16 afgængere blev hædret
- Jenny Hirvonen er det, man kan kalde en komplet designer. Hun bevæger sig ubesværet og dog med autoritet rundt mellem de forskellige discipliner og færdigheder og endda udover.
Sådan lød ordene bag overrækkelsen af årets største legat på 25.000 kr. fra Nationalbankens Jubilæumsfond. Legatet, der i år blev overrakt ved åbning af afgangsudstillingen på Koldinghus, gik til modedesigner Jenny Hanna Hirvonen. Hun har skabt en kollektion til den moderne kvinde, der undgår kvindelige stereotyper og klicheer ved brugen af udsøgte farver og en kombination af poesi og funktionalitet. Jenny viser med sin kollektion en ny vinkel på den kvindelige sensualitet.
Sydbanks rejselegat på 10.000 kr. gik til industriel designer Kasper René Hansen for sit utrættelige arbejde med lokale blindecentre og Centret for Robotteknologi i Odense i sin higen efter at designe en selvkørende scooter til blinde.
HK Privats Ophavsretsfond Rejselegat på 10.000 kr. gik til kommunikationsdesigner Georgina Terragni, som har udviklet en måde for kinesere at tale om forurening på.
Fra Teknisk Landsforbund uddeltes 2500 kr. til:
Modedesigner Ane Katrine Elander
Tekstildesigner Sooji Kim
Fra Gudrun og Erik Kauffeldts Fond uddeltes 11 legater på 10.000 kr. Legaterne gik til:
Modedesigner Cæcilie Dyrup
Modedesigner Pernille Kaab
Industriel designer Omayra Maymó
Industriel designer Alberto Bellamoli
Tekstildesigner Amanda Karoline Jexen Larsen
Tekstildesigner Susanne Nors
Kommunikationsdesigner Stine Gertsen
Kommunikationsdesigner Julian Ramierez Bierring
Kommunikationsdesigner Natasja Jensen
Kommunikationsdesignere Lilas Ozanne og Katarzyna Piorska
Opmuntring
Inden legatoverrækkelsen fik alle dimittender overrakt eksamensbevis af rektor Elsebeth Gerner Nielsen, der gav de unge designere 10 opmuntringer med på vejen.
- I er virkelig dygtigere og I er virkelig gode til at formidle. Det er en god opmuntring at putte i rygsækken. En rygsæk, I har mange andre gode ting i. Lad mig nævne 10:
1. I kan formgive æstetisk appellerende.
2. I kan udvikle eller finde anvendelse for nye materialer. Materialer kan også være historier og dermed digitale.
3. I kan designe og facilitere processer – til eget eller andres brug. Design2innovate her på skolen lærer f.eks. små og mellemstore virksomheder, hvordan de kan bruge designmetoder til at understøtte innovation.
4. I kan være den menneskelige faktor i design af teknologiske hjælpemidler.
5. I kan ”være fluen på væggen” i form af undersøgende observationer, der omsættes til et koncept, produkt eller en service.
6. I kan ”være fluen i suppen” i form af deltagelse i/observation af andres arbejdsprocesser, fx indsigter fra en stuegang, der omsættes til design.
7. I har lært at holde fast i evnen til at undres, gerne sammen med andre, og stille de skæve, mærkelige, indlysende spørgsmål, der kan føre til nye indsigter.
8. I kan skabe sansemæssige oplevelser, der taler til mere end det rationelle menneske.
9. I kan skabe socialt inkluderende produkter og omgivelser.
10. I kan skabe processer, der inkluderer og engagerer – på tværs af traditionelle faggrænser.
- Det er ikke så lidt, I har i Jeres rygsæk og det er ikke så lidt, at vi forventer af Jer. I er vores og verdens håb. I kan byde den stigende kollektive demens modstand. En demens, som ikke bare skyldes den demografiske udvikling, men et mindset – som bygger på frygt og modløshed. Kære designere. Tillykke med Jeres eksamen og alt godt, lød det altså fra Elsebeth Gerner Nielsen.