Ulla Ræbild og Karen Marie Hasling fotograferet i en pause ved en forskningskonference i New York.
24 mar. 2021 / Uddannelse og forskning

Suverænt parløb i grønne tiltag

Med udnævnelsen af to nye lektorer styrker Designskolen Kolding forskning og undervisning i bæredygtighed yderligere
Af Charlotte Melin

Igennem mange år har Karen Marie Hasling og Ulla Ræbild eksperimenteret, forsket og beriget hinanden i et fagligt parløb på Designskolen Koldings LAB for Bæredygtighed og Design. Den helt særlige kombination af Karen Marie Haslings uddannelse som tekstil- og designingeniør og Ulla Ræbilds som modedesigner har kastet en række banebrydende projekter af sig bl.a. værktøjet Sustainable Design Cards, der giver anvisninger på, hvordan man såvel i industrien og som på uddannelsesinstitutioner kan arbejde systematisk med at integrere bæredygtighed.
Det forekommer derfor helt naturligt, at de også følges ad og begge den 1/04/tiltræder som lektorer på Designskolen Kolding.

- Dette styrker Designskolen Koldings forsknings- og undervisningsindsats markant på bæredygtighed, og vi har nu et af Danmarks stærkeste forskningsmiljøer på design, materialeanvendelse, designs rolle i værdikæde og udvikling af nye grønne forretningsmodeller, understreger rektor for Designskolen Kolding, professor Lene Tanggaard.

Designskolen Kolding er frontrunner på bæredygtighedsområdet og har arbejdet fokuseret med tematikken i mere end 20 år. Ulla Ræbild er programansvarlig for Designskolens nytænkende kandidatprogram, Design for Planet, hvor også Karen Marie Hasling bidrager med en væsentlig faglig tyngde.
Uddannelsen integrerer kernen af design, ved at se på hvordan ting kunne være og adresserer FN’s 17 verdensmål for at producere, forbruge og agere bæredygtigt. Design for Planet uddanner designere i fri og kritisk tænkning i forhold til de bæredygtige agendaer og ser designeren både som en transformator af det eksisterende, såvel som en generator af det nye, således at design kan bidrage mest muligt til en mere bæredygtig verden.

“Dette styrker Designskolen Koldings forsknings- og undervisningsindsats markant på bæredygtighed, og vi har nu et af Danmarks stærkeste forskningsmiljøer på design, materialeanvendelse, designs rolle i værdikæde og udvikling af nye grønne forretningsmodeller. Rektor for Designskolen Kolding, professor Lene Tanggaard.”