Modul 6: Diplomafhandling

Introduktion

Modul 6: Diplomafhandling

Bliv klog på afhandlingen

Diplomafhandlingen udgør diplomuddannelsens afgangsmodul. Her skal du udfærdige en afhandling, hvor udvalgte teorier og metoder fra uddannelsens øvrige moduler bringes i spil. Du skal skrive afhandlingen ud fra en selvvalgt problemstilling, som relaterer sig til din egen aktuelle praksis.

Diplomafhandlingen kræver

• at du kan formulere et velafgrænset undersøgelsesfelt og en konkret problemstilling med udgangspunkt i egen aktuelle praksis.
  • at du diskuterer, relaterer og anvender udvalgte teorier, værktøjer og metoder fra uddannelsens moduler til at analysere projektets problemstilling og undersøgelsesfelt.
  • at du demonstrerer evne til at reflektere over egne valg af teori, metoder og værktøjer i forhold til projektets problemstilling og undersøgelsesfelt.
  • at du kan formidle teoretisk og metodisk udvikling af din egen strategiske designpraksis koblet til et eller flere af uddannelsens primære fagfelter.
Tilmeld

“I diplomafhandlingen skal du kunne demonstrere, at du har opbygget viden, færdigheder og kompetencer inden for et eller flere af uddannelsens fem fagfelter, som udgør strategisk design og designtænkning, procesledelse og -facilitering, samskabelse, ledelse, innovation.”

Målgruppe

Med en samlet diplomuddannelse får du en formel, statsanerkendt uddannelse i designledelse, der giver dig nye perspektiver på, og metoder til, at nytænke eksisterende forretningsgange.

Diplomuddannelsen er for alle, der arbejder med udviklingsprocesser, innovation og brugerinddragelse.

Det kan være, at du er mellemleder eller leder, virksomhedsejer, i gang med at starte egen virksomhed, konsulent, udvikler, underviser eller noget helt andet. Det vigtigste er, at du – ligesom os – fornemmer, at plejer er død, og at vi skal have fundet nye, bedre og designinspirerede måder at skabe bedre organisationer på.

“Jeg oplever – i hvert fald hos os – at kompleksiteten stiger, og der er rigtig mange problemstillinger, hvor der ikke er en tydelig vej at gå, og der synes jeg virkelig, at design kan noget helt særligt.”

Ditte Kjær er uddannet sygeplejerske og arbejder som underviser og projektleder på Social- og Sundhedsskolen i Aabenraa.
Afhandling

Din afhandling

Du får tilknyttet én af diplomuddannelsens erfarne undervisere, og sammen planlægger I et vejledningsforløb.

Du kan begynde din afhandling, når det passer dig.

Det er din vejleder og dig, der sammen planlægger start- og sluttidspunkt under hensyntagen til dine øvrige forpligtigelser.

Personlig vejleder

Du skal aflevere en skriftlig opgave på 40 sider, der bedømmes af en ekstern censor efter 7-trinsskalaen. Som studerende modtager du vejledning på din eksamensopgave.

Optagelse til diplomuddannelsen sker i henhold til bestemmelserne i bekendtgørelsen for diplomuddannelser, særligt § 5.
For at blive optaget på uddannelsen skal du have en af følgende uddannelser:

• En relevant uddannelse, minimum svarende til en erhvervsakademiuddannelse
  • En relevant akademiuddannelse

Desuden skal du have mindst 2 års relevant erhvervserfaring efter adgangsgivende uddannelse. Hvis du ikke opfylder uddannelseskravene, kan du eventuelt optages på dispensation. Kontakt uddannelsesstedet. Du skal beherske dansk, norsk eller svensk på højeste niveau. Derudover forudsættes det, at du kan læse og forstå engelsk.

15.000 kr.

Prisen dækker undervisning og undervisningsmaterialer.

Senest en måned før påbegyndelse af diplomafhandlingen.

Når du tilmelder dig, bliver du kontaktet med henblik på valg af vejleder.

Når du er optaget på et diplommodul, er tilmeldingen bindende, også selvom du efterfølgende kan blive forhindret i at gennemføre et modul.

Ta' en fuld diplomuddannelse

Diplomafhandlingen er det afsluttende modul på diplomuddannelsen i Strategisk Design (Diploma in Strategic Design). Du kan selv vælge, om du vil tage hele diplomuddannelsen eller nøjes med enkelte moduler. Du kan derfor planlægge det forløb som passer til dine ønsker og behov, og du opnår en fuld diplomuddannelse, hvis du afslutter uddannelsen inden for 6 år.

Gennem diplomuddannelsen bliver du introduceret til de centrale fagfelter inden for strategisk design, som er:

• Designteori og designmetode
  • Procesfacilitering
  • Projektledelse

Den samlede pris for hele diplomuddannelsen er 83.000 kr.

Kursisterne fortæller

Cases og nyheder