Rødbeder er blå
Det skal være nemt at vælge sunde fødevarer, når vi køber ind i supermarkedet. Det mener Janni Svane Madsen, som netop er blevet uddannet kommunikationsdesigner, og i sit afgangsprojektet udfordrer hun derfor detailhandlens traditionelle salgsmønster og forbrugernes indkøbsmønster.
Og det kan være nemt at købe sunde fødevarer, viser Janni Svane Madsens research. Vi kan nemlig lade os styre af farver. Hvis vi køber fem farver i frugt- og grøntafdelingen (grøn, orange/gul, rød, hvid og blå/violet) er vi dækket ind, når det handler om vitaminer og mineraler.
- Jeg vil gerne gøre det nemt for hele familien, som typisk køber ind på vej hjem fra arbejde og børnehave, hvor det skal gå stærkt, og alle er trætte. Det her system er så enkelt, at selv et barn forstår det, og studierne i mine fokusgrupper viser da også, at kunderne er begejstrede for modellen, fortæller Janni Svane Madsen, som bl.a. bygger sine resultater på amerikansk forskning.
Det eneste, forbrugerne skal vænne sig til, er, hvilke farvekoder de enkelte varer hører under. F.eks. er en banan hvid, og rødbeder og blåbær hører til i den blå/violette kategori.
Pris på vitaminer
Janni Svane Madsen har samarbejdet med COOP, og i den anden del af sit afgangsprojekt har hun re-designet de prisskilte, vi kender, og i stedet for at fokusere på prisen per vægtenhed, er det nu indholdet af sunde indholdsstoffer, der er fokus på. Det betyder f.eks., at det på prisskiltet på en broccoli fremgår, at det koster x-antal kroner per mg C-vitamin, og forbrugerne kan på den måde vælge den fødevare, hvor de mener, at de får flest sunde indholdsstoffer for pengene.
Janni Svane Madsen har testet forskellige typer af prisskilte i en fokusgruppe for at finde ud af, hvilke informationer forbrugerne prioriterer, når de køber ind, og på en række billeder blev forbrugerne bedt om at vælge mellem to typer af prisskilte. Ville de f.eks. vælge den billige broccoli med den største mængde vand, eller faldt valget på den dyrere broccoli, som til gengæld havde et større indhold af vitaminer og mineraler.
- I mine første forsøg kunne man se, om grøntsager var økologiske eller konventionelle, men der var for mange værdier knyttet til de to ”mærker”, og jeg valgte derfor at sløre produktionsmetoden, for at forbrugerne ikke skulle være forudindtagede, fortæller Jannie Svane Madsen.
Flest valgte Ø
Resultaterne af fokusgrupperne var dog, at de økologiske produkter klarede sig bedre end de konventionelle, og det bliver netop en udfordring, hvis designerens nye salgsmetoder skal slå an i et supermarked.
- Et supermarked er selvfølgelig meget optaget af ikke at favorisere enkelte producenter, og det bliver derfor en udfordring at lave en model, som butikkerne kan benytte. Men set fra forbrugerens synspunkt er der ingen tvivl om, at hun vil få meget lettere ved at vælge sunde fødevarer, hvis man oplyser pris per mg vitamin end pris per totalvægt, fortæller Janni Svane Madsen, som håber, at hendes projekt vil sætte tankerne i gang hos de store supermarkedskæder.
- Jeg har gerne villet lave et projekt, som skaber diskussion, og jeg vil gerne udfordre reglerne lidt. Jeg kan ikke forstå, at alle gør alting på samme måde, når vi samtidig gerne vil have folk til at spise sundere. Der er mange butikker, som bruger plakater og lange informationsbannere, når der skal fokus på de sunde varer, men når jeg taler med butikkerne, får jeg at vide, at det kun er de færreste forbrugere, som rent faktisk læser dem. Mit design er langt lettere for forbrugerne at afkode, og jeg håber, at der er butikker, som vil indføre det som forsøg, siger Janni Svane Madsen.