02 maj 2016 / Uddannelse og forskning

Dansk design til ministeren

Der var stor interesse for dansk bildesign, da Erhvervs- og Vækstminister Troels Lund Poulsen i dag gæstede Designskolen Kolding.
Af Katrine Worsøe

Rektor Elsebeth Gerner Nielsen var i dag vært for en sand tour de force i skolens mange projekter og samarbejder med erhvervslivet, da Troels Lund Poulsen var på besøg i Kolding. Især skolens samarbejde med med Tim Hansen for House of Composites, med hvem tre studerende lige nu designer en sportsvogn, fangede ministerens øre. House of Composites har i mere end 10 år fremstillet kulfiberkomponenter til både Le Mans og Formel 1 biler. Det har givet manden bag virksomheden, Tim Hansen, lyst til at designe en sportsvogn. Det er tre herrer fra industrielt design, der lige nu udvikler på det, der siden skal blive til Agile SC122 – en rap lille sag med en 3,5 liters V6-motor fra en Toyota og effekt på op imod 450 hestekræfter. Uddannelseschef og leder af industrielt design, Peter Barker, gav ministeren indblik i bilprojektet og viste frem af et udvalg af skitser og computertegnede modeller.

Troels Lund Poulsen fik desuden mulighed for at møde en af skolens undervisere, Barnabas Wetton, der fortalte om skolens samarbejde med NASA og hvordan designere kan koble faktuel information med følelser. Leder af tekstil, Helle Gråbæk, viste frem af forskellige former for materialer herunder sælskind, og slutteligt blev han præsenteret for skolens øvrige samarbejder med det omgivende samfund blandt andet i regi af Design2Innovate, der har lært mange af regionens små og mellemstore virksomheder at bruge designmetoder til at udvikle deres forretning.