11 jun. 2021 / Uddannelse og forskning

Factory in a Box

Et disruptet ECCO-forløb har været en øjenåbner for nye samarbejdsformer
Af Marianne Baggesen Hilger

50 studerende på Designskolen Kolding viser i dag resultaterne af et noget anderledes undervisningsforløb med ECCO. Et forløb hvor corona har præget både form og indhold, og som derfor bliver præsenteret under titlen Factory in a Box. Forløbet og dagens udstilling markerer samtidig indgåelsen af en formel partnerskabsaftale i 2011 mellem ECCO og Designskolen Kolding og dermed 10 års strategisk samarbejde - som altså fortsætter med at udvikle sig i nye retninger.

Det tværfaglige undervisningsforløb har som alt andet været præget af det benspænd, som vi efterhånden kender alt for godt, nemlig corona. Men fremfor at begrænse har det udfordret både undervisere og studerende positivt til at arbejde på en anden måde, og samarbejdsformen har været ny og lærerig.

- De studerende har været med til at disrupte, hvordan vi hidtil har gennemført kurset Brand & Kollektion og har taget deres projekter og produkter til nye niveauer, i forhold til hvordan sko og tasker skal bruges og opleves i fremtiden, fortæller forklarer Line Rumhult, værkstedsleder og underviser på Designskolen Kolding.

Corona har udfordret vores syn ikke blot på arbejde, rejser og relationer, men også på trends. Bevæger vi os i den rigtige retning? Hvor hurtigt skal vi løbe? Hvad er naturligt, og hvad er ikke?

- Krav om økonomisk vækst, reklamer, forbrug, kommunikations-overload har i mange år udfordret den rytme, som ligger i naturen og årstidernes skiften. Med corona er vi blevet tvunget til at stoppe op og se på den verden, vi har skabt. Designere har i den forbindelse en unik position og også forpligtelse, fordi de kan inspirere til nye funktioner, anderledes æstetikker, sociale fællesskaber og bæredygtig produktion. Og det er den tilgang, der ligger bag dette års undervisningsforløb med ECCO, som vi har valgt at kalde Accelerating through Change, siger Line Rumhult.

Og i dag udstiller de så prototyper på deres nytænkende designs i Designskolen Koldings kantineområde og præsenterer deres koncepter både i digital- og katalogform for ECCO under fællestitlen Factory in a Box. En titel som understreger benspændet, men i lige så høj grad den kreativitet og produktivitet, som har præget forløbet.

Mesterværket, mixet og den til markedet
I tværfaglige grupper har de mange bachelorstuderende, som kommer fra både industrielt design, accessory design samt mode- og tekstildesign, skabt enten en sko- eller en taskekollektion, som står på tre ben: Mesterværket, som er kollektionens blikfang fremstillet som både prototype og 3D-visualisering. Den er kollektionens mest ekspressive design – både i materialevalg, tekstur, farve, form og konstruktion og skubber til konventionerne for, hvad man kan gøre i en enkelt sko eller taske. Så er der mixet – en ’limited edition’ oversættelse af mesterværket skabt til ECCO’s eksperimenterende konceptbutikker W21-Amsterdam og K9-Kopenhagen og den modige forbruger. Endelig er der markedsdesignet, det kommercielle produkt skabt til ECCO-butikkerne og den almindelige forbruger.

Koncepter og kollektioner er skabt ud fra en række bundne parametre, herunder bæredygtighed, fokus på brug og brugere samt teknologi og digital transformation – de studerende har bl.a. arbejdet i Clo3D, Rhino og Gravity. Også ECCOs brand-DNA har været et parameter, som de studerende har skullet forholde sig til i deres proces. Et DNA som handler om naturen omkring os og den menneskelige form (foden eller kroppen). Respekt for materialerne som er produktets sjæl og kerne. Alsidighed og funktionalitet som fordrer (bevægelses)frihed. Og endelig ”Danish Modern” som handler om at skabe en proces, hvor der er synergi og gensidighed mellem design og produktion og dermed skabe produkter, der er tilgængelige, opnåelige og relevante for de fleste.

10 år med fælles fodslag
Undervisningsforløbet og dagens udstilling markerer også indgåelsen af en formel partnerskabsaftale i 2011 mellem ECCO og Designskolen Kolding og dermed 10 års strategisk samarbejde. Et samarbejde der dog reelt har eksisteret i ca. 20 år omkring bl.a. undervisningsforløb og praktik. Med 20 millioner par solgte sko om året bringer ECCO indgående viden om sko til samarbejdet, mens de studerende på Designskolen Kolding udfordrer og inspirerer til innovation og design.

- Aftalen giver os helt unikke rammer for at lade de studerende arbejde med sko. Takket være ECCO kan vi sikre en ambitiøs talentudvikling af en ny generation skodesignere. En udvikling, der samtidig kommer ECCO til gode i form af helt nye perspektiver for produktudvikling, siger Line Rumhult.

“De studerende har været med til at disrupte, hvordan vi hidtil har gennemført kurset Brand & Kollektion og har taget deres projekter og produkter til nye niveauer, i forhold til hvordan sko og tasker skal bruges og opleves i fremtiden.Line Rumhult, værkstedsleder og underviser”