"Jeg er hende, der altid piller ved andre folks sofapuder"
Spørgeskema-besvarelser omdannet til computer-designede væveprøver. Dialog med en pensioneret urmager. En tråd over, en tråd under. Tekstildesigner Susanne Thygesen Nors har været vidt omkring for at hente inspiration til sit nye møbeltekstil.
Det ligger ligesom i kortene, når man hører om hendes opvækst. I et hus, tæt på Herning, alting bygget af en møbelsnedker til far. Mahogni, palisander, glæden ved de gode materialer, det gedigne håndværk. Tekstildesigner Susanne Nors har kærligheden til high-end interiør i sit DNA. En kærlighed, hun har taget med ind i sit afgangsprojekt, skabt i samarbejde med Kvadrat:
”Mit ønske var at skabe en ny møbeltekstil-klassiker. Et stykke vævet interiørstof, der bare holder, og som man kan holde ud at se på i længere tid,” forklarer hun om motivationen:
”Jeg har derfor arbejdet i spændingsfeltet mellem det velkendte og det fascinerende, man ikke helt kan greje. Jeg er selv hende der, som altid piller ved andre folks sofapuder, hvis jeg ikke kan se, hvordan de er lavet. Der skulle være et eller andet at fordybe sig i ved stoffet.”
Samtidig ønskede Susanne Nors at have en bæredygtig tråd gennem projektet:
”Det er jo efterhånden svært at argumentere for nye designs, for det holder jo ikke rent miljømæssigt bare at skulle producere mere og mere. Derfor var mit omdrejningspunkt den æstetiske bæredygtighed, som trækker i retning af færre, men bedre varer, der har en indbygget tidløshed.”
Firkantede felter
Vejen til det tidløse udtryk tog selvsagt tid. Fordybelse i begrebet gennem samtaler med eksempelvis Anders Agger om tidløst tv og med pensioneret urmager Christen Poder. Fulgt op af et spørgeskema om tid: spørgsmål om dagsrytme, ure, årstider, god tid, alder, travlhed. Skemaet blev uddelt til 100 personer, besvarelserne kom tilbage og efterlod designeren lidt perpleks. Men så opstod en idé:
”I et af spørgsmålene var der et lille felt med firkanter, der skulle skraveres, mens man tænkte på god tid. Jeg tog 28 ud og puttede dem i en computervæv, så de kunne væves til et mønster. Noget af det så herrens ud, og noget kunne bruges. Jeg justerede på tingene, endte med hundredevis af prøver. Til allersidst lod jeg min æstetiske design-faglighed styre, tage beslutninger og begyndte at rette arbejdet mod Kvadrats stil,” siger Susanne Nors.
Et rigtigt rugbrødsprodukt
At produktet har ramt plet, bekræfter Stine Find Osther, Creative Manager hos Kvadrat:
”Jeg er lidt imponeret over, hvor præcist hun har ramt et udtryk, der har potentiale til at blive en fremtidig klassiker. Det specifikke ved Susannes projekt er, hvor målrettet hun har arbejdet med at skabe et nyt rugbrødsprodukt. Hun har været meget optaget af at skabe et produkt, vi kan leve af – det har ikke bare handlet om at sprænge alle rammer. Ved at lave noget, der kan holde i mange år, rammer hun samtidig plet i forhold til vores strategi om bæredygtighed. Så jeg står faktisk med en prøve i hånden, jeg gerne vil gå videre med.”
Godt at give slip
Afslutningsvis er Susanne Nors endt med en fuld kollektion i 23 farver. Materialet er ligeledes blevet monteret på en rund bænk. Fordi et møbeltekstil først står sin endelige prøve, når man ser det i brug:
”På væven er det jo ’bare’ et fladt stykke stof. Men når det kommer op på et møbel, falder lyset anderledes. Så ser man det også horisontalt, eller hvordan det svøber sig om et hjørne. Og så opstår der pludselig nogle nye detaljer,” siger Susanne Nors, der også har inddraget andre fagligheder i slutspurten af afgangsprojektet, hvor i alt ni samarbejdspartnere har været i sving. Et par møbelpolstrere, en modelsnedker og en række andre.
”Jeg er faktisk god til at uddelegere,” indrømmer tekstildesigneren: ”Så jeg har i respekt ladet fagfolkene bestemme meget selv. Nogen vil måske synes, det er svært. Men jeg synes, der har været en stor frihed i at give slip på tingene. På den måde kan jeg se, jeg har skabt noget, der kan bruges af andre.”