Optagelse til diplomuddannelsen sker i henhold til bestemmelserne i bekendtgørelsen for diplomuddannelser, særligt § 5.

For at blive optaget på uddannelsen skal du have én af følgende uddannelser:

• En relevant uddannelse, minimum svarende til en erhvervsakademiuddannelse
  • En relevant akademiuddannelse

Desuden skal du have mindst 2 års relevant erhvervserfaring efter adgangsgivende uddannelse. Hvis du ikke opfylder uddannelseskravene, kan du eventuelt optages på dispensation. Kontakt uddannelsesstedet. Du skal beherske dansk, norsk eller svensk på højeste niveau. Derudover forudsættes det, at du kan læse og forstå engelsk.

Du kan tage en fuld diplomuddannelse
'Strategi som operationelt redskab' er et valgmodul på diplomuddannelsen i Strategisk Design og Ledelse (Diploma in Strategic Design). Du kan selv vælge, om du vil tage hele diplomuddannelsen eller nøjes med enkelte moduler. Du kan derfor planlægge det forløb, som passer til dine ønsker og behov, og du opnår en fuld diplomuddannelse, hvis du afslutter uddannelsen inden for 6 år.

Gennem diplomuddannelsen bliver du introduceret til de centrale fagfelter inden for strategisk design, som er:

• Designteori og designmetode
  • Procesfacilitering
  • Projektledelse

Den samlede pris for hele diplomuddannelsen er 83.000 kr.

“Gennem diplomuddannelsen bliver du introduceret til de centrale fagfelter inden for strategisk design.”

Undervisningen

Undervisningen foregår som en vekselvirkning mellem oplæg om antropologiske teorier og metoder og praksisnære opgaver, du selv skal arbejde med. I løbet af kurset kommer du til at arbejde med en case fra din egen virksomhed eller organisation ved at kortlægge eksisterende relationer til interessenter og videreudvikle disse. Undervisningens teoretiske viden bygger på dokumenteret forskning, og den foregår i Designskolen Koldings kreative miljø.

Uden ECTS: 6.000 kr. ekskl. moms
Med ECTS: 8.000 kr.
Beløbet dækker undervisning, undervisningsmaterialer samt forplejning.

Du får 10% rabat ved tilmelding af 3 fra samme CVR-nr. og hvis der tilmeldes 5 fra samme CVR-nr. betales kun for 4.
NB: Rabatten gives kun på selve kursusprisen, ikke på priserne for forplejning og materialer.

15. januar 2025

Efter tilmeldingsfristens udløb er man velkommen til at kontakte os for at høre, om der stadig er ledige pladser.

Når du er optaget på kurset, er tilmeldingen bindende, også selvom du efterfølgende kan blive forhindret i at gennemføre.

Kursisterne fortæller

Cases og nyheder

Yderligere information

Kontakt kursusansvarlig Morten Krogh Petersen hvis du har spørgsmål til kursusindholdet.

Lab for Bæredygtighed og Design

Lektor, Design for Planet, studieretningsansvarlig for diplomuddannelsen