Kate Fletcher er Research Professor of Sustainability Design & Fashion at the Centre for Sustainable Fashion, University of the Arts London, og gæsteprofessor ved Designskolen Kolding
09 okt. 2020 / Uddannelse og forskning

Mode er et verbumFortællinger om bevægelse og forandring

Kate Fletchers første forelæsning som gæsteprofessor ved Designskolen Kolding er både inspirerende og personlig. Og nu tilgængelig online!
Af Marianne Baggesen Hilger

Hun “afsøger nye steder for handling og heltemod”. Dr. Kate Fletcher. En pioner, og med egne ord “en løber og en spejder” inden for bæredygtighed, mode og design. Mandag den 5/10/holdt hun, efter mange års fælles forskningsfokus og samarbejde i Local Wisdom-projektet, sin første forelæsning som gæsteprofessor ved Designskolen Kolding.

Vi er stolte over nu at kunne dele denne online-forelæsning med et større publikum.

I forelæsningen, der bærer titlen Fashion is a verb. Stories of movement and change, understreger Fletcher blandt meget andet nødvendigheden af en modesektor, som er bæredygtig, og nødvendigheden af systemisk forandring:

- Vi er nødt til at blive kompromisløst systemiske… Det kræver et stort skifte i måden, vi tænker på; vores tilgang. Et fokusskifte fra produkt til praksis; fra materialer til systemer; at vi arbejder tættere på kilden, så at sige, tættere på systemets fundamentale principper, siger hun.

I forhold til design betyder det, at "den konventionelle designproces, som i vid udstrækning er udviklet til at tjene den moderne verdens industri, naturligt bør ’disruptes’", siger Fletcher.