
290 har søgt ind på Designskolen Koldings kandidatuddannelse: flere vil designe med mening
– Det er glædeligt at se, at så mange af vores egne bachelorstuderende vælger at fortsætte deres studier hos os. Det vidner om, at de ser værdien i at fordybe sig yderligere i deres faglighed og udvikle deres designkompetencer i et miljø, hvor praksis, formgivning og eksperimenter går hånd i hånd med samfundsrelevans, siger Eva Kappel, uddannelseschef på Designskolen Kolding.
Designskolen Koldings kandidatuddannelse giver de studerende mulighed for at videreudvikle deres designfaglighed gennem en kombination af praksisnære opkvalificeringer, eksperimenterende projekter og samarbejde med eksterne partnere, blandt andet gennem praktikforløb. Uddannelsen er unik på den måde, at de studerende kobler deres fagområde – accessory design, beklædningsdesign, industrielt design, kommunikationsdesign eller tekstildesign – med en specialisering i enten Design for People, Design for Planet eller Design for Play. I den kobling skærper de deres formgivningsmæssige kompetencer samt udforsker og lærer, hvordan design kan skabe reel værdi i verden.
– Generelt oplever vi en stigende interesse for at bruge design som et aktivt redskab til at tackle samfundsmæssige udfordringer. De studerende, vi optager på kandidatuddannelsen, ønsker ikke blot at forbedre deres færdigheder og forfine deres håndværk, men også at sætte deres kompetencer i spil dér, hvor de gør en reel forskel, siger Eva Kappel.
– Når studerende kombinerer deres stærke formgivningskompetencer med et fokus på enten socialt design, bæredygtighed eller leg, kan de udvikle løsninger, der imødeser konkrete behov i verden. Det handler ikke kun om at designe ting bedre, men også om at designe de rigtige ting, siger Eva Kappel.
