Gymnasiesamarbejde

Giv dine elever en smagsprøve på Designskolen Kolding

På Designskolen Kolding vil vi gerne have besøg af elever og lærere fra ungdomsuddannelserne. Vi har tre forskellige tilbud til elever fra ungdomsuddannelser:

• Uddannelsesperspektivering - Et besøg på to timer, hvor vores studerende og undervisere introducerer til vores bachelor i design; studieretninger, optagelse og studiemiljø. Designstuderende viser og fortæller om deres igangværende projekter. Besøget afsluttes med en rundvisning, hvor skolens værksteder er i fokus.
  • Workshop – Et besøg på 4 timer, hvor vores studerende og undervisere introducerer til vores bachelor i design; studieretninger, optagelse og studiemiljø. Studerende viser rundt på skolen og fortæller om deres studie. Besøget slutter med en 2-timers workshop i designmetoder.
  • Studiepraktik – den nationale brobygning i uge 43, som på Designskolen varer 2 dage. Igen er det vores studerende, der introducerer og kører workshops. Vi lægger vægt på at vores praktikanter er sammen med studerende fra alle studieretninger. Nedenfor kan du downloade en pdf, hvor du kan se, hvordan vores program for studiepraktik typisk er tilrettelagt.
Studiepraktik, 2024
Studiepraktik, 2023

Hvad får man ud af et besøg på Designskolen Kolding?

• Eleverne får indblik i, hvordan det er at studere design – og at arbejde med design
  • Eleverne får viden om deres muligheder for kreative uddannelsesmuligheder
  • Eleverne får indblik i hvordan man på et kreativt universitet kombinerer det kunstneriske med teori og praksis
  • Eleverne erfarer gennem mødet med studerende, at designfaget er for alle
  • Eleverne møder studerende, forskere og undervisere på Designskolen Kolding
  • Eleverne får lov til at kigge ind i vores fantastiske værksteder

Det praktiske

• Et besøg kan med fordel kombineres med et besøg på Museum Trapholt.
  • Besøget er gratis – transportudgifterne skal vores gæster selv afholde.
Efteruddannelse

Efteruddannelse for gymnasielærere

På ’Design i praksis for undervisere’ kan du lære at tilrettelægge og facilitere projektorienterede designforløb i undervisningen på STX-niveau eller på en tilsvarende ungdomsuddannelse. Du bliver trænet i at bruge designmodeller og i at gennemføre øvelser i klasserummet.

Undervisningen tager afsæt i klassiske designmetoder, hvor du ikke kun skal være oppe i dit hoved, men også ’tænke’ med hænderne og bruge kroppen, når vi udforsker og bygger med fysiske materialer. Som en del af kurset kommer du til at afprøve designmetoder og -modeller i dit eget undervisningsforløb, så du ved kursets afslutning er klædt på til i praksis at tage dem i brug.

Se mere
hero-efteruddannelse