DesignCamp2014 som en åben bog
Nogle gange skal man tænke ude af boksen. Men det kan synes både uoverskueligt og umuligt, når man som virksomhed allerede har et engagement i et bestemt produkt og i en bestemt branche. Her kommer begrebet ”sidestepping” ind i billedet. Med ”sidestepping” tager etablerede virksomheder nemlig de kompetencer, services eller teknologier, de allerede har, og bevæger sig over i et nyt brancheområde. Kompetencer fra ét felt bliver dermed på bedste vis kombineret med behov fra et andet felt. Det skaber innovative løsninger, nye muligheder og større omsætning.
DesignCamp2014 på Designskolen Kolding så i oktober nærmere på netop begrebet ”sidestepping” i sammenhæng med de processer, systemer, produkter og services, der skaber ”det gode liv” for borgere i vores samfund. Med greb fra designtænkningen fokuserede campen således på at afdække virksomheders muligheder for at bevæge sig ind på velfærdsområdet, og hvordan det kan medføre innovation, vækst og værdi.
I løbet af den to uger lange camp udviklede designstuderende fra hele verden konkrete velfærdsprodukter til udvalgte case-virksomheder, heriblandt en indkøbs-app til ældre.
Vi har samlet alle projekterne og indsigterne fra DesignCamp2014 i publikationen Welfare as Good Business. Læs den og bliv inspireret.
Udvalgte citater fra bogen
"Vi vil gerne arbejde med "sidestepping", og vi overvejer at inddrage designere i kommende projekter - både for at udfordre vores sædvanlige processer og også for at optimere dem og få nogle nye vinkler på."
Morten Erikstrup, udviklingschef hos Frøslev Træ
"Vi har modtaget en færdig game plan med kun nogle få ubekendte. Imponerende arbejde på så få dage."
Mikkel Overgaard, partner i &hype
"Personligt synes jeg det er en fantastisk idé, og det er godt set, at man kan tage en lille del af vores produkt og tilpasse det velfærdsområdet. Og god præsentation af løsningen i form af en prototype."
Søren Bruncke Mikkelsen, Technical Community Manager i Schneider Electric