Kate Fletcher / Fotograf: Paul Allister
01 apr. 2024 / Uddannelse og forskning

Kate Fletcher bliver gæsteprofessor

Internationalt anerkendt ekspert i bæredygtig tekstil og mode bliver gæsteprofessor på Designskolen Kolding
Af Charlotte Melin

Pioner, aktivist, forfatter, naturentusiast og professor. Det er vanskeligt at sætte et begreb på professor Kate Fletcher.

Hun anses for at være en original tænker, der med sin progressive indsigt har påvirket og redefineret måden at forstå samspillet mellem designtænkning, mode, tekstil og bæredygtighed.

Hun har introduceret systemtænkning til modeverden og ikke mindst banebrydende nøglebegreber som Earth Logic, Fashion Ecologies, 'craft of use' og 'post-growth' mode.

Ved indgangen til 2023 har Designskolen Kolding glæden af at kunne meddele, at Kate Fletcher nu bliver tilknyttet som fast gæsteprofessor for Designskolen Koldings LAB for Bæredygtighed og Design i foreløbigt et år – en tilknytning, som ligger i naturlig forlængelse af skolens mangeårige samarbejde med den britiske professor.

For knap ti år siden såede en af Danmarks toneangivende forskere i bæredygtig mode Vibeke Riisberg fra Designskolen Kolding kimen til et tæt samarbejde med Kate Fletcher som led i det internationale forskningsprojekt Local Wisdom.

Siden har hun været knyttet til skolens forskningsindsats indenfor bæredygtighed og design, og ansættelsen af Kate Fletcher i et gæsteprofessorat vil styrke Designskolen Koldings omfattende satsning på forskning i bæredygtig mode og tekstil yderligere.