Design der bevæger
Inspireret af The World Urban Campaign og deres City Changers-koncept, er 14 studerende fra kommunikationsdesign og industrielt design rejst til Kina for at gennemføre et fire-ugers kursusforløb i servicedesign sammen med 40 studerende fra industrielt design på College of Design and Innovation, Tongi University, Shanghai. Kurset har fokus på mobilitet og cirkulær økonomi.
Spørgsmålet, som de studerende skal forsøge at besvare, er dette: Hvordan designer vi en service, et system eller et scenarie for fremtiden i forhold til (urban) mobilitet eller (privat) transport, som adresserer de store samfundsmæssige og bymæssige problemer, vi står overfor lokalt og medtænker principperne for cirkulær økonomi?
Design og designere kan fungere som katalysatorer for adfærdsændringer på minimum tre måder. Den første er værdiskabelse: Designere kan identificere usædvanlige muligheder for værdiskabelse, særligt de uhåndgribelige af slagsen. Den anden er empati: Virksomheder tænker normalt på brugere som markedssegmenter. Designere udforsker menneskers potentielle behov. Brugercentreret forskning giver værdifulde indsigter. Sidst, men ikke mindst visualisering: Designere har evnen til at visualisere (validere og tilpasse) ideer.
Om servicedesign
Servicedesign tager udgangspunkt i udviklingen af systemer og services, som tager højde for brugeren og en given problemstilling. Designeren skal vide, hvordan han/hun omsætter brugerens behov til et konkret designkoncept.