Trin 1. Hvem kan søge ind?

Adgangsgivende uddannelser

Se om du har en adgangsgivende eksamen

For ansøgere til en studieplads på kandidatuddannelsen gælder det, at der skal være ledige pladser, og at du er dimitteret fra en relevant uddannelse på bachelor-niveau.

Som adgangsgivende uddannelser accepteres følgende:

• Bachelorgrad i design fra dansk eller udenlandsk universitet eller designskole, Designskolen Koldings og Danmarks Designskoles grunduddannelse, under bekendtgørelse nr. 617 af 2003.
  • Bachelorgrad fra Det Kongelige Akademi og Arkitektskolen i Aarhus.
  • En professionsbachelorgrad i design, for eksempel:
    • Bachelor i Animation fra The Animation Workshop, VIA
    • Medie og Sonokommunikation, fra UC Syd
    • Smykker, teknologi og business fra KEA
    • Produktudvikling og teknisk integration fra KEA
    • Grafisk kommunikation fra UC Syd
    • Tekstildesign, håndværk og formidling fra VIA
    • Visuel kommunikation fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
    • Craft – Glass and Ceramics fra Det Kongelige Akademi Bornholm
  • Erhvervsakademiernes overbygningsuddannelser (top-up) som for eksempel Digital konceptudvikling eller Design og Business

Ved øvrige bacheloruddannelser skal ansøgeren beskrive relevansen af uddannelsen i en dispensationsansøgning.

Dimittender fra Designskolen Koldings bacheloruddannelse kan i dimittendåret blive direkte optaget på kandidatuddannelsen. Vi opfordrer dog også dimittender fra tidligere årgange til at søge.

Ansøg senest 1. marts

Sprogkrav

Ansøgere til kandidatuddannelsen på Designskolen Kolding skal vise engelskkundskaber svarende til minimum et dansk gymnasiums niveau B.

Dispensation

Har du ikke en af de adgangsgivende uddannelser på bachelorniveau, kan du ansøge om at få godkendt din uddannelse ved at motivere relevansen af denne. Når du søger om dispensation, skal du bruge dette ansøgningsskema og uploade det med din ansøgning om optag senest den 1. Marts. Dokumentation for uddannelsen skal vedlægges.

Særlige hensyn
Ved visse former for handicaps kan skolen tage særlige hensyn. Hvis du søger om, at vi udviser særlige hensyn, skal du vedlægge din ansøgning den nødvendige dokumentation. Ansøgningen skal være skolen i hænde senest den 1. Marts. Alle ansøgninger om særlige hensyn skal sendes til postkassen: admission_master@dskd.dk inden ovennævnte frister.

Legater

EU’s database Ploteus lister en lang række muligheder for legater til både EU- og ikke-EU-studerende.

Tag kontakt i god tid

Ansøgere, der er i tvivl om, hvorvidt de opfylder de formelle adgangskrav, opfordres til at kontakte Designskolen Kolding i god tid inden ansøgningsfristen den 1. Marts, da ansøgere, som ikke opfylder de formelle adgangskrav, ikke tages i betragtning.

I tvivl?

Esther Fuchs