Designstuderende designer indkøbsapp til ældre
Arbejdet fandt sted under Designcamp2014. Resultatet af samarbejdet er så lovende, at software-firmaet &hype nu vil kigge på, om det kan realiseres.
- Jeg var sikker på, at de studerende ville få en kæmpe udfordring med vores produkt. Derfor indrømmer jeg, at jeg trak lidt på smilebåndet, før vi gik i gang. Jeg tænkte nok, at designere mest var sådan nogen, der kunne tegne stole – og vores firma udvikler jo IT-løsninger, fortæller Mikkel Overgaard, partner i det nystartede danske firma &hype.
Hvad kan design gøre for os?
Virksomheden producerer mobiltelefon-baserede loyalitetsprogrammer til detailhandlen, som for eksempel apps eller på SMS, så kunderne slipper for at håndtere stakkevis af gammeldags plastikkort. En disciplin, &hype med Mikkel Overgaards egne ord er "100-meter mester i". Så hvorfor stillede virksomheden overhovedet op til samarbejdet med de designstuderende på årets designcamp?
- Jeg havde hørt meget om D2i - Design to innovate (medarrangør af DesignCamp2014, red.) gennem mit netværk og havde også talt med dem ved et arrangement på Koldinghus for nogle år siden. Så jeg var lidt nysgerrig på at finde ud af, hvad de kunne gøre for os, da jeg fik en invitation til Designcamp, fortæller Mikkel Overgaard.
En invitation han og firmaet accepterede, og som gav spændende resultater.
Fru Andersen skal have en kvart liter sød
- Opgaven, de studerende fik, var at kigge på, hvordan en virksomhed som vores, kan sidesteppe ind i ældresektoren. Og det gav rigtigt mange nye ideer, fortæller Mikkel Overgaard.
En gruppe på fire designstuderende, fra Sydafrika, Indien, Ungarn og Danmark kom i fællesskab frem til en app-løsning, hvor pårørende til ældre med hukommelsesbesvær kan notere indkøbslister men også særlige behov. De informationer bliver så videregivet til salgspersonalet, når den ældre kommer ind i en butik – og på den måde løses både den ældres og de pårørendes problem. Informationerne sendes via en lille sender, den ældre kan have siddende på tøjet, for eksempel "forklædt" som broche med billede af børnebørnene.
Dygtige studerende og nye metoder til udvikling
- Det var rigtigt spændende for os, at de kunne pege på den slags behov, der skulle opfyldes. Jeg er vild med ideen om at gå ind i kategorien "fysiske produkter", og så var jeg imponeret over al den research, de studerende kunne lave på så kort tid. Vi fik virkelig øjnene op for de ældre som en mulig målgruppe – noget, vi ikke tidligere har haft fokus på, siger Mikkel Overgaard.
Alt i alt er han derfor mere end begejstret for den introduktion til designmetode, Designcampen har givet ham. Han vil ikke tøve med at bruge designere til fremtidige ideudviklings-projekter, og han er også meget åben for mulighederne i, at udvikle videre på det nye produkt:
- Hvis det er et salgbart produkt, vil jeg bestemt kigge mere på det. Det bliver ikke lige i næste uge eller måned, for det vil kræve noget kapacitet i virksomheden, vi ikke har i dag. Men det er absolut noget, vi vil have med i vores fremtidige overvejelser, slutter Mikkel Overgaard.