20 sep. 2024 / Skolen og medarbejdere

Alt det, bygningen dryssede af

Nyt værk af Maria Viftrup indrammer Designskolen Koldings transformation og viser værdien af det oversete
Af Charlotte Melin

Den 20. september 2024 blev ’Arkiv fra en Forandring’ afsløret i forbindelse med åbningen af Designskolen Koldings nyrenoverede bygning. Værket er skabt af Maria Viftrup, der siden sin afgang fra skolen i 2019 har arbejdet i krydsfeltet mellem kunst og design.

Arkiv fra en Forandring afspejler skolens transformation gennem materialer, som Viftrup har indsamlet undervejs. Hård beton, blødt træ, lyserødt PU-skum og gul isolering – materialer, der er blevet glemt af studerende, tabt af håndværkere, eller som bygningen dryssede af – er blevet omhyggeligt sorteret og indkapslet i 101 reagensglas og 16 montre.

Støv, svampet gummi og kradsende isolering præsenteres i nye, æstetiske rammer, der udfordrer vores opfattelse af værdi.

Med værket inviterer Maria Viftrup til refleksion over de ressourcer, vi ofte overser. Hendes sanselige materialeeksperimenter fokuserer ikke kun på spild, men opfordrer os til at genoverveje, hvad vi egentlig tillægger værdi i vores hverdag.

Maria Viftrup er drevet af at arbejde med omsorg for det oversete, det mindste, det støvede og det sanselige i et eksperimenterende krydsfelt mellem design og billedkunst. Hendes værker skaber sanselige møder mellem mennesker og materialer – fra nøje indsamlet og organiseret fejebakkestøv til eksplosive "smadre-events," hvor publikum inviteres til både at skabe og destruere de udstillede værker.

Viftrup har samarbejdet med og udstillet på en række betydningsfulde kunstinstitutioner og har modtaget flere arbejdslegater fra Statens Kunstfond. I 2019 blev hun som nyuddannet designer tildelt Young Talent Award ved Danish Design Awards.

Tak til sponsorer
Værket er blevet til med støtte fra Vestjysk Bank, entreprenør Hansson & Knudsen, EWII A/S, Cubo Arkitekter og Tegnestuen Mejeriet.