Designskolen Kolding i tæt samarbejde om ny musikpris
Som en del af samarbejdet med DUP - Danske Uafhængige Pladeselskaber har vi været med til at nominere til prisen Årets Coverart. I processen har en jury bestående af tre studerende og tre undervisere fra skolens linje for kommunikationsdesign arbejdet tæt sammen om at vurdere og udvælge de indsendte værker. Juryen har vurderet værkerne ud fra fire kriterier: æstetik, storytelling, originalitet og udførsel.
Arbejdet med at nominere har ifølge Laila Grøn Truelsen, studieretningsansvarlig på kommunikationsdesign, været en lærerig og inspirerende proces for både studerende og undervisere:
- Alle har været ligeværdige medlemmer af juryen, og vi har i fællesskab diskuteret, vurderet og argumenteret for vores valg. Blandt ti værker har vi udvalgt fire. Det har været en unik mulighed for at kombinere faglighed og kreativitet i et professionelt fællesskab.
Om coverart som genre siger hun:
- Coverart er en central del af musikerens identitet og fungerer som en visuel fortolkning af musikkens temaer, stemninger og koncepter. Coverart hjælper med at formidle artistens vision, samtidig med at det kan uddybe musikkens stil og tilføre en fortællende, visuel dimension. En vellykket coverart viser, hvordan design og musik kan forenes for at skabe en unik helhedsoplevelse.
De fire nominerede og juryens begrundelser:
Mikael Hallstrøm (for Rumpistol ‘Going Inside’)
Dette artwork er harmonisk og samtidig i bevægelse. Kompositionen er stærk, farvevalget gennemført, og det illustrative arbejde formidler dybde, synergi og vibration.
Buster Ask (for Yune ‘Lemon Soft Perfection’)
Dette artwork oser af charme med sin enkelthed. Humoren inviterer til, at beskueren leger med og fortolker formsproget. Udtrykket er finurligt; typografi og illustration er afstemt på effektiv vis.
Caroline Vang (for Astrid Cordes ‘Hurry Up and Kiss Me While the Baby’s Still Asleep’)
Dette artwork har en stærk spænding mellem det skrøbelige og det stærke. Det er blødt, skarpt og i bevægelse, hvilket giver en sanselig oplevelse. Det er et helstøbt univers, som virker levende.
Thit Bitsch (for The Concrete Boys ‘Sucking the Pope and All That Vatican Dope’)
Illustration, typografi og placering af elementer smelter sammen til ét stærkt design. Kontrastfulde visuelle greb formidler et humoristisk og syret univers, hvor man inviteres til at gå på opdagelse.
Den Uafhængige kulminerer med et prisshow den 29. januar 2025 i Park Bio hvor vinderen af Årets Coverart udpeges sammen med vinderne i de øvrige kategorier: Årets Album, Årets Band, Årets Debut, Årets Producer, Årets Sangskriver, Årets Solist, Årets Export, Årets Musikformidling, DUPs Ærespris.