Et af afgangsprojekterne, der kan opleves på udstillingen
27 aug. 2021 / Uddannelse og forskning

Vi har følt konsekvenserne på egen krop

Designskolen Koldings Afgangsudstilling TRANSFORM udfolder designfagets potentiale i en tid med store omvæltninger
Af Charlotte Melin

Verden er i forandring som aldrig før. Pandemien har accelereret en digital udvikling og en strøm af ideer ikke mindst blandt årets afgængere på Designskolen Kolding. Derfor lyder titlen TRANSFORM på årets afgangsudstilling, hvor godt 100 bachelorer og kandidater demonstrerer designfagets potentiale til at skabe og omforme i en verden under store samfundsmæssige forandringer.
- Transformation handler om omdannelse, omformning og gennemgribende forandring. Det er en tilstand, som det danske samfund står midt i. Påvirket af en verdensomspændende pandemi har vi fået en kollektiv påmindelse om, at vores livsstil har konsekvenser, og at der kan ske ting, som er uden for vores kontrol. Det er ikke ny viden, men vi har følt konsekvenserne på egen krop. Midt i en verden, der ikke blot er ramt af en pandemi, men også er udfordret af klimakrisen, globale konflikter og en øget menneskelig mistrivsel er det opløftende at se, at årets designstuderende ikke har tænkt sig at sidde passive og betragte verden. De har lyst til at gøre en positiv forskel i en verden, som er i forandring, siger rektor for Designskolen Kolding, Lene Tanggaard.

Tydelige spor fra brug
Udstillingen vises på Museum Kolding i Staldgårdens nordfløj i rå, autentiske lokaler med tydelige spor fra brug gennem tiderne. Indtil nu har lokalerne ikke været tilgængelige for offentligheden. Udstillingens titel TRANSFORM refererer også til den tilstand, som museet og dets bygninger aktuelt er i. Som led i en partnerskabsaftale med Designskolen Kolding er de to parter gået sammen om en fælles vision om at åbne op for eksperimenter, at afprøve helt nye udstillingsformater og måder at formidle designprocesser og lokalhistorie på
. - Kolding er en designby, og som lokalt museum er det naturligt, at vi er med til at skabe en tæt sammenhæng mellem kulturhistorie, håndværk og design. Samarbejdet med Designskolen Kolding giver således på alle måder rigtig god mening. Samtidig er det stort i sig selv, at de historiske lokaler i Staldgården får en aktiv anvendelse til glæde for byens borgere, siger Rune Lundberg, direktør ved Museum Kolding.

Udstillingen TRANSFORM åbner fredag den 3/09/kl. 15 ved en officiel begivenhed, hvor også Museum Kolding indvier sydfløjens Gestapo-celle, Zelle II. På selve åbningsdagen i Staldgården er der gratis adgang til udstillingerne, der som led i Kulturnatten i Kolding er åbent til klokken 22. Der er fri entré for alle.

TRANSFORM vises på Museum Kolding, Staldgården 1, frem til den 24/10/2021. Der er åbent alle dage kl. 10-17.

Designskolen Kolding ønsker at takke Augustinus Fonden, Den Faberske Fond og Kolding Kommune for støtte til udstillingen samt ikke mindst Museum Kolding for samarbejde og udlån af lokaler.