16 dec. 2022 / Uddannelse og forskning

Kønsneutralt legetøj til børnehavebørn

Nyt ph.-d.-projekt sætter fokus på køn, leg og samfundsnormer hos 4-6-årige børn
Af Katrine Worsøe

Legetøjsdesign kan fremme negative kønstereotyper og skabe uoverensstemmelse i børns legepraksis. Det mener Ph.d.-studerende, Mairi-Claire MacDonald, der netop forsker i det emne ved Designskolen Kolding.

-Undersøgelser viser, at børns legeadfærd – specielt leg med kønsspecifikke designs – direkte påvirker børns indlæring af sociale normer og adfærd i et givent samfund, siger hun.

Det er uklart, hvorledes legetøjsdesignere i dag evaluerer på, hvordan de enkelte designs bliver leget med blandt børn. Projektet argumenterer ikke for, at der er noget forkert i at designe kønsbestemt legetøj, men ønsker at sætte fokus på den kløft, der også eksisterer imellem et givent design og hvordan børn faktisk leger med det i praktis.

Derfor har Mairi-Claire MacDonald, som led i sin forskning, udviklet værktøjet ’PoP (Polarities of Play)’, der skal afhjælpe legetøjsdesignere med at kortlægge et designs potentielle betydning for selve legeoplevelsen. Værktøjet kan ligeledes benyttes til efterreflektion.

 

“Undersøgelser viser, at børns legeadfærd – specielt leg med kønsspecifikke designs – direkte påvirker børns indlæring af sociale normer og adfærd i et givent samfund.- Mairi-Claire MacDonald”