Foto: Katrine Worsøe
23 maj 2014 / Uddannelse og forskning

Uddannelsesministeren på besøg

Uddannelses- og forskningsminister Sofie Carsten Nielsen roste Designskolen Koldings evne til at skabe innovation og vækst
Af Katrine Worsøe

Der stod design på hele programmet, da Sofie Carsten Nielsen torsdag den 22/05/besøgte Designskolen Kolding – i øvrigt hendes første officielle besøg på en uddannelsesinstitution i Sydjylland i sin egenskab af uddannelses- og forskningsminister. Rektor Elsebeth Gerner Nielsen var vært for en sand tour de force i design og med designere på Designskolen Kolding.

Undervejs mødte Sofie Carsten Nielsen tre designstuderende, der har travlt med at gøre deres projekter færdige til afgangseksamen. Patrick Johansen gjorde indtryk, da han fortalte om den garderobe af proteser, skabt til amputerede blandt andre hans tidligere soldaterkammerater, som er hjemvendt fra Afghanistan. Mads Hanghøj aftvang respekt med den helt nye og banebrydende teknologi, han har udviklet til briller. Og modedesigner Kathrine Gram Hvejsel begejstrede helt tydeligt ministeren med sin smukke, tidsløse kollektion, skåret over ti af modeverdens klassikere som t-shirt, sneakers og trenchcoaten.

Sofie Carsten Nielsen fik også lejlighed til at høre om Designskolen Koldings samarbejde med det omgivende samfund blandt andet i regi af Design2Innovate, der har lært 150 af regionens små og mellemstore virksomheder at bruge designmetoder til at udvikle deres forretning.

- Designskolen Kolding er et godt eksempel på, hvordan design kan være med til at skabe innovation og vækst på mange forskellige niveauer. Noget af det jeg syntes var rigtig spændende var et projekt, der handlede om, hvordan virksomheder, ved hjælp af designeres måde at gribe tingene an på, kan forbedre deres forretningsfordele, både gennem innovativ produktudvikling, procestilrettelæggelser og på strategisk niveau, siger Sofie Carsten Nielsen.

Læs mere på uddannelses- og forskningsministeriet hjemmeside og på ministerens facebookside.

“- Designskolen Kolding er et godt eksempel på, hvordan design kan være med til at skabe innovation og vækst på mange forskellige niveauer. Noget af det jeg syntes var rigtig spændende var et projekt, der handlede om, hvordan virksomheder, ved hjælp af designeres måde at gribe tingene an på, kan forbedre deres forretningsfordele, både gennem innovativ produktudvikling, procestilrettelæggelser og på strategisk niveau. -Sofie Carsten Nielsen”