Kønsneutralt legetøj til børnehavebørn
Legetøjsdesign kan fremme negative kønstereotyper og skabe uoverensstemmelse i børns legepraksis. Det mener Ph.d.-studerende, Mairi-Claire MacDonald, der netop forsker i det emne ved Designskolen Kolding.
-Undersøgelser viser, at børns legeadfærd – specielt leg med kønsspecifikke designs – direkte påvirker børns indlæring af sociale normer og adfærd i et givent samfund, siger hun.
Det er uklart, hvorledes legetøjsdesignere i dag evaluerer på, hvordan de enkelte designs bliver leget med blandt børn. Projektet argumenterer ikke for, at der er noget forkert i at designe kønsbestemt legetøj, men ønsker at sætte fokus på den kløft, der også eksisterer imellem et givent design og hvordan børn faktisk leger med det i praktis.
Derfor har Mairi-Claire MacDonald, som led i sin forskning, udviklet værktøjet ’PoP (Polarities of Play)’, der skal afhjælpe legetøjsdesignere med at kortlægge et designs potentielle betydning for selve legeoplevelsen. Værktøjet kan ligeledes benyttes til efterreflektion.