10 sep. 2024 / Skolen og medarbejdere

Ny prorektor skal styrke Designskolen Kolding

Den 1. december får Designskolen Kolding en erfaren og lyttende leder, når Trine Lumbye tiltræder som ny prorektor. Med en solid baggrund inden for ledelse, HR og uddannelsesmiljøer ser hun frem til at bidrage til skolens udvikling og styrke dens position som en førende designinstitution.
Af Charlotte Melin

Ny prorektor skal styrke Designskolen Kolding

Råstyrke, en poetisk åre og et fintunet øre for dialog karakteriserer Trine Lumbye, der tiltræder som administrationschef og prorektor på Designskolen Kolding

- Ledelse handler for mig om at skabe fællesskaber. Det er ved at lytte, forstå og skabe dialog – både i mødelokalet og over en kop kaffe – at de bedste resultater opnås, siger Trine Lumbye.

Bred erfaring fra uddannelse, HR og ledelse
Trine Lumbye, cand.mag. i religions- og medievidenskab og masteruddannet i læreprocesser, bringer stor ledelseserfaring fra uddannelsessektoren med sig til Designskolen Kolding. På VIA University College var hun ansvarlig for efter- og videreuddannelse indenfor ledelse, samskabelse og bæredygtighed, mens hun på Aarhus Universitet arbejdede med studieadministration og karrierevejledning for studerende. Her var hun som teamleder på Center for Entreprenørskab og Innovation også involveret i et større projekt, hvor forskningsmiljøer blev matchet med virksomheder for at styrke innovationskraften og undersøge, hvordan man bedst omsætter ny viden.

Trine Lumbye har dog også omfattende erfaring fra andre sektorer. Som HR-ansvarlig for kompetenceudvikling af SKATs 12.000 medarbejdere var hun med til at skabe rammerne for intern jobrokering og sætte fokus på diversitet og ansættelse af medarbejdere med særlige behov. I en tid med behov for en øget arbejdsstyrke medvirkede hun til en midlertidig ændring af de politiske rammebetingelser for voksenuddannelse, hvilket muliggjorde en styrket faglighed gennem ansættelse og efteruddannelse af flere medarbejdere.

Senest har hun været chef for kompetenceudvikling i HR hos revisionsfirmaet Beierholm, hvor hun har haft fokus på udvikling og digitalisering af uddannelsesprogrammer og administrative processer.

En stærk profil til Designskolen Kolding
Med sin omfattende erfaring fra forsknings- og uddannelsesmiljøer ser Trine Lumbye frem til at styrke Designskolen Koldings position både nationalt og internationalt.

- Jeg glæder mig til at vende tilbage til uddannelsessektoren, som ligger mit hjerte nær. At sikre de rette administrative og økonomiske rammer er helt afgørende for et moderne universitet i dag, og det ser jeg frem til at bidrage til, siger hun.

Trine Lumbye er 54 år, mor til to voksne sønner og bosat i Aarhus. I sin fritid skriver hun digte, er en ivrig museumsbesøgende og træner i fitnesscentret, hvor hun for nyligt satte personlig rekord med et dødløft på 80 kilo!

Trine Lumbye comes with a strong background in management, HR, and educational environments.

Trine Lumbye kommer med en solid baggrund inden for ledelse, HR og uddannelsesmiljøer.