Modul 2: Designbaseret procesfacilitering (eksekvering)

Dato og sted

26. og 27. august 2025
23.og 24. september 2025
5. november 2025

Kl. 9.30 - 15.30

Designskolen Kolding
Ågade 10
6000 Kolding

ECTS-point
15.000 kr.
Tilmeld
Introduktion

Modul 2: Designbaseret procesfacilitering (eksekvering)

På Designbaseret procesfacilitering (eksekvering) sætter vi et særligt fokus på din rolle som facilitator, og hvordan du eksekverer komplekse designbaserede processer.

Om kurset
På 'Designbaseret procesfacilitering (eksekvering)' sætter vi et særligt fokus på din rolle som facilitator, og hvordan du eksekverer komplekse designbaserede processer.

Du bliver introduceret til designmetoder og procesfacilitering, men du bliver også præsenteret for væsentlige teoretiske begreber inden for systemisk ledelse, æstetisk mediering og retorik. Du bliver trænet i at kunne indtage forskellige positioner og anvende greb og teknikker til facilitering af udviklingsorienterede processer. Med afsæt i konkrete eksempler på brug af designbaseret procesfacilitering fokuserer modulet især på, at du udvikler din egen praksis gennem øvelser i et anerkendende perspektiv. Modulet afsluttes med en skriftlig opgave, hvor du skal kunne demonstrere, at du har udviklet evnen til at håndtere og facilitere komplekse og udviklingsorienterede processer i egen praksis.

Udbytte

• Du får viden om kernebegreber relateret til designprocesser, designbaserede metoder og teknikker.
  • Du indføres i udvalgte retoriske virkemidler og systemiske teorier.
  • Du lærer at analysere situationsbestemte fordele og ulemper ved forskellige faciliteringspositioner i udviklingsorienterede processer.
  • Du lærer at håndtere kompleksiteter forbundet med designbaseret procesfacilitering i egen aktuelle praksis.
Tilmeld

“Med afsæt i konkrete eksempler på brug af designbaseret procesfacilitering fokuserer modulet især på, at du udvikler din egen praksis gennem øvelser i et anerkendende perspektiv.”

Målgruppe

Med Diplomuddannelsen i Strategisk Design og Ledelse får du en formel statsanerkendt uddannelse i designledelse, der giver dig nye perspektiver og metoder til at nytænke eksisterende forretningsgange.

Diplomuddannelsen er for alle, der arbejder med udviklingsprocesser, innovation og brugerinddragelse.

Det kan være, at du er mellemleder eller leder, virksomhedsejer, i gang med at starte egen virksomhed, konsulent, udvikler, underviser eller noget helt andet. Det vigtigste er, at du – ligesom os – fornemmer, at plejer er død, og at vi skal have fundet nye, bedre og designinspirerede måder at skabe bedre organisationer på.

Ditte Kjær er uddannet sygeplejerske og arbejder som underviser og projektleder på Social- og Sundhedsskolen i Aabenraa.

“Jeg oplever – i hvert fald hos os – at kompleksiteten stiger, og der er rigtig mange problemstillinger, hvor der ikke er en tydelig vej at gå, og der synes jeg virkelig, at design kan noget helt særligt.”

Undervisningen

Om undervisningen

Undervisningen foregår som en vekselvirkning mellem oplæg om designmodeller og -metoder og praksisnære opgaver, du selv skal arbejde med. Det er vigtigt for din læring, at teori og praksis går hånd i hånd, og at du bliver trænet i at bruge konkrete designværktøjer. I løbet af kurset kommer du derfor også til at arbejde med en case fra din egen virksomhed eller organisation.

Undervisningens teoretiske viden bygger på dokumenteret forskning og den foregår i Designskolen Koldings kreative miljø.

Thomas Holst Madsen

Du skal aflevere en skriftlig opgave på syv sider, der bedømmes af en intern censor efter 7-trinsskalaen. Som studerende kan du modtage vejledning på din eksamensopgave.

Optagelse til diplomuddannelsen sker i henhold til bestemmelserne i bekendtgørelsen for diplomuddannelser, særligt § 5.

For at blive optaget på uddannelsen skal du have én af følgende uddannelser:

• En relevant uddannelse, minimum svarende til en erhvervsakademiuddannelse
  • En relevant akademiuddannelse

Desuden skal du have mindst 2 års relevant erhvervserfaring efter adgangsgivende uddannelse. Hvis du ikke opfylder uddannelseskravene, kan du eventuelt optages på dispensation. Kontakt uddannelsesstedet. Du skal beherske dansk, norsk eller svensk på højeste niveau. Derudover forudsættes det, at du kan læse og forstå engelsk.

15.000 kr.

Beløbet dækker undervisning, undervisningsmaterialer samt forplejning.

5. august 2025

Efter tilmeldingsfristens udløb er man velkommen til at kontakte os for at høre, om der stadig er ledige pladser.

Info følger

Når du er optaget på et diplommodul, er tilmeldingen bindende, også selvom du efterfølgende kan blive forhindret i at gennemføre et modul.

Ta' en fuld diplomuddannelse

'Designbaseret procesfacilitering (eksekvering)' er ét af i alt seks moduler på diplomuddannelsen i Strategisk Design og Ledelse. Du kan selv vælge, om du vil tage hele diplomuddannelsen eller nøjes med enkelte moduler. Du kan derfor planlægge det forløb, som passer til dine ønsker og behov, og du opnår en fuld diplomuddannelse, hvis du afslutter uddannelsen inden for 6 år.

Gennem diplomuddannelsen bliver du introduceret til de centrale fagfelter inden for strategisk design, som er:

• Designteori og designmetode
  • Procesfacilitering
  • Projektledelse

Den samlede pris for hele diplomuddannelsen er 83.000 kr.

Kursisterne fortæller

Cases og nyheder

Yderligere information

Kontakt kursusansvarlig Morten Krogh Petersen eller underviser Thomas Holst Madsen hvis du har spørgsmål til kursusindholdet.

Morten Krogh Petersen
Lab for Bæredygtighed og Design