Med 20 millioner par solgte sko om året bringer ECCO indgående viden om sko til samarbejdet, mens de studerende på Designskolen Kolding udfordrer og inspirerer til innovation og design.
09 feb. 2022 / Uddannelse og forskning

Sko og tasker i nye klæder

Designskolen Kolding og ECCO sammen om at integrere design, teknologi, læring og innovation
Af Marianne Baggesen Hilger

I en ny publikation og en række korte film viser Designskolen Kolding og ECCO nye veje til at integrere design, teknologi, læring og innovation.

Publikationen er sammen med filmene produceret på baggrund af det årligt tilbagevendende tværfaglige undervisningsforløb ’Brand og Kollektion’ med ECCO, hvor 50 bachelorstuderende fra Designskolen Koldings linjer for industrielt design, accessory design samt mode- og tekstildesign igen har skabt en række nytænkende sko- og taskekollektioner.

Pga. corona har undervisningsforløbet udfordret ”plejer” i alt fra undervisningsform til blikket på verden, og forandringens kraft har drevet de studerendes kollektioner fremad og inspirerer således til nye funktioner, anderledes æstetikker, sociale fællesskaber og bæredygtig produktion.

Koncepter og kollektioner er skabt ud fra en række bundne parametre, herunder bæredygtighed, fokus på brug og brugere samt teknologi og digital transformation – de studerende har bl.a. arbejdet i Clo3D, Rhino og Gravity.

Også ECCOs brand-DNA har været et parameter, som de studerende har skullet forholde sig til i deres proces. Et DNA som handler om naturen omkring os og den menneskelige form (foden eller kroppen). Respekt for materialerne som er produktets sjæl og kerne. Alsidighed og funktionalitet som fordrer (bevægelses)frihed. Og endelig ”Danish Modern” som handler om at skabe en proces, hvor der er synergi og gensidighed mellem design og produktion og dermed skabe produkter, der er tilgængelige, opnåelige og relevante for de fleste.

Liam Maher, VP & Global Creative Director, Products ECCO, har kun ros tilovers for de studerende:

- Vi er fulde af tillid til fremtiden, og til at vores industri vil være i kompetente, oprigtige og talentfulde hænder, når disse studerende er færdige med deres uddannelse og klar til at investere al deres passion, skarpsindighed og helt unikke følsomhed i deres karriere. Deres fremtidige kunder har noget ganske særligt at se frem til. Og det har vi også.

Find film og publikation her på siden. Et fysisk eksemplar af bogen kan rekvireres ved at kontakte Designskolen Kolding.

“Vi er fulde af tillid til fremtiden, og til at vores industri vil være i kompetente, oprigtige og talentfulde hænder, når disse studerende er færdige med deres uddannelse og klar til at investere al deres passion, skarpsindighed og helt unikke følsomhed i deres karriere. Deres fremtidige kunder har noget ganske særligt at se frem til. Og det har vi også. Liam Maher VP & Global Creative Director, Products ECCO”