15 nov. 2018 / Uddannelse og forskning

Må jeg være med?

Forskningsprojekt på Designskolen Kolding får 5 millioner til at styrke fællesskabet for socialt udsatte børn
Af Marianne Baggesen Hilger

Socialt udsatte børn skal i fremtiden støttes i at blive bedre til at indgå i fællesskab med andre børn. Det er målet med et helt nyt forskningsprojekt, som netop har modtaget 5 millioner af Det Frie Forskningsråd. En bevilling, der vakte stor begejstring hos Designskolen Koldings professor i leg og design, Helle Marie Skovbjerg:

- Det er fantastisk, og jeg ser frem til arbejdet sammen med en fabelagtig forskningsgruppe med gode folk fra Eindhoven, Cambridge, AU, DPU, VIA samt to enestående folkeskoler med store ambitioner på legens vegne, lød det fra professoren umiddelbart efter, bevillingen blev offentliggjort.

Projektet ”Can I join in” har til formål at undersøge, hvordan leg kan bruges som pædagogisk værktøj i inklusionsarbejdet med sociale udsatte børn i alderen 6 til 9 år. Nyere forskning viser nemlig en tæt sammenhæng mellem social udsathed og manglende legekompetencer, og et større fokus på det, vil forbedre socialt udsatte børns deltagelse i legefællesskaber og deres evne i at indgå i fællesskaber.

En stor del af arbejdet vil finde sted i to udvalgte folkeskoler, hvor et samarbejde mellem pædagoger, børn, eksterne partnere og forskere skal resultere i en værktøjskasse, der vil give pædagoger adgang til viden om børns oplevelser af at føle sig inkluderet i eller udenfor legefællesskaber. Projektet skal føre til nye måder at lave legeaktiviteter på, som vil invitere børn til at deltage i legefællesskaber.