26 nov. 2015 / Uddannelse og forskning

Har modedesignere en særlig måde at arbejde på?

Designer Ulla Ræbild undersøger i sin ph.d.-afhandling modedesigneres helt konkrete arbejdsmetoder
Af Marianne Baggesen Hilger

Hvad betyder det for eksempel for modedesignerens praksis, at modedesign i højere grad kan anses som en kommerciel kunstform og i mindre grad er problemløsningsorienteret? Og hvilken indflydelse har det på modedesignerens måde at arbejde på, at modedesign oftest udkommer som sæsonbestemte kollektioner og altid forholder sig til kroppen?

-Helt overordnet viser min undersøgelse, at modedesignere arbejder på en måde, hvorpå det at tænke og det at gøre ikke kan adskilles. Det vil sige, at fysisk interaktion med materialer, prøver, prototyper mv. er fundamental for at udvikle, undersøge, evaluere, analysere og forstå eget design, fortæller Ulla Ræbild.

Ulla Ræbild påpeger desuden, at forestillingen om, at modedesignere er besat af ‘det nye’ må revurderes:

-Designernes metodepraksis peger i stedet på variationer af livslange temaer over tid, hvilket betyder, at der ligeledes fokuseres på kontinuitet, ligesom de kunstneriske, tekniske og kommercielle aspekter forenes og sammenvæves i den anvendte metodepraksis gennem hele designprocessen og er hinandens forudsætninger.

Metodekort
Ulla Ræbild har baseret sin undersøgelse på fem forskellige designere, som hver især repræsenterer forskellige typer og størrelser af modevirksomheder. Gennem interviews og observationer er det lykkedes hende at identificere mere end 100 modedesignmetoder, som skal danne grundlag for en modefaglig metodekort-samling. Metodekort som med fordel kan inddrages fx i uddannelsesøjemed. Ulla Ræbilds konklusioner indebærer nemlig en udfordring for de kunstnerisk baserede modedesignuddannelser:

-Hvordan kan det ligeværdige og indbyrdes afhængige forhold mellem de tre grundlæggende elementer, kunstnerisk eksperiment, teknik/craft og forretning, gøres håndgribeligt og realistisk, når det tekniske aspekt i uddannelsen er reduceret og produktion af små enheder ikke er mulig? spørger hun.

-Samtidig kan påvisningen af, at det at tænke er uadskilleligt fra det at gøre i modedesignernes praksis, stille spørgsmålstegn ved hele tanken om, at design alene kan tænkes, og derved separeres fra den fysisk sansebaserede erfaringsdannelse, fortæller Ulla Ræbild

Ph.d.-forsvar
Ulla Ræbild forsvarer sin ph.d.-afhandling "Uncovering Fashion Design Method Practice" fredag den 4/12/2015 kl. 13.00 i Auditoriet på Designskolen Kolding, Ågade 10, 6000 Kolding.

“Helt overordnet viser min undersøgelse, at modedesignere arbejder på en måde, hvorpå det at tænke og det at gøre ikke kan adskilles.Ulla Ræbild, ph.d.-studerende”